Hjelpemiddel
Personløftere og overflyttingsplattformer
Trygge løft og overflyttinger for deg som har vansker med bevegelse og forflytning.
Innhold på siden
Personløftere kan være aktuelt for deg som ikke kan stå selv, og må ha hjelp til å forflytte deg mellom ulike møbler som rullestol, seng og toalett.
Du kan også ha behov for personløfter eller overflyttingsplattform hvis du har vansker med å reise deg opp, eller hvis det er fare for at du faller når du skal forflytte deg.
Generelle vilkår:
- Du må ha vesentlig nedsatt funksjonsevne, og ha behov for spesialprodukter eller spesialtilpassede produkter for å kunne opprettholde eller bedre funksjonsevnen.
- Funksjonsnedsettelsen må være varig, det vil si at den må ha en varighet på mer enn to år.
- Du må være medlem av Folketrygden.
I dette kapittelet
En personløfter er et hjelpemiddel med løftearm, motor og seil, som kan løfte deg trygt fra for eksempl seng til stol.
En overflyttingsplattform er et stativ beregnet på å gi støtte når du skal flytte deg fra for eksempel seng til stol.
Det finnes mobile og stasjonære personløftere, begge deler har løftearm, motor og seil. Det finnes også overflyttingsplattformer som du kan bruke som støtte til å flytte deg. Disse forutsetter at du har en viss ståfunksjon og kraft i armene.
Merk at en personløfter ikke er egnet til å transportere personer rundt i rommet eller fra rom til rom.
Du kan ikke betjene personløftere eller overflyttingsplattformer alene. Helsepersonell eller pårørende skal hjelpe deg i bruken av utstyret.
Mobile personløftere kan flyttes fritt omkring i huset. Noen typer kan du også slå sammen og ta med på reise. Det finnes mobile løftere som kan løfte deg fra sittende til stående stilling og løftere som kan flytte deg i sittende eller liggende stilling.
Vi skiller også mellom aktiv og passiv forflytning. Personløftere for aktiv forflytning innebærer at du bidrar noe selv. Med passiv forflytning kan du bli løftet uten å hjelpe til.
Stasjonære personløftere finnes bare med passivt løft. Løfteren festes til en løftemotor og et skinnesystem. Siden skinnene ofte festes i taket kalles disse personløfterne gjerne takheiser, men det leveres løsninger for montering av skinner i vegg også.
Stasjonære personløftere brukes i hovedsak på soverom og bad, og det er mulig å få skinnesystem med overganger mellom rom, slik at personen kan løftes for eksempel fra badet til sengen. Hvis det er mulig å benytte for eksempel en dusjstol til forflytning mellom rommene i stedet, vil det være mer behagelig.
Stasjonære personløftere krever en takhøyde på minimum 240 cm. Prosessen med å kartlegge og montere den stasjonære personløfteren er større enn for mobilløfteren, og kravene til godkjenninger og dokumentasjon er mer kompleks.
I valget mellom mobil og stasjonær personløfter, skal den mobile løfteren alltid vurderes først. Når man velger stasjonært utstyr framfor mobilt, kan det være fordi boligen er liten og ikke har plass til det mobile utstyret. Det kan også være at personen som skal løftes er ekstra sårbar, og trenger at den som betjener løfteren er tettere på enn man får til med mobilløfteren.
Både mobil og stasjonær personløfter er utstyrt med seil. Det finnes ulike typer seil, og valg av type er avhengig av funksjon og situasjon. Riktig type seil er viktig for å få til et godt løft, og seil og løfter må komme fra samme leverandør.
Dersom du har ståfunksjon og kraft i armene, kan det hende du kan bruke overflyttingsplattformer. Dette er stativer med støtte når du skal reise deg opp og flytte på deg. Overflyttingsplattformer finnes med og uten setestøtte.
Det finnes også badekarmonterte personløftere for sittende posisjon. Dette kalles badekarheis.
Du kan lese mer om personløftere og seil på kunnskapsbanken.net.
På FinnHjelpemiddel kan du få oversikt over de ulike overflyttingsplattformene og personløfterne som NAV har avtale med. Informasjon om tilhørende seil og seler finner du på samme side under "dokumenter".
Hvis du har hatt reiseutgifter på grunn av utprøving av hjelpemidler, kan du søke om å få dekket reiseutgifter.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Ta kontakt med kommunehelsetjenesten hvis du har behov for hjelpemidler i boligen din. De vil kartlegge hva slags utstyr du trenger og har best nytte av, basert på funksjonsevnen, omgivelsene og boligen. De vil også skrive og begrunne søknaden for deg.
Det er viktig å være klar over at fastmontering av hjelpemidler kan innebære bygningsmessige utgifter. Dette dekkes ikke av NAV, men det kan være en mulighet å søke tilskudd i kommunen du bor i. Slike tilskudd vurderes som regel opp mot din økonomiske situasjon.
Dette bør du undersøke hvis du skal søke om stasjonær personløfter
- Finn frem aktuelle plantegninger
- Du bør få hjelp av kommunal hjelpemiddelformidler til å dokumentere trapperom med bilder og mål.
- Hvis du leier bolig, må du be huseier om å godkjenne monteringen.
En hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne. Kontakt kommunen du bor i for å få hjelp.
Fullmakt til å søke hjelpemidler
Bruk dette skjemaet når du gir en fagperson (for eksempel kommunal hjelpemiddelformidler eller ergoterapeut) fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne. Da vil din signatur på dette skjemaet erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Ved søknad om fastmonterte hjelpemidler, må du signere godkjenningsskjemaet i tillegg til søknadsskjemaet eller et fullmaktsskjema.
Hjelpemiddelformidleren skal alltid vurdere mobil personløfter før stasjonær. I søknaden må det begrunnes hvorfor det ikke er tilstrekkelig med mobil personløfter.
Hvis du søker om personløfter, er det viktig at seilet og løfteren kommer fra samme leverandør, og at du velger riktig type seil til riktig bruk.
Både stasjonær og mobil personløfter krever at den som søker, og den som har oppfølgings- og opplæringsansvaret, har gjennomført godkjenningskurs i personløftere og seil (kunnskapsbanken.net).
Hvis du har brukerpass og ønsker å søke selv, må du også gjennomføre kurset for å sikre at bruken og betjeningen av utstyret er forsvarlig.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for hjelpemiddelet og hvorfor.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. For søknad om personløftere må dette være en som har godkjenningskurs i elektromedisinske hjelpemidler. Dette er som oftest en ansatt i kommunen din.
- Kroppsmål- og vekt.
Hvis du søker om stasjonær personløfter:
Fagperson har tilgang til aktuelle skjema:
- Søkadsskjema med tilleggsskjema T10 (Stasjonær personløfter).
- Godkjenningsskjema signert av beboer, og huseier. Dersom du eier boligen din selv, må du signere både som beboer og huseier. Riktig godkjenningsskjema finner du sammen med tilleggsskjemaet (T10).
- Hvis du søker om mobil personløfter må du ha gjennomført godkjenningskurs i formidling av personløftere og seil.
- Måltegninger (les om dette på kunnskapsbanken.net) må legges ved.
- Bilde av eksisterende løsning må legges ved.
- Du må begrunne hvorfor det ikke er tilstrekkelig med mobil personløfter.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for hjelpemiddelet og hvorfor.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Du får skriftlig vedtak når NAV har behandlet søknaden din.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hvis du har søkt om mobil personløfter, vil du få hjelpemiddelet utlevert av kommunen når det er klart. Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når NAV sender hjelpemiddelet til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Kommunen kontakter deg når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis du har søkt om fastmontert (stasjonær) personløfter, er dette en prosess som krever involvering av flere parter enn ved mobil personløfter.
Når NAV Hjelpemiddelsentral fatter vedtak, bestiller vi prosjektering fra leverandør.
NAV Hjelpemiddelsentral, kommune og leverandør samarbeider med deg om å finne en løsning som passer for deg i din bolig.
NAV Hjelpemiddelsentral får pristilbud fra leverandør, godkjenner dette og bestiller hjelpemidler.
Dokumentasjon og bygningsmessige endringer må du ta deg av selv.
Leverandør avtaler leverings- og monteringstidspunkt med deg. Leverandør skal gi deg tilstrekkelig opplæring ved overlevering. Trenger du mer opplæring tar du kontakt med kommunen.
Det er ditt eller huseiers ansvar å ta vare på utstyr eller bygningselementer som eventuelt blir demontert.
Når søknaden er ferdig planlagt og innvilget, og anlegget skal monteres, skal kommunal terapeut også være til stede for å motta opplæring av leverandør.
Leverandør skal foreta belastningstest av anlegget før det godkjennes for bruk.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 5 måneder |
Anke til NAV Klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi NAV Hjelpemiddelsentral eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter i Norge, ut av landet eller på institusjon.
Dersom NAV skal flytte fastmontert utstyr, for eksempel fordi du flytter eller bytter skole, bør du starte prosessen i god tid. Ta kontakt med kommunal terapeut for blant annet å få kartlagt nytt rom, vurdert om det må søkes nytt utstyr og underskrift av huseier.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Du har selv ansvar for testing, rengjøring og enkelt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Dersom hjelpemidlet går i stykker, tar du kontakt med tekniker i kommunen du bor i. Reparasjon må utføres av fagfolk.
NAV har ansvar for periodisk ettersyn, og dekker utgifter til reparasjon.
Behov for akutt reparasjon
- Ta først kontakt med kommunen.
- Utenom åpningstid, ring Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler ved akutte behov:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: 08:00–24:00
- Hjelpemiddelsentralen vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
- Dersom problemet ikke kan løses over telefon og det vurderes som akutt, vil du få hjelp innen 24 timer.
Blir hjelpemiddelet eller deler av det stjålet, må du melde tyveriet til politiet og sende kopi av anmeldelsen til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må også gi beskjed til kommunen.
Du trenger ikke forsikre selve hjelpemiddelet, siden NAV er selvassurandør og dermed håndterer tap og skader hvis det oppstår.
Hvis det skjer en alvorlig hendelse med et hjelpemiddel, skal du ta kontakt med kommunen. Hendelsen skal meldes til Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no). Alvorlig hendelse vil si at personer ble, eller kunne ha blitt, alvorlig skadd eller drept i hendelsen.
Enkelte mobile personløftere og overflyttingsplattformer er sammenleggbare, og egnet for å ta med på reise.
I utgangspunktet kan du ta med hjelpemidlene dine på ferier og kortere opphold i EØS-land. Du bør likevel ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral før du reiser til utlandet, i tilfelle det skulle skje noe med hjelpemidlet underveis.
Hvis du reiser med fly og hjelpemiddelet blir skadet på flyturen, må du sørge for å få en kvittering eller bekreftelse fra flyselskapet på skaden. Ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral.
Skal du på lengre opphold i utlandet, eller til et land utenfor EØS-området, kan du lese mer om å ta med hjelpemidler på reise på denne siden.
Batteri på fly
Hvis du skal reise med fly og hjelpemiddelet ditt bruker batteri, må du undersøke regelverk for flytransport. Ta kontakt med flyselskapet på forhånd.
Dette gjelder særlig hvis hjelpemiddelet bruker lithiumbatteri. Det er strenge internasjonale regler for hvor store lithiumbatteri man kan ha med på fly, hvordan de skal pakkes og hva slags bagasje de skal sendes som. I tillegg kan hvert enkelt flyselskap ha egne regler. Til syvende og sist er det piloten som avgjør hva som får bli med på flyet og ikke.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Merk at:
- Hvis du trenger å bytte fra en aktiv til en passiv personløfter, kan du benytte bytteskjema.
- Hvis du trenger å bytte fra mobilløfter til stasjonær personløfter, må du sende inn ny søknad.
- Hvis du har en stasjonær personløfter (takheis) som du ikke trenger lenger, må du kontakte NAV Hjelpemiddelsentral som vil avtale demontering med leverandør. Ved demontering skal montør tette hull, men NAV Hjelpemiddelsentral dekker ikke bygningsmessige endringer som puss av vegger, gulv eller tak.
- Hvis beboer flytter, og ny beboer ønsker å overta utstyret, må behovet kartlegges og vurderes. Ta kontakt med kommunen.
- Hvis du flytter fra bolig med stasjonært utstyr, må du søke på nytt for å få stasjonær personløfter i ny bolig.
Levere tilbake
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i eller NAV Hjelpemiddelsentral.
Oppdatert 02.10.2024
Finn din hjelpemiddelsentral
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.