Hvis du har nedsatt funksjonsevne kan du søke NAV Hjelpemiddelsentral for hjelp til tilrettelegging av arbeidsplass eller i utdanning. Vi skal bidra til å gjøre det mulig for deg å bli i jobb, komme ut i jobb, eller til å gjennomføre en utdanning. Det kan være ved bruk av hjelpemidler, funksjonsassistanse, lese- og sekretærhjelp eller med andre tips og råd om tilrettelegging.
Trenger du reparasjon og enkel tilpasning av hjelpemidler kan du kontakte kommunens mottakssted, vaktmester eller andre med ansvar for hjelpemidlet i kommunen.
Når du skal bestille deler og tilbehør til et hjelpemiddel må du gi nødvendige opplysninger til hjelpemiddelsentralen. Vi håndterer tusenvis av forskjellige deler og er avhengig av eksakte opplysninger for å velge riktig del.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging.
Brukermedvirkning er et viktig virkemiddel for å oppnå god kvalitet i hjelpemiddelsentralens tjenestetilbud og oppgaveløsning. I tråd med retningslinjer lagt for brukermedvirkning i Arbeids- og velferdsetaten, har NAV Hjelpemiddelsentral Øst-Viken etablert et brukermedvirkningsorgan innen sitt ansvarsområde.