Reparasjon og service
Trenger du reparasjon og enkel tilpasning av hjelpemidler kan du kontakte kommunens mottakssted, vaktmester eller andre med ansvar for hjelpemidlet i kommunen.
Kommunens ansvarsområde
I Teknisk veileder kan du lese mer om hva som er kommunens ansvar når det gjelder enkle reparasjoner. Eksempler på oppgaver kommunen utfører:
- Manuellle rullestoler: Bytte eller reparasjon av slanger, dekk, hjul, eikebeskyttere, armstøtter, benstøtter, klesbeskyttere, drivringer, puter, hodestøtter, tippesikring, belter, bremser, bremsewire, skruer, muttere og annet tilbehør som ikke krever spesialtilpasning.
- Rollator, manuelle arbeidsstoler, bad og toalettutstyr: Reparasjoner og monteringsarbeid.
- Småhjelpemidler (enkle syns- og hørselshjelpemidler): Bytte batterier og komponenter som ikke krever spesialkompetanse.
Kommunen er en sentral støttespiller i alt som har med hjelpemidler å gjøre. Vi anbefaler derfor at du først kontakter din kommune for å få hjelp.
NAV Hjelpemiddelsentrals ansvarsområde
NAV Hjelpemiddelsentral har ansvar for større spesialtilpasninger og reparasjoner og montering som krever spesiell kompetanse. For bestilling av reparasjon eller service ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral Øst-Viken. Benytt Skjema for reparasjon og service som sendes inn sammen med hjelpemidlet eller sendes oss pr epost.
Akuttvakt kontaktes ved behov for akkut reparasjon utenom åpningstiden.