Pleiepenger for sykt barn
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 15. mars 2024
Kort om pleiepenger for sykt barn
Kopier lenkeLenken er kopiertPleiepenger sikrer inntekt når en ansatt må være borte fra jobb for å pleie et pleietrengende barn.
Mer aktuell informasjon:
Innhold
Kort om pleiepenger for sykt barn
Kopier lenkeLenken er kopiertPleiepenger sikrer inntekt når en ansatt må være borte fra jobb for å pleie et pleietrengende barn.
Mer aktuell informasjon:
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertFor å ha rett til pleiepenger, gjelder disse punktene:
- Den ansatte er medlem i folketrygden.
- Den ansatte har omsorgen for barnet i perioden for pleiepenger. Det er ofte foreldre som søker om pleiepenger, men andre omsorgspersoner kan også få pleiepenger når de pleier barnet.
- Barnets behov for pleie hele tiden er dokumentert av en lege i spesialisthelsetjenesten, eller barnet er innlagt på sykehus.
- Den ansatte må ha jobbet minst fire uker før pleiepengene starter. Det kan i enkelte tilfeller gjøres unntak for denne regelen.
- Den ansatte må ha rett til minst 20% pleiepenger.
- Den ansatte har en årsinntekt som er minst 59 310 kroner (halvparten av folketrygdens grunnbeløp).
Her kan du lese mer detaljert om reglene for pleiepenger
En ansatt har søkt pleiepenger – hva må arbeidsgiver gjøre?
Kopier lenkeLenken er kopiertDu som arbeidsgiver må sende inntektsmelding til NAV, den trenger vi for å behandle søknaden om pleiepenger.
Inntektsmelding skal sendes så snart som mulig etter at den ansatte har sendt inn søknaden sin, men ikke tidligere enn 4 uker før første dag med pleiepenger.
Vi må alltid ha inntektsmelding når den ansatte
- søker for første gang
- søker på nytt etter et opphold i pleiepengene på 4 uker eller mer
- søker på nytt etter et opphold på mindre enn 4 uker, og det er en varig endring i inntekten
Hvis den ansatte har søkt om pleiepenger for mer enn 14 dager, skal du også registrere fraværet som lovfestet permisjon i A-meldingen.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 6 uker |
Internasjonal søknad | 6 måneder |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 10 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 12 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 12 uker |
Kan jeg be om bekreftelse på at den ansatte får pleiepenger fra NAV?
Hvis du trenger en bekreftelse på at den ansatte har søkt pleiepenger, kan du be om det fra den ansatte. Når arbeidstakere søker om pleiepenger for sykt barn, får han eller hun bekreftelse på innsendt søknad som kan fremvises til arbeidsgiver. Denne bekrefter at søknaden er mottatt og hvilken periode det er søkt for. Den ansatte finner den ved å logge inn på nav.no.
Du kan ikke kreve å se legeerklæringen som den ansatte sender inn til NAV. Dette er fordi legeerklæringen inneholder sensitive opplysninger om barnet.
Når søknaden er ferdig behandlet får den ansatte et vedtak fra NAV. Du kan ikke kreve å få se vedtaket fordi det kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du har behov for opplysninger om saken, for eksempel hvor mye pleiepenger som er innvilget, må du ha dialog med arbeidstakeren din.
Har jeg plikt til å følge opp en ansatt som får pleiepenger?
Du har ikke plikt til å følge opp ansatte som har fravær på grunn av pleie og omsorg for syke barn, slik som du har ved ansatte med redusert arbeidsevne på grunn av egen sykdom eller skade. Det betyr at du ikke skal utarbeide en oppfølgingsplan eller ha dialogmøter med NAV.
Har den ansatte rett til permisjon?
Pleiepenger gir rett til lovlig fravær fra arbeidet, og arbeidstaker skal ha permisjon etter arbeidsmiljøloven §12-9.
Du kan lese mer om retten til permisjon på Arbeidstilsynet sine sider.
Her finner du regelverket for permisjon.
Hvordan registrerer jeg pleiepenger i A-meldingen?
Pleiepenger skal registreres som lovfestet permisjon i A-meldingen dersom fraværet varer lenger enn 14 dager.
Her kan du lese mer om registrering av permisjoner i A-meldingen.
Om inntektsmeldingen
Kopier lenkeLenken er kopiertHva er en inntektsmelding?
Inntektsmelding er skjemaet som arbeidsgiver må sende til NAV når en ansatt søker om pleiepenger. Meldingen gir NAV informasjon som vi trenger for å behandle søknaden om pleiepenger, blant annet opplysninger om inntekt og fravær.
I inntektsmeldingen må du informere oss om du utbetaler lønn til den ansatte under fraværet. Denne informasjonen bruker vi til å avklare om pleiepengene skal utbetales direkte til den ansatte, eller om den skal utbetales som refusjon til deg som arbeidsgiver.
Vi må alltid ha inntektsmelding når den ansatte
- søker for første gang
- søker på nytt etter et opphold i pleiepengene på 4 uker eller mer
- søker på nytt etter et opphold på mindre enn 4 uker, og det er en varig endring i inntekten
Vi trenger at du endrer inntektsmeldingen hvis:
- du vil at NAV skal endre mottaker av pleiepengene
- du vil at NAV skal endre refusjonsbeløpet til dere
- dere forskutterer lønn og ansatt slutter i arbeidsforholdet. Dere må da legge siste dato for refusjon lik dato dere melder som siste arbeidsdag via A-meldingen.
Her finner du nyttig informasjon om hvordan du fyller ut og eventuelt endrer inntektsmeldingen.
Hvordan fyller jeg ut inntektsmelding for en ansatt som er timelønnet, er skift/turnusarbeider eller er tilkallingsvikar?
Vanligvis skal du bruke gjennomsnittet av de tre siste månedenes inntekt og omregne det til årslønn og dagsats. For timelønnede skift- og turnusarbeidere og tilkallingsvikarer beregnes det annerledes.
Slik gjør du det:
- Du fordeler inntekten på det faktiske antallet arbeidsdager som arbeidstakeren har hatt i beregningsperioden. Da får du dagsatsen. Nedenfor ser du to eksempler.
- Når du oppgir månedsinntekten i inntektsmeldingen, oppgir du et gjennomsnitt av inntekten arbeidstakeren har hatt i beregningsperioden.
Eksempel 1:
En arbeidstaker på timelønn
- jobbet varierende antall dager i månedene før sykefraværet
- ble syk 9. mai
- hadde jobbet 9 dager i april, 13 dager i mars og 12 dager i februar. Det vil si 9 + 13 + 12 = 34 dager
- tjente til sammen 40 000 kr i beregningsperioden
- tjente 1 176 kr per dag i arbeid (40 000 kr / 34 dager) = dagsatsen
I inntektsmeldingen oppgir du månedsinntekten: 40 000 kroner / 3 måneder = 13 333 kroner.
Eksempel 2:
En arbeidstaker i turnus
- jobber 14 dager og har 14 dager fri
- har arbeidsdager på 12 timer
- har timelønn på 220 kr
- jobbet 14 dager x 3 måneder = 42 dager
- tjente til sammen i perioden 110 880 kr (42 dager x 12 timer x 220 kr)
- tjente 2 640 kr per dag i arbeid (110 880 kr / 42 dager) = dagsatsen
I inntektsmeldingen oppgir du månedsinntekten: 110 880 kroner / 3 måneder = 36 960 kroner.
Gjelder inntektsmeldingen også for selvstendig næringsdrivende/frilansere?
Nei, denne inntektsmeldingen gjelder bare for arbeidstakere.
NAV har informasjon om inntekten for selvstendig næringsdrivende og frilansere fra offentlige registre. Vi innhenter mer informasjon hvis det er nødvendig for å behandle søknaden.
Hvor kan jeg sjekke inntektsmeldinger jeg har sendt tidligere?
Du kan sjekke tidligere innsendte inntektsmeldinger ved å benytte deg av innsynstjenesten på Altinn.
Om beregning av pleiepenger
Kopier lenkeLenken er kopiertPleiepenger beregnes på samme måte som sykepenger og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget.
Når NAV refunderer pleiepenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget, som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 711 720 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år.
Eksempel på beregning:
Slik beregnes dagsatsen til en arbeidstaker med gjennomsnittlig månedsinntekt på brutto 17 000 kroner de tre siste månedene:
- Dette tilsvarer en årsinntekt på 204 000 kroner
- Beregnet årsinntekt deles på 260
- NAV vil utbetale med en dagsats på 785 kroner
Graderte pleiepenger
Pleiepengene kan graderes i 3 ulike situasjoner, dette er når
- barnet er fast og regelmessig i et omsorgstilbud
- arbeidstaker skal jobbe i perioden med pleiepenger
- to omsorgspersoner skal dele på å pleie barnet
Noen ganger kan det være en kombinasjon av disse 3 situasjonene.
Her kan du lese mer detaljert om reglene for pleiepenger
Skal du betale lønn og søke refusjon fra NAV?
Kopier lenkeLenken er kopiertMå jeg fortsette å betale lønn til arbeidstakeren?
Som arbeidsgiver har du ikke en lovfestet plikt til å utbetale lønn ved fravær når den ansatte søker om pleiepenger.
Om du skal betale lønn til den ansatte avhenger av hva slags avtale som foreligger mellom dere, for eksempel ut fra en tariffavtale. Dersom dette ikke er regulert av en avtale, kan du som arbeidsgiver velge om du vil forskuttere lønn eller ikke.
Du oppgir det du har valgt i inntektsmeldingen du sender til NAV. Det er viktig at du gir beskjed til den ansatte hvis du stanser utbetaling av lønn.
Må arbeidsgiver dekke lønn de første fraværsdagene?
Nei, pleiepenger kan innvilges fra første fraværsdag. Det er altså ikke en arbeidsgiverperiode som arbeidsgiver må dekke først.
Hva kan jeg få i refusjon?
Pleiepengene beregnes etter samme regler som sykepenger. I inntektsmeldingen oppgir du hvor mye den ansatte tjener hos dere, og hvor mye dere ønsker refundert. Les mer om beregning av pleiepenger her.
Når vi har beregnet pleiepengene til den ansatte, ser vi på hvor mye dere krever refundert på grunn av utbetalt lønn. Refusjonskravet dekkes vanligvis, så lenge det ikke er høyere enn det den ansatte har rett til i pleiepenger.
I noen tilfeller kan pleiepengene reduseres slik at de ikke dekker inntektstapet fullt ut. Det kan være fordi barnet oppholder seg i et fast og regelmessig omsorgstilbud, fordi det ikke er nok pleiepenger tilgjengelig fordi en annen omsorgsperson får pleiepenger for samme barn eller fordi den ansatte har fått en annen inntektskilde samtidig som de får pleiepenger. Det kan også skje hvis arbeidstaker har samlet inntekt over 6G, og har flere arbeidsgivere som krever refusjon for utbetalt lønn.
Dette kan medføre at du får mindre refundert fra NAV enn du har utbetalt i lønn for dagene arbeidstakeren har hatt fravær. Du må snakke med arbeidstaker om hvordan dere eventuelt kan løse dette.
Hvordan søker jeg om refusjon?
Du søker om refusjon ved å sende inn en inntektsmelding, og sender en ny inntektsmelding hvis du senere skal endre refusjonskravet. Inntektsmeldingen sendes enten fra arbeidsgivers eget lønns- og personalsystem eller fra altinn.no.
Merk at arbeidsforholdet må være registrert i Aa-registeret når du søker om refusjon, og du må oppdatere Aa-registeret hvis arbeidsforholdet avsluttes.
I tillegg må den ansatte selv sende søknad om pleiepenger for alle periodene de har fravær.
Her finner du nyttig informasjon om hvordan du fyller ut inntektsmeldingen.
Her sender du inntektsmelding:
Her finner du informasjon om utbetaling, rapporter og kontonummer for utbetaling av refusjon:
Frist for å kreve refusjon
Frist for å kreve refusjon er tre måneder tilbake i tid. Men, vi ønsker at du sender inntektsmeldingen og krever refusjon så snart den ansatte har sendt inn søknaden. Dette for at den ansatte skal få svar på søknaden sin så snart som mulig.
Slik sender du dokumentasjon til NAV
Kopier lenkeLenken er kopiertInntektsmeldingen skal sendes via Altinn eller ditt lønns- og personalsystem.
I noen få tilfeller trenger NAV mer dokumentasjon fra deg enn inntektsmeldingen. Du får brev fra vår saksbehandler med informasjon om hva vi trenger, hvis dette er nødvendig.
Noen arbeidsgivere ønsker også å sende annen dokumentasjon direkte til saksbehandler.
Dokumentasjonen kan sendes til oss på to måter:
- Gi dokumentasjonen til den ansatte, som selv ettersender den digitalt ved å logge inn på nav.no.
- Gå til siden for ettersendelse, og velg ettersend i post. Husk å notere den ansatte sitt fødsels- og personnummer når du henter ut førsteside for innsendelse.
Ferie
Kopier lenkeLenken er kopiertNår den ansatte avvikler ferie, har han eller hun ikke rett til pleiepenger. Den ansatte skal selv informere NAV om ferien, og utbetalingen av pleiepenger vil stanse i perioden den ansatte avvikler ferie.
Hvis dere har avtalt at den ansatte skal få utsette ferien, kan NAV likevel utbetale pleiepenger. Du finner informasjon om reglene for ferie på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Hvis barnet ble sykt eller skadet i den ansatte sin ferie, kan den ansatte søke om pleiepenger
Feriepenger
NAV utbetaler feriepenger for de første 12 ukene med pleie- og opplæringspenger i kalenderåret per barn. Feriepenger utgjør 10,2% av utbetalte pleiepenger.
Feriepengene utbetales i slutten av mai året etter. Hvis du har forskuttert lønn til den ansatte og fått refusjon av pleiepenger, vil du som arbeidsgiver også få utbetalt feriepengene som refusjon.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg