Tinnitusmaskerer
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 29. juni 2023
Kort om tinnitusmaskerer
Tinnitusmaskerer er et apparat som lager motlyd for å dempe tinnitus (også kalt øresus). Hvis du plages av tinnitus når det er stille eller når du skal sove, kan du skjule lyden med en tinnitusmaskerer.
Tinnitusmaskerer kan være aktuelt for deg som
Innhold
Kort om tinnitusmaskerer
Tinnitusmaskerer er et apparat som lager motlyd for å dempe tinnitus (også kalt øresus). Hvis du plages av tinnitus når det er stille eller når du skal sove, kan du skjule lyden med en tinnitusmaskerer.
Tinnitusmaskerer kan være aktuelt for deg som
Hva kan du få?
Tinnitusmaskerer finnes som ørehengt og frittstående hjelpemiddel. Den frittstående tinnitusmaskereren er en bordhøyttaler.
Som tilbehør til frittstående bordhøyttaler, kan du koble til en liten høyttaler som kan legges i eller under hodeputen. Da vil ikke motlyden fra tinnitusmaskereren forstyrre andre i samme rom. Dette kalles tinnituspute, pillowspeaker eller pillowmasker.
Det finnes flere varianter av tinnitusmaskerere, og din øre-nese-halsspesialist vil hjelpe deg å finne den som passer best for deg.
I noen tilfeller vil spesialisten mene at du trenge en type tinnitusmaskerer som overstiger fastsatt maksgrense. Da må du selv betale overskytende beløp (det vil si differansen mellom beløpsgrensen og prisen på apparatet). Hvis du er barn under 18 år eller har yrkesskade, og du har behov for dyrere utstyr, trenger du ikke betale det overskytende beløpet.
Hvis du ønsker å ha ekstra lader eller batteri, må du betale for dette selv.
Satsene gjelder fra og med 1. juli 2023.
Type | Prisgrense |
---|---|
Tinnitusmaskerer | Inntil 3 655 kroner per enhet |
Hvis du har høreapparat så finnes tinnitusmaskerere også som tilbehør eller programvare til høreapparat. Dette kan du lese om på siden vår om tilbehør til høreapparat.
Hvem kan få?
Du kan få tinnitusmaskerer hvis du har varig tinnitus.
Med varig menes at du har hatt tinnitus i over to år, eller at du har permanent tinnitus.
- Diagnosen må være bekreftet av en øre-nese-halsspesialist (ØNH-spesialist).
- Du må være i stand til å bruke tinnitusmaskereren.
- Tinnitusmaskereren må være nødvendig og nyttig for å redusere plagene du har på grunn av tinnitus.
- Du må være medlem i folketrygden
Slik går du frem for å søke
Hvis du har tinnitus, må du først ta det opp med fastlegen din. Fastlegen kan henvise deg til en øre-nese-hals-spesialist eller hørselssentral (også kalt høresentral) som har avtale med NAV.
Øre-nese-halsspesialist eller hørselssentral utreder behovet og finner aktuelt hjelpemiddel sammen med deg.
Spesialisten/hørselssentralen sender søknaden til NAV for deg. Du må selv signere søknaden.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 19 uker |
Levering og ventetid
Ventetid på time hos spesialist/hørselssentral varierer og kan være lang. Du har rett til å velge behandlingssted selv (helsenorge.no).
Utlevering av hjelpemiddelet skjer hos spesialist/hørselssentral.
Hjelpemiddelet har en prøvetid på seks måneder.
Prøvetiden innebærer at du kan prøve ut hjelpemiddelet i inntil seks måneder etter at du har fått det utlevert. I utprøvingstiden låner du hjelpemiddelet, og kan returnere det hvis du og behandleren mener at det ikke passer for deg.
Når dere har funnet et hjelpemiddel som passer, overtar du eierskapet til det ved å skrive under på et godkjenningsskjema. Etter dette kan du ikke lenger returnere eller bytte hjelpemiddelet.
Tilpassing og opplæring
Det er ØNH-spesialisten/hørselssentralen som har ansvaret for å tilpasse hjelpemiddelet så det passer for deg.
Spesialisten/hørselssentralen har også ansvaret for å lære deg å bruke det.
Reparasjon, service og vedlikehold
Hvis tinnitusmaskereren må repareres må du ta kontakt med leverandøren, eller der du fikk apparatet. NAV vil dekke reparasjonen.
Du har selv ansvar for vanlig vedlikehold av tinnitusmaskereren. Vanlig vedlikehold kan for eksempel være den daglige rengjøringen eller bytte av batterier, og er beskrevet i bruksanvisningen for hjelpemiddelet.
Hvis du er voksen, har du selv ansvar for enklere service av tinnitusmaskereren. Det vil si at hvis du trenger å kjøpe slike tjenester, må du betale for dem selv.
Er du barn under 18, eller hvis du har fått tinnitusmaskerer på grunn av yrkesskade, vil du få dekket serviceutgifter.
Bytte, levere tilbake og skaffe ny
Du vil først få hjelpemiddelet til utprøving. Utprøvingsperioden varer i inntil seks måneder, og i denne perioden kan det returneres eller byttes.
Etter utprøvingen blir hjelpemiddelet din eiendel. Da kan det ikke byttes og skal ikke leveres tilbake til NAV eller andre. Det er heller ingen returordning ved dødsfall.
Seksårsregelen: Når du har hatt hjelpemiddelet i seks år, kan du gå tilbake til spesialisten/hørselssentralen og få hjelp til å søke et nytt. Du kan få nytt hjelpemiddel hvis det gamle ikke lenger fungerer tilfredsstillende, eller hvis utprøving av ny viser at det gir vesentlig bedre funksjon.
Av og til kan det likevel være nødvendig med nytt utstyr før det har gått seks år og da gjør vi unntak fra seksårsregelen. Dette gjør vi bare:
- Hvis hørselen eller behovet ditt har endret seg så mye at det er nødvendig med nytt produkt.
- Hvis funksjonsevnen din har endret seg slik at du ikke lenger er i stand til å betjene apparatet.
- Hvis det er blitt utviklet nytt utstyr, med ny teknologi som kan hjelpe deg på en vesentlig bedre måte.
Forsikring og tyveri
Tinnitusmaskereren er din eiendel og må forsikres.
Vanlig forsikring dekker ikke hjelpemiddelet, så det må dekkes med tilleggsforsikring som verdigjenstand. Dersom du mister eller blir frastjålet hjelpemiddelet, dekker ikke NAV ny.
Hvis du er under 18 år og mister en tinnitusmaskerer under lek eller aktivitet, kan du be ØNH-spesialisten eller hørselssentralen om å søke NAV om en ny til deg.
Refusjon av reiseutgifter
Du kan få dekket reiseutgifter til og fra ØNH-spesialist eller hørselssentral gjennom pasientreiser.no.
Meld fra om endringer
Gi oss eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter til et nytt fylke, ut av landet eller på institusjon. Det kan også være om du bytter skole og vi skal flytte fastmontert utstyr.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, kan du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Kontakt oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.