Hjelpemiddel
Tilbehør til høreapparat
Gjør at du kan bruke høreapparat i flere situasjoner og andre sammenhenger.
Det finnes også informasjon om tilbehør til høreapparat til leger og tannleger eller andre behandlere.
- Du kan få tilbehør til høreapparat hvis du har høreapparat, eller hvis du har fått innvilget høreapparat av NAV.
- Diagnosen må være bekreftet av en øre-nese-halsspesialist (ØNH-spesialist).
- Du må være i stand til å bruke tilbehøret.
- Tilbehøret må være nødvendig og nyttig for å redusere plagene du har på grunn av nedsatt hørsel.
- Du må være medlem i folketrygden.
I dette kapittelet
Alle høreapparatmodeller har tilbehør som kan benyttes i ulike lyttesituasjoner.
Tilbehør til høreapparat er fjernkontroller eller mellomledd som du trenger for å koble høreapparatet ditt til andre lydkilder eller hjelpemidler.
Dette kan være eksterne mikrofoner som kobles til høreapparatet ditt for at du skal høre tale bedre. Det kan også være tilbehør for å koble TV eller radio direkte til høreapparatet.
Du kan få egen fjernkontroll som tilbehør hvis du trenger det, for eksempel hvis du har redusert finmotorikk.
Et tilbehør kan være en telefonstreamer, som kobler mobiltelefonen til høreapparatet. Samtidig har mange nyere høreapparater løsninger for blåtann (bluetooth). Disse kan koble høreapparatet direkte til mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin uten bruk av et tilbehør.
Hvis du bytter høreapparatet, kan det hende du må bytte tilbehøret også. Ulikt tilbehør har ulik teknologi, og fungerer ikke sammen med alle typer høreapparat. Dette vil du få hjelp av øre-nese-halsspesialist eller hørselskontakt i kommunen til å finne ut av.
De fleste leverandører tilbyr gratis appløsninger til mobiltelefon eller nettbrett. Med slike apper kan du bruke telefonen som fjernkontroll til å bytte program og til å justere på lyden (innenfor gitte rammer).
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
I dette kapittelet
Søknaden må inneholde en god begrunnelse for behovet ditt.
Hvis noen andre søker for deg må du likevel alltid signere søknaden selv.
Du velger selv om du vil gå til ØNH-spesialist/hørselssentral eller søke NAV Hjelpemiddelsentral om tilbehøret.
Hos en ØNH-spesialist eller på en hørselssentral kan du ofte få tilbehør til høreapparatet ditt sammen med høreapparatet. Du kan også få tilbehøret senere, men via hørselssentralen eller ØNH-spesialisten.
Du kan be fastlegen din om å henvise deg til spesialisten eller hørselssentralen. De vil finne ut hva du trenger og hvilket tilbehør som passer til høreapparatet ditt. En del tilbehør kan du få via spesialisten eller hørselssentralen uten søknad (Lovdata.no). Dersom du må søke, vil spesialisten skrive og sende søknaden for deg. Du må selv signere søknaden.
Tilbehøret blir din eiendom. Vilkårene for forsikring, utprøving og annet som gjelder for høreapparatet, vil også gjelde for tilbehøret.
Selv om du har fått selve høreapparatet ditt gjennom hørselssentral eller spesialist, kan du få tilbehøret på utlån fra NAV Hjelpemiddelsentral.
Hvis du vet hva du trenger, kan du søke selv. Hvis ikke, kan du få noen i kommunen du bor i til å hjelpe deg med å finne ut hvilket tilbehør du trenger. De kan også søke NAV Hjelpemiddelsentral på dine vegne.
Søknaden må inneholde en begrunnelse på hvorfor du trenger tilbehøret. Hvis du skal søke selv må du være oppmerksom på at mye tilbehør er produktspesifikt. Du må skaffe deg oversikt over hva som passer til ditt høreapparat.
Hvis du trenger tilbehøret spesielt til bruk på jobb, kan du ta direkte kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral for å få hjelp til å søke og kartlegge behovet.
Tilbehøret lånes ut til deg, og er NAVs eiendom. Du får låne tilbehøret så lenge du trenger det.
Søknad om hjelpemidler til hørsel
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Her er informasjon til deg som er fagperson og skal hjelpe noen å søke hjelpemidler gjennom NAV Hjelpemiddelsentral:
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Prosessen for levering, utprøving og ventetid kommer an på hvordan du søker om tilbehøret.
Ventetiden varierer. Du har rett til å velge behandlingssted selv (helsenorge.no)
Etter at søknaden er sendt, tar saksbehandlingen hos NAV inntil seks uker.
Utlevering av tilbehøret skjer hos spesialist eller hørselssentral.
Det er mulig å teste tilbehøret i en prøvetid. Prøvetiden innebærer at du kan teste hjelpemiddelet i inntil seks måneder etter at du har fått det utlevert. I utprøvingstiden låner du hjelpemiddelet, og kan returnere det hvis du og behandleren mener at det ikke passer for deg.
Når dere har funnet et hjelpemiddel som passer, overtar du eierskapet til det ved å skrive under på et godkjenningsskjema. Etter dette kan du ikke lenger returnere eller bytte hjelpemiddelet.
Ventetiden hos kommunen varierer. Når NAV Hjelpemiddelsentral har mottatt søknaden, er saksbehandlingstiden på inntil seks uker.
Trenger du å teste tilbehøret, må du be kommunen om hjelp.
Hvis du trenger å bytte tilbehøret kan du søke NAV Hjelpemiddelsentral om å bytte. Du kan bare bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Om du trenger en annen type tilbehør med en annen funksjon, må du søke på nytt.
Hvis du har søkt NAV Hjelpemiddelsentral om tilbehør til høreapparat i forbindelse med arbeid, kan du kontakte hjelpemiddelsentralen om utprøving og eventuelt bytte av hjelpemiddel. Saksbehandlingstiden er på inntil seks uker.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 5 måneder |
Anke til NAV Klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi oss eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter til et nytt fylke, ut av landet eller på institusjon. Det kan også være om du bytter skole og vi skal flytte fastmontert utstyr.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Vilkårene for reparasjon, service og vedlikehold kommer an på hvilken måte du har fått tilbehøret på.
Hvem har du fått tilbehøret av?
Du må du selv kontakte leverandør for å få reparasjon eller service på tilbehøret.
NAV dekker reparasjon.
Hvis du er under 18 år, eller hvis du har fått høreapparatet med tilbehør på grunn av yrkesskade, dekker NAV også service.
Hvis du er voksen, har du selv ansvar for vanlig vedlikehold av høreapparatet.
Du må du ta kontakt med kommunen for service og reparasjon. Dette gjelder enten du søkte selv eller fikk hjelp av kommunen til å søke. Kommunal tekniker vil vurdere om de kan hjelpe deg, eller om tilbehøret må sendes til NAV Hjelpemiddelsentral for reparasjon. Dette koster ikke penger.
Du har selv et ansvar for vanlig vedlikehold av tilbehøret.
Vanlig vedlikehold er for eksempel daglig rengjøring. Følg bruksanvisningen som følger med tilbehøret.
Om du skal forsikre tilbehøret eller ikke, kommer an på hvordan du søkte om og fikk tilbehøret.
Hvem har du fått tilbehøret av?
Tilbehøret er din eiendel, og må forsikres.
Vanlig forsikring dekker ikke hjelpemiddelet, så det må dekkes med tilleggsforsikring som verdigjenstand. Det bør forsikres sammen med høreapparatet ditt.
Hvis du mister eller blir frastjålet hjelpemiddelet, dekker ikke NAV ny.
Hvis du er under 18 år og mister et høreapparat under lek eller aktivitet, kan du be ØNH-spesialisten eller hørselssentralen om å søke NAV om et nytt apparat til deg.
Dette gjelder enten du søkte selv eller fikk hjelp i kommunen du bor i.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller ødelegger hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av NAV Hjelpemiddelsentral, siden NAV er selvassurandør og dermed håndterer tap og skader hvis det oppstår.
Hvis du trenger nytt tilbehør, ønsker å bytte det eller returnere det, vil framgangsmåten komme an på hvordan du fikk tilbehøret i første omgang.
Hvem har du fått tilbehøret av?
Du vil først få tilbehøret til utprøving. Utprøvingsperioden varer i inntil seks måneder, og i denne perioden kan du returnere eller bytte hjelpemiddelet.
Etter utprøvingen blir hjelpemiddelet din eiendel. Da kan det ikke byttes og skal ikke leveres tilbake til NAV eller andre. Det er heller ingen returordning ved dødsfall.
Når du har hatt tilbehøret i seks år, kan du gå tilbake til spesialisten/hørselssentralen og få hjelp til å søke et nytt. Du kan få nytt hjelpemiddel hvis det gamle utstyret ikke lenger fungerer tilfredsstillende, eller hvis du får vesentlig bedre hørselsfunksjon ved å prøve ut nytt.
Av og til kan det likevel være nødvendig med nytt utstyr før det har gått seks år og da gjør vi unntak fra regelen om at det må ha gått seks år. Dette gjør vi bare hvis:
- hørselen eller behovet ditt har endret seg så mye at det er nødvendig med nytt produkt.
- funksjonsevnen din har endret seg slik at du ikke lenger er i stand til å betjene høreapparatet.
- det er blitt utviklet nytt utstyr, med ny teknologi som kan hjelpe deg på en vesentlig bedre måte.
Dette gjelder både hvis du søkte selv eller fikk hjelp i kommunen du bor i.
Bytte hjelpemiddel
Hvis du trenger å bytte tilbehøret kan du søke NAV Hjelpemiddelsentral om å bytte. Dette kan kommunen hjelpe deg med.
Du kan bare bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Om du trenger en annen type tilbehør med en annen funksjon, må du søke på nytt.
Hvis du har søkt NAV Hjelpemiddelsentral om tilbehør til høreapparat i forbindelse med arbeid, kan du kontakte hjelpemiddelsentralen om utprøving og eventuelt bytte av hjelpemiddel. Saksbehandlingstiden er på inntil seks uker.
Levere tilbake hjelpemiddel
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemiddelet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du ønsker å returnere hjelpemidler selv, må du fylle ut et skjema. Velg "Send skjema" og deretter "Last ned papirskjema og send i posten". Lever dette sammen med hjelpemidlene.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen