Kort om sykkel
NAV Hjelpemiddelsentral låner ut mange ulike typer sykler. En spesialsykkel kan for mange gi bedre framkommelighet, mulighet for fysisk aktivitet og økt sosial deltakelse i samfunnet.
Sykkel kan være aktuelt for deg som:
Innhold
Nyttig å vite
Kort om sykkel
NAV Hjelpemiddelsentral låner ut mange ulike typer sykler. En spesialsykkel kan for mange gi bedre framkommelighet, mulighet for fysisk aktivitet og økt sosial deltakelse i samfunnet.
Sykkel kan være aktuelt for deg som:
Hva kan du få?
Det finnes mange typer sykler med ulike kombinasjoner av spesialfunksjoner, med og uten hjelpemotor.
Noen eksempler: Støttehjul til tohjulssykler, spesialutviklede trehjulssykler, tandemsykler, hånddrevne sykler og spesialsykler for personer med nedsatt armfunksjon eller nedsatt funksjon i overkroppen.
Du vil få en sykkel som NAV har rammeavtale med, så sant den dekker behovet ditt.
En hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i kan hjelpe deg med å finne den sykkelen som passer for deg.
For barn som ikke kan sykle på vanlig sykkel, kan det være aktuelt med en spesialutviklet trehjulssykkel. Tandemsykkel med hjelpemotor kan være nyttig for barn som trenger hjelp til å ferdes i trafikken, eller som ikke klarer å sykle selv. Tohjulssykkel med hjelpemotor kan være aktuelt for barn under 18 år. For voksne som av ulike grunner ikke kan sykle på vanlig sykkel kan det være aktuelt med trehjulssykkel eller hånddrevet sykkel.
Hvem kan få?
Barn og unge under 26 år
Du kan få spesialtilpasset sykkel av NAV Hjelpemiddelsentral, hvis du:
- Er under 26 år
- Har en varig funksjonsnedsettelse som gjør at du ikke kan bruke vanlig sykkel (med varig mener vi over to år eller permanent)
- Trenger sykkel til trening, aktivisering og stimulering
- Syklingen kan bidra til å opprettholde og bedre motorisk og kognitiv funksjonsevne.
El-sykler
Hvis det du trenger er en vanlig tohjulssykkel med motor/batteri, kan du som regel ikke få dekket dette av NAV. Dette er fordi el-sykler er blitt så vanlig, og ikke lenger kan regnes som hjelpemiddel.
Vi kan gjøre unntak for denne regelen hvis du er under 18 år og vanlig sykkel ikke dekker dine behov. Da kan du få en sykkel med hjelpemotor av NAV, hvis følgende kriterier er oppfylt:
- Du er under 18 år
- Du kan ikke bruke manuell sykkel på grunn av en varig funksjonsnedsettelse
- En hjelpemotor er det som skal til for at du kan sykle på tohjulssykkel
- Du er istand til å ferdes trygt i trafikken (se nedenfor om funksjonsvurdering, og les kapitlet Søknad og dokumentasjon).
Du vil ikke få dekket innkjøp av el-sykkel i vanlig handel. Hvis du ikke kan bruke modellen NAV Hjelpemiddelsentral låner ut, kan vi i enkelte tilfeller ettermontere hjelpemotor på en vanlig sykkel. Dette vil en hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i hjelpe deg å finne ut av, i samråd med NAV Hjelpemiddelsentral.
Voksne
Hvis du trenger et forflytningshjelpemiddel i dagliglivet og ønsker spesialsykkel i stedet for rullestol, kan du få dette. Da må vilkårene for at du trenger rullestol som forflytningshjelpemiddel for å få utført oppgaver i dagliglivet være oppfylt. Snakk med en hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i for å få vite mer om dette. Muligheten til å få spesialsykkel som forflytningshjelpemiddel i stedet for elektrisk rullestol er beskrevet i vedlegg 7 til folketrygdlovens § 10-7.
Hvis du trenger sykkel til trening og aktivitet og er over 26 år, kan du søke NAV om spesialsykkel gjennom en ordning for aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år. For å få aktivitetshjelpemidler når du er over 26 år, må du ha nedsatt funksjonsevne og trenge et hjelpemiddel for å kunne delta i fysisk aktivitet. Ordning er rammestyrt. Det betyr at om du fyller kravet til aktivitetshjelpemidler, vil du få det innvilget så sant det er midler igjen i potten. Er potten tom, må du søke på nytt året etter. Ordningen er populær, så det kan være lurt å søke tidlig på året.
Når og hva kan du ikke få?
Du kan ikke få sykkel hvis behovet ditt kan løses på andre måter gjennom produkter du kan få kjøpt i vanlig handel og som er vanlig i bruk for aldersgruppen.
For eksempel:
- Hvis du er over 18 år, kan du ikke få vanlig tohjulssykkel med hjelpemotor / elsykkel.
- Du kan ikke få påhengssykler eller tandemkoblinger til barn under åtte år.
Funksjonsvurdering
Hvis du trenger sykkel med hjelpemotor, må du kjenne trafikkreglene og være i stand til å bruke sykkelen. Kommunen er ansvarlig for å vurdere din funksjonsevne, og om det er trygt for deg å ferdes i trafikken. Sykkelen kan komme opp i høy fart, og det er viktig at trafikkferdighetene til den som skal bruke sykkelen er grundig vurdert.
Formidlere i kommunen kan få mer informasjon om funksjonsvurderinger på kunnskapsbanken.net.
Søknad og dokumentasjon
I dagliglivet, skolen eller barnehagen
Vi anbefaler at du får hjelp fra kommunen du bor i. De har ansvar for å kartlegge behovet og finne ut hva du trenger. Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne.
Hvorfor bør du få hjelp av kommunen?
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere:
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
Selv om det er kan være lang ventetid hos kommunen du bor i, vil det nesten alltid være best å søke hjelp hos kommunen først. Hvis vi får inn en ufullstendig søknad som ikke er godt dokumentert, vil vi bruke lang tid på å innhente informasjonen vi trener.
En søknad med riktig dokumentasjon, utredning og god begrunnelse, vil derimot bidra til at vi kan behandle søknaden din raskt.
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger, derfor anbefaler vi deg å be om hjelp fra kommunen.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv. Da er det en del ting du må passe på.
Du må finne det hjelpemiddelet du trenger. Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av NAV.
- Se etter produkter som er på avtale med NAV. Det kalles for rammeavtale i Hjelpemiddeldatabasen.
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med NAV ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt. Nav kan i så fall dekke enkleste og rimeligste løsning.
- Du kan lære mer om rammeavtaler med NAV (kunnskapsbanken.net).
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Vedkommende har ansvar for å lære deg å bruke sykkelen og informere deg om hvilket ansvar du selv har for vedlikehold og vanlig service. I søknaden må det gå fram hvem som er opplærings- og oppfølgingsansvarlig.
Søker du om sykkel med hjelpemotor, må dette være en kontaktperson i kommunen som kan bekrefte at det er trygt for deg å ferdes i trafikken.
Hvis du er usikker på hvilken sykkel du bør ha, må du ta kontakt med kommunen. Kommunal formidler kan enten hjelpe deg, eller sende henvisning til NAV Hjelpemiddelsentral slik at du kan komme og prøve ut ulike modeller.
Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for sykkelen og hvorfor.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest en ansatt i kommunen din som har dette ansvaret.
- Søker du om sykkel med hjelpemotor krever NAV dokumentasjon på evnen din til å ferdes i trafikken. Denne vurderingen er det en hjepemiddelformidler i kommunen du bor i, som må gjøre. En kommunal formidler må ha oppfølgings- og opplæringsansvaret når du søker om sykkel med hjelpemotor.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstida er tida frå vi får søknaden din og til vi har fatta eit vedtak.
I spesielt krevjande saker, eller saker der vi ikkje har fått fullstendige og korrekte opplysningar, kan saksbehandlingstida bli lengre enn det vi først oppgav.
Leveringstid for hjelpemiddelet kjem i tillegg til saksbehandlingstida.
Saka gjeld | Forventa saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til daglegliv | 17 dagar |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dagar |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått eit vedtak frå oss som du meiner er feil? Då kan du klage til NAV-eininga som skreiv vedtaket. Saka di blir i dette tilfellet vurdert på nytt. Dersom eininga ikkje er samd i klaga, blir ho sendt vidare til NAV Klageinstans.
Saka gjeld | Forventa saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-eining | 17 veker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 veker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 veker |
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Vedlikehold er ditt ansvar
Les bruksanvisningen som følger med sykkelen du har fått, det kan være spesielle ting du må passe på for den bestemte modellen.
Du har selv ansvar for vedlikehold av sykkelen. Med det mener vi:
- Etterfylle luft
- Vaske og smøre sykkelen
- Merke og oppbevare nøkler
- Ta batteriet inn i romtemperatur om vinteren
- Du bør lagre sykkelen inne eller under tak for å unngå rust og feil på elektronikk. Vi anbefaler ikke presenning. Det kan gi kondens og er ikke egnet for lagring over tid
- Bytte slitedeler som er i vanlig handel (dekk, slanger, kjeder, bremseklosser, wire, lys, skjermer og pedaler)
- Justere gir og bremser der det ikke er spesialløsninger
Hvis du ikke kan gjøre disse tingene selv, kan de hjelpe deg på et vanlig sykkelverksted.
Laderutiner for sykkel med hjelpemotor:
Les bruksanvisningen når du skal lade batteriet.
- NB Lading av litiumbatterier gir en viss fare for varmgang og brann. Vi anbefaler derfor sterkt at du lader batteriet under tidsbestemt oppsyn, sett for eksempel på en timer/tidsur på seks timer
- Batteriet må lades på sykkelen eller brannsikkert underlag
- I perioder når sykkelen ikke er i bruk, bør du lade batteriet hver 2. til 3. måned
- Lade batteriet snarest etter bruk. Det må ikke lagres utladet
- Du bør lade batteriet innendørs om vinteren, unngå minusgrader og høy temperatur
Bytte og levere tilbake hjelpemiddel
- Av og til må man bytte hjelpemiddel, for eksempel hvis det er utslitt eller det ikke passer lenger. Ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å bytte. Hvis du ønsker å ordne det selv, kan du sende søknad om bytte.
- Du kan bare bytte til samme type hjelpemiddel. Trenger du et annet må du søke på nytt.
- Hvis hjelpemiddelet ikke fungerer og ikke kan repareres, kan det hende det holder å bytte enkeltdeler. Ved bytte av enkeltdeler er det viktig å passe på at den nye delen fungerer sammen med den gamle. Du bør få hjelp av en tekniker i kommunen til å finne ut av dette.
- Hvis du mister eller ødelegger hjelpemidler kan du som regel få nytt. Ta kontakt med kommunen eller bruk bytteskjemaet.
- Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger, skal du sende det tilbake. Ta kontakt med kommunen din eller NAV Hjelpemiddelsentral.
Reparasjon og service
Enklere reparasjoner
Kommunen skal gjøre enklere reparasjoner og kan skifte deler som display, gir og andre deler som ikke er i vanlig handel.
Mer kompliserte reparasjoner har NAV Hjelpemiddelsentral ansvar for. Samtidig er det kommunen som er ansvarlig for å avtale slike reparasjoner med NAV Hjelpemiddelsentral. Av og til må sykkelen sendes inn, og av og til kan det være aktuelt for NAV Hjelpemiddelsentral å reise ut for reparasjon.
Ta derfor alltid først kontakt med kommunen når du har et hjelpemiddel som ikke fungerer.
Ved reparasjon og innlevering må du sende lader og nøkler inn sammen med sykkelen
Andre reparasjoner
Når det er behov for reparasjon som krever kompetanse eller godkjenning som kommunen ikke har selv, skal kommunen avtale reparasjonen med NAV Hjelpemiddelsentral.
Slike reparasjoner kan være skifte av batteri, elektronikk og lignende, bytte av dekk og slanger på drivhjul (med integrert elektrisk motor) eller reparasjon av ramme.
Akutt behov for reparasjon
Har du akutt behov for reparasjon kan du kontakte NAV Hjelpemiddelsentral nær der du er. Dette gjelder kun hvis det kan oppstå en nødsituasjon på grunn av funksjonsfeil.
Til og fra utlandet
Hvis du har fått lov til å ta med deg et hjelpemiddel til utlandet, har du rett til å få det reparert dersom det går i stykker. Du må kontakte NAV Hjelpemiddelsentral som godkjente søknaden.
Sykkel på fly
Merk: Det er ikke lov å ta med elsykkelbatterier eller hjelpemotorer på fly. Hvis du ønsker å ta med deg sykkel med hjelpemotor på flytur må du selv undersøke regelverk for flytransport.
Forsikring, tyveri og ansvar
Du kan bli erstatningspliktig hvis du påfører andre eller andres eiendom skade med utlånt sykkel. Du må selv finne informasjon om egnet forsikring som dekker ansvar ved erstatningskrav hvis uhell skulle inntreffe.
Blir sykkelen eller sykkeldeler stjålet må du melde tyveriet til politiet og sende kopi av anmeldelsen til NAV Hjelpemiddelsentral.
Du trenger ikke forsikre selve sykkelen, siden NAV er selvassurandør og dermed håndterer tap og skader hvis det oppstår.
Refusjon av reiseutgifter
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Meld fra om endringer
Gi oss eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter til et nytt fylke, ut av landet eller på institusjon. Det kan også være om du bytter skole og vi skal flytte fastmontert utstyr.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, kan du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du skal gå fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist.
Anke vedtak
Hvis du har fått et vedtak fra NAV Klageinstans som du mener er feil, kan du med noen unntak anke. I vedtaket kan du lese om fristen for å anke.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg