Første gang du søker
Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig støtte hvis du ikke kan forsørge deg selv. Du kan få støtte mens du realiserer dine muligheter for å få egen inntekt, og du kan søke om det du trenger støtte til. Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvilke muligheter du har, så kan du ta kontakt med ditt NAV-kontor for råd og veiledning. Du kan også kontakte oss på telefon 55 55 33 33. Les mer om hva du kan søke om støtte til.
Når du søker
Når du søker om økonomisk sosialhjelp, må du gi opplysninger om deg selv og din økonomi. Du kan levere opplysningene når du søker. Selv om du ikke har dette tilgjengelig når du søker, kan du likevel sende søknaden. Hvis NAV-kontoret har behov for flere opplysninger, vil de ta kontakt med deg.
Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp, og få en individuell vurdering av søknaden sin. Du har rett til opplysning, råd og veiledning uavhengig av om du har rett til økonomisk sosialhjelp når du søker.
Etter du har søkt
Hvor lang tid det tar før du får svar på din søknad varierer fra kommune til kommune. Du kan lese om saksbehandlingstid når du søker økonomisk sosialhjelp her. Hvis du er i en nødssituasjon, skal du få et raskt svar.
Du må gi beskjed til oss hvis din situasjon forandrer seg etter at du har søkt.
Når vi har behandlet søknaden din får du et svar. Du har rett på en individuell vurdering av saken din i svaret på søknaden.
Du kan klage hvis du mener vi gjorde feil da vi behandlet søknaden din.
Frist for å klage er 3 uker fra du mottok svaret på søknaden din.
Satser
Økonomisk støtte blir beregnet etter en individuell vurdering av din sak.
Utbetalinger
I svaret på søknaden din finner du mer informasjon om beløp og utbetalinger.
Regelverk
Se utfyllende informasjon om Lov om sosiale tjenester i NAV.