Midlertidig botilbud (nødssituasjon)
TJENESTE
|Oppdatert 18. september 2023
Kort om midlertidig botilbud (nødssituasjon)
Hvis du ikke klarer å finne et sted å bo selv, skal NAV hjelpe deg med å finne et midlertidig botilbud.
Innhold
Kort om midlertidig botilbud (nødssituasjon)
Hvis du ikke klarer å finne et sted å bo selv, skal NAV hjelpe deg med å finne et midlertidig botilbud.
Hvem kan få?
Hvis du ikke har et sted å sove og oppholde deg det neste døgnet, kan du få et midlertidig botilbud.
Nødssituasjoner kan være ved brann, familie- eller samlivsbrudd, eller hvis du har blitt kastet ut fra stedet du bodde.
Hva kan du få støtte til?
Pensjonat eller hospits kan være aktuelle midlertidige botilbud.
Botilbudet skal være forsvarlig. Kravet til forsvarlig botilbud er strengere for barnefamilier og ungdom.
Hvis du ikke har penger til å betale for et botilbud selv, kan du søke om økonomisk sosialhjelp.
Hvor lenge kan du få?
Et midlertidig botilbud skal hjelpe deg i en akutt situasjon, og bør ikke vare mer enn 3 måneder.
Vi kan gi råd og veiledning, slik at du finner deg en varig bolig. Hvis du ikke klarer å finne en bolig selv, kan vi hjelpe deg. For eksempel med å kontakte utleiere eller bli med deg på visning.
Hvordan få hjelp til å finne midlertidig botilbud?
Hvis du trenger et midlertidig botilbud, kan du kontakte ditt lokale NAV-kontor.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Finn ditt NAV-kontor
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg