Kort om øyeprotese
En øyeprotese erstatter et øye som er fjernet, eller legges utenpå et skrumpet blindt øye. Det siste kalles en skallprotese.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om øyeprotese
En øyeprotese erstatter et øye som er fjernet, eller legges utenpå et skrumpet blindt øye. Det siste kalles en skallprotese.
Hvem kan få?
Personer som helt eller delvis mangler et øye, eller har skadet øyet, kan få støtte til øyeprotese.
For å få øyeprotese, må du være medlem av folketrygden.
Hva kan du få støtte til?
- NAV dekker utgifter til øyeprotese.
- NAV dekker utgifter til irislinse, en kontaktlinse med påmalt iris.
- Du kan også få støtte til ny protese, og polering av øyeprotesen når det er nødvendig.
- NAV dekker reserveøyeprotese til personer under 18 år hvis det er nødvendig.
- NAV dekker ikke støtte til salver, kremer, såper og andre rensemidler.
- En øyeprotese varer vanligvis i to-tre år, men noen ganger må de skiftes ut oftere. Dette gjelder spesielt hos barn.
Søknad og dokumentasjon
Du velger selv hvilken leverandør du vil bruke. Det finnes noen få okularister i Norge som tilpasser øyeproteser.
- Hvis det er første gang du søker, må du legge ved en legeerklæring som forklarer hvorfor du trenger øyeprotesen.
- Hvis du har sendt inn en legeerklæring og fått dekket øyeprotese tidligere er det ikke nødvendig å sende inn ny legeerklæring, hvis ikke NAV ikke spør om det.
- Hvis du har lagt ut for protesen, kan du søke om å få refundert utgiftene.
- Du må søke om refusjon innen 6 måneder etter kjøpet, og legge ved spesifiserte kvitteringer når du søker.
Vil du at leverandøren skal sende fakturaen direkte til NAV?
Hvis leverandøren aksepterer å sende faktura direkte til NAV, behøver du ikke å legge ut for øyeprotesen. Da må du signere en fullmakt om at NAV kan utbetale direkte til leverandøren, og signere for at du har mottatt hjelpemidlet. Etter dette sender leverandøren fakturaen med fullmakten og mottakskvitteringen elektronisk til NAV, og NAV betaler fakturaen når det er dokumentert og vedtatt at du oppfyller vilkårene for stønad.
Vil du forsikre deg om at utgiftene vil bli dekket?
Hvis du eller leverandøren ønsker å være sikre på at NAV dekker utgiftene, kan dere søke om forhåndsgodkjennelse før dere bestiller øyeprotesen.
Levering og ventetid
For informasjon om levering av øyeprotesen, ta kontakt med leverandøren.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om øyeprotese | 6 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 6 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste leverandør. Reiseutgifter kan også dekkes i forbindelse med reparasjon og vedlikehold.
Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til pengestøtte. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du skal gå fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist.
Anke vedtak
Hvis du har fått et vedtak fra NAV Klageinstans som du mener er feil, kan du med noen unntak anke. I vedtaket kan du lese om fristen for å anke.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.