Irislinse
PENGESTØTTE OG HJELPEMIDDEL
|Oppdatert 13. mars 2024
Dekker over en deformert iris ved hjelp av en spesiallaget kontaktlinse.
Innhold
Dekker over en deformert iris ved hjelp av en spesiallaget kontaktlinse.
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertDu kan få støtte til irislinse:
- hvis du har aniridi (mangelfullt utviklet iris)
- eller pupilledeformitet
Spesialist i øyesykdommer må bekrefte dette, og behovet for irislinse.
Du må være medlem av folketrygden
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiert- Hva kan du få støtte til?
- Hvor mye kan du få?
- Hvor ofte kan du få?
- Reiseutgifter
- Andre brille- og linseordninger
Hva kan du få støtte til?
En irislinse er en kontaktlinse med påmalt iris, som kan dekke over en deformert iris. Irislinser er først og fremst en kosmetisk protese, men kan også komme med styrke.
Hvis du har behov for det, kan du også få dekket irislinse med styrke.
Du kan ikke få dekket utgifter til rensevæske, opplæring eller etterkontroller.
Hvor mye kan du få?
Du vil få dekket utgiftene til irislinse fullt ut.
Hvor ofte kan du få?
Linsen varer normalt i ett år. Av og til er det behov for hyppigere utskiftning.
Reiseutgifter
Reiser til optiker dekkes ikke.
Andre brille- og linseordninger
Hvordan kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertSøknad og dokumentasjon
Vi anbefaler at du ber optiker eller øyelege fylle ut søknadsskjema for deg. Du kan også fylle ut søknadsskjemaet selv, men da må du legge ved nødvendig dokumentasjon fra optiker eller øyelege.
Du må uansett signere søknaden selv.
Første gang du søker om irislinse, må du legge ved epikrise eller dokumentasjon fra øyelege.
Du må legge ved et pristilbud fra optiker hver gang du søker.
Pristilbudet skal gi opplysninger som navnet på produktet, pris, styrke, visus og farge.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Når du har irislinse
Kopier lenkeLenken er kopiertDu kan få nye irislinser når de gamle ikke lenger dekker behovet ditt, og når vilkårene for å få støtte fortsatt er oppfylt.
Du kan få nye irislinser dersom de er ødelagt eller mistet.
Hva sier loven?
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.