Briller til behandling eller forebygging av amblyopi
PENGESTØTTE OG HJELPEMIDDEL
|Oppdatert 1. september 2023
Kort om briller til behandling eller forebygging av amblyopi
Amblyopi er synsnedsettelse på ett eller begge øynene, uten påviselig sykdom i selve øyet. Briller kan være viktig for å behandle eller forebygge amblyopi hos barn som har utviklet eller har økt risiko for å utvikle tilstanden.
Er du optiker?
Er du optiker og skal hjelpe en innbygger å søke, har vi mer informasjon om briller til behandling eller forebygging av amblyopi til deg.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om briller til behandling eller forebygging av amblyopi
Amblyopi er synsnedsettelse på ett eller begge øynene, uten påviselig sykdom i selve øyet. Briller kan være viktig for å behandle eller forebygge amblyopi hos barn som har utviklet eller har økt risiko for å utvikle tilstanden.
Er du optiker?
Er du optiker og skal hjelpe en innbygger å søke, har vi mer informasjon om briller til behandling eller forebygging av amblyopi til deg.
Hvem kan få?
Barn under 10 år med amblyopi eller risiko for å utvikle amblyopi, kan søke støtte til briller for å behandle eller forebygge dette.
Regelverket er inndelt etter ordinære vilkår og særskilte vilkår. De ordinære vilkår gjelder for personer under 10 år. Ett eller flere av kriteriene nedenfor må da være oppfylt:
- Astigmatisme: ≥ 1,50 D
- Bilateral hypermetropi: ≥ 4,00 D
- Anisometropi: ≥ 1,00 D
- Manifest strabisme
Barn over 10 år kan i særskilte tilfeller få støtte til behandling av amblyopi. Optiker eller øyelege må beskrive og dokumentere endring i visus og/eller skjelevinkel bakover i tid. I tillegg skal amblyogene risikofaktorer beskrives.
Hva kan du få støtte til?
Du kan få støtte til briller.
I spesielle tilfeller kan du få støtte til kontaktlinser.
Andre brille- og linseordninger
Hvor mye kan du få?
Det er to faste satser for brillene.
Satsene gjelder fra 1. juli 2023.
Type sats | Beløp |
---|---|
Sats 1 | 1 230 kroner, inkludert innfatning |
Sats 2 | 2 460 kroner, inkludert innfatning |
Stønadssatsene er i utgangspunktet inndelt etter brillestyrke:
- Sats 1: Styrker ≤ 3,75 Dioptrier (D)
- Sats 2: Styrker ≥ 4 - ≤ 6 D
- Individuelt beløp: Styrker ≥ 6,25 D, eller sylinderstyrke lik eller over -4,0 D, eller flerstyrkeglass
Du står fritt til å kjøpe en dyrere brille enn summen du får utbetalt, dersom du ønsker det. Du betaler da mellomlegget av egne midler.
I tilfeller med individuelt stønadsbeløp vil din optiker fylle ut et pristilbud på søknaden.
Søknad og dokumentasjon
- Ta kontakt med optiker eller øyelege for utfylling av skjemaet.
- Dersom briller bestilles før søknaden er behandlet, bør optiker informere om hvilke stønadstype som er forventet.
- Bekreftelse på behovet fra øyelege eller optiker
- Dersom det søkes om individuelt beløp, må det følge med pristilbud fra optiker. Pristilbudet skal oppgi det beløpet som NAV kan dekke. Dersom pristilbudet ikke er i samsvar med kravet til at rimeligste hensiktsmessige behandlingsbrille skal velges, vil NAV Hjelpemiddelsentraler på selvstendig grunnlag fastsette individuelt beløp.
Bytte, mistet, utslitt eller ødelagt
Bytte av slitte glass regnes som reparasjon når det ikke er endring i styrke.
Hvis brillene må repareres, skal årsaken til reparasjonen fylles ut i punkt 5 i søknadsskjema.
Hvis du har mistet brillene, vokst fra innfatningen eller brillene må repareres, og hvis det ikke er noen endring i brillestyrke, kan behovet for nye briller bekreftes av optiker. Dette gjelder selv om det er øyelege som har bekreftet behovet ved første gangs undersøkelse.
Som hovedregel anbefaler vi å sjekke brillestyrken på nytt dersom det har gått over et år siden forrige undersøkelse.
Trenger du nye briller på grunn av endring i styrke, må endringen være over eller lik +/- 0,50D.
Personer som har fylt 10 år må alltid sende inn ny fullstendig søknad som begrunner behovet spesielt.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss
NAV Hjelpemiddelsentral Agder kan hjelpe deg med spørsmål om våre brilleordninger.
Telefonnummer: 40 63 57 49