Briller til behandling eller forebygging av amblyopi
PENGESTØTTE OG HJELPEMIDDEL
|Oppdatert 13. mars 2024
Kan behandle eller forebygge synsnedsettelsen amblyopi hos barn.
Det finnes også informasjon om briller til behandling eller forebygging av amblyopi til optikere eller øyeleger.
Innhold
Kan behandle eller forebygge synsnedsettelsen amblyopi hos barn.
Det finnes også informasjon om briller til behandling eller forebygging av amblyopi til optikere eller øyeleger.
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertAmblyopi er synsnedsettelse på ett eller begge øynene, uten påviselig sykdom i selve øyet. Briller kan være viktig for å behandle eller forebygge amblyopi hos barn som har utviklet eller har økt risiko for å utvikle tilstanden.
Barn under 10 år med amblyopi eller risiko for å utvikle amblyopi, kan søke støtte til briller for å behandle eller forebygge dette.
Regelverket er inndelt etter ordinære vilkår og særskilte vilkår. De ordinære vilkår gjelder for personer under 10 år. Ett eller flere av kriteriene nedenfor må da være oppfylt:
- Astigmatisme: ≥ 1,50 D
- Bilateral hypermetropi: ≥ 4,00 D
- Anisometropi: ≥ 1,00 D
- Manifest strabisme
Barn over 10 år kan i særskilte tilfeller få støtte til behandling av amblyopi. Optiker eller øyelege må beskrive og dokumentere endring i visus og/eller skjelevinkel bakover i tid. I tillegg skal amblyogene risikofaktorer beskrives.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHva kan du få støtte til?
Du kan få støtte til briller.
I spesielle tilfeller kan du få støtte til kontaktlinser.
Om brilleabonnement
Det er noen optikerbutikker som tilbyr abonnement, det vil si leie av briller.
Stønadsordningen har som formål å gi støtte ved kjøp av briller. Du kan derfor ikke kombinere brilleabonnement med støtte fra NAV.
Hvor mye kan du få?
Det er brillestyrken din som bestemmer hvor mye du kan få i tilskudd. Kriteriene for innplassering i de ulike satsene står etter beløpene.
Usikker på hvor mye du kan få i tilskudd?
Det er to faste satser for brillene.
Satsene gjelder fra 1. januar 2024.
Type sats | Beløp |
---|---|
Sats 1 | 1 275 kroner, inkludert innfatning |
Sats 2 | 2 555 kroner, inkludert innfatning |
Satsene er i utgangspunktet inndelt etter brillestyrke.
Sats 1
Styrker ≤ 3,75 Dioptrier (D)
Sats 2
Styrker ≥ 4 - ≤ 6 D
Individuelt beløp
Styrker ≥ 6,25 D, eller sylinderstyrke lik eller over -4,0 D, eller flerstyrkeglass.
I tilfeller med individuelt stønadsbeløp vil din optiker fylle ut et pristilbud på søknaden.
Hvis brillene koster mer enn satsen, må du betale resten selv. Hvis brillene koster mindre enn satsen får du dekket det brillene koster.
Reiseutgifter
Reiser til optiker dekkes ikke.
Andre brille- og linseordninger
Hvordan kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertSøknad og dokumentasjon
- Ta kontakt med optiker eller øyelege for utfylling av skjemaet.
- Dersom briller bestilles før søknaden er behandlet, bør optiker informere om hvilke stønadstype som er forventet.
- Bekreftelse på behovet fra øyelege eller optiker
- Dersom det søkes om individuelt beløp, må det følge med pristilbud fra optiker. Pristilbudet skal oppgi det beløpet som NAV kan dekke. Dersom pristilbudet ikke er i samsvar med kravet til at rimeligste hensiktsmessige behandlingsbrille skal velges, vil NAV Hjelpemiddelsentraler på selvstendig grunnlag fastsette individuelt beløp.
Eventuell pris på månedsleie og bindingstid i et abonnement kan ikke brukes som dokumentasjon for å få støtte fra NAV. For fastsetting av stønadsbeløp kan heller ikke NAV ta utgangspunkt i hva brillen ville ha kostet dersom den ikke var en del av et abonnement, det vil si dersom du hadde kjøpt brillen
Etter at du har søkt
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Når du har briller til behandling eller forebygging av amblyopi
Kopier lenkeLenken er kopiertBytte av slitte glass regnes som reparasjon når det ikke er endring i styrke.
Hvis brillene må repareres, skal årsaken til reparasjonen fylles ut i punkt 5 i søknadsskjema.
Hvis du har mistet brillene, vokst fra innfatningen eller brillene må repareres, og hvis det ikke er noen endring i brillestyrke, kan behovet for nye briller bekreftes av optiker. Dette gjelder selv om det er øyelege som har bekreftet behovet ved første gangs undersøkelse.
Som hovedregel anbefaler vi å sjekke brillestyrken på nytt dersom det har gått over et år siden forrige undersøkelse.
Trenger du nye briller på grunn av endring i styrke, må endringen være over eller lik +/- 0,50D.
Personer som har fylt 10 år må alltid sende inn ny fullstendig søknad som begrunner behovet spesielt.
Hva sier loven?
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss
NAV Hjelpemiddelsentral Agder kan hjelpe deg med spørsmål om våre brilleordninger.
Telefonnummer: 40 63 57 49