Til deg som skal motta eller mottar funksjonsassistanse
En funksjonsassistent kan gi deg nødvendig praktisk hjelp slik at du får utført arbeidsoppgavene dine. Funksjonsassistenten kan også være ledsager på tjenestereiser og gi personrelatert assistanse. Assistenten skal ikke utføre dine ordinære arbeidsoppgaver, heller ikke ved sykefravær eller annet fravær.
Vedtak om funksjonsassistanse er alltid knyttet til en bestemt arbeidsgiver som du har et arbeidsforhold med. I vedtaksbrevet er det spesifisert antall timer funksjonsassistanse du har til rådighet per uke og hvilken arbeidsgiver vedtaket er knyttet til.
Arbeidsreiser
Funksjonsassistenten kan også assistere på arbeidsreiser.
Selv om vedtaket omfatter bruk av funksjonsassistanse ved arbeidsreiser, må likevel den enkelte arbeidsreise som hovedregel godkjennes av din lokale NAV Hjelpemiddelsentral før reisen gjennomføres.
Det må sendes inn en oversikt over hva reisen gjelder, med antatte reise- og oppholdsutgifter, til din lokale NAV Hjelpemiddelsentral i forkant av reisen.
For å få refusjon må alle reise- og oppholdsutgifter dokumenteres, når refusjonskrav sendes inn etter reisen. Dette er det arbeidsgiveren til funksjonsassistenten som har ansvaret for.
Dersom reisevirksomheten er forutsigbar og jevn, kan NAV gi vedtak på et fast beløp som skal dekke reisekostnader i en gitt periode.
Ferie
NAV refunderer feriepenger ved hvert refusjonskrav.
Lønn ved ferieavvikling dekkes derfor ikke og det må trekkes for minimum 4 uker (lovpålagt ferie) når du avvikler din ferie.
Sykefravær
NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at arbeidsgiver ikke får utgifter ved korttidsfravær på grunn av sykdom.
Når du som arbeidstaker er syk
- Funksjonsassistanse kan bare benyttes når du faktisk er på arbeid.
- Arbeidsgiver kan få refusjon for lønnsutgifter dersom assistenten ikke kan utføre andre arbeidsoppgaver (i inntil tre uker)
- Der du har både funksjonsassistanse og brukerstyrt assistanse, er det kommunen som skal dekke det økte behovet for assistanse hjemme ved sykefravær.
- Funksjonsassistanse kan ikke benyttes utover sykmeldingsgraden. Ønsker du å «prøve deg» i jobb igjen, må sykmeldingsprosenten reduseres tilsvarende.
Når funksjonsassistenten er syk
- Du skal ha ditt behov for assistanse dekket
- NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager
- NAV kan dekke lønn til «vikar-assistent» i inntil 16 dager
Permittering
NAV kan gi refusjon for lønnskostnader til avtalt assistanse ved fravær i inntil tre sammenhengende uker, også ved permittering.
Ved permittering er det viktig at arbeidsgiver vurderer om assistenten også skal permitteres. Dette bør gjøres raskt, slik at funksjonsassistentens arbeidsgiver ikke må lønne en funksjonsassistent som ikke har arbeid.
NAV kan bare dekke lønnsutgifter i inntil tre uker fra den dagen du blir permittert.
Dersom assistenten er innleid fra en leverandør, er det viktig å ta kontakt med assistentens arbeidsgiver og avklare behov for permittering.
Hvem deler NAV opplysninger med?
- Vedtaksbrev og tilskuddsbrev sendes til arbeidsgiver
- Kopi av vedtak og tilskuddsbrev sendes til arbeidsgiver/leverandør
Meld fra ved endring
Kontakt NAV Hjelpemiddelsentral i ditt fylke dersom:
- det er behov for flere eller færre timer med assistanse enn innvilget
- det er langvarig fravær
- arbeidsforholdet avsluttes
- det er andre endringer