Lese- og sekretærhjelp
TJENESTE
|Oppdatert 28. august 2023
Kort om lese- og sekretærhjelp
En lese- og sekretærhjelp er en person som kan hjelpe deg med å lese og skrive. Dette er et tilbud til deg som er blind eller svaksynt.
Lese- og sekretærhjelp kan være aktuelt for deg som
Innhold
Kort om lese- og sekretærhjelp
En lese- og sekretærhjelp er en person som kan hjelpe deg med å lese og skrive. Dette er et tilbud til deg som er blind eller svaksynt.
Lese- og sekretærhjelp kan være aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Du kan få lese- og sekretærhjelp hvis du er blind eller svaksynt, og synshjelpemidler ikke dekker behovet ditt.
Lese- og sekretærhjelp kan være aktuelt for deg hvis du:
- trenger hjelpen for å få utført arbeidet ditt
- trenger hjelpen for å gjennomføre utdanning eller arbeidstrening
- er engasjert i organisasjonsarbeid eller har politiske verv
- trenger hjelpen for å fungere i dagliglivet
Hvis problemene dine med lesing og skriving skyldes noe annet enn redusert syn, har du ikke rett til lese- og sekretærhjelp.
Du må være medlem av folketrygden for å få lese- og sekretærhjelp.
For lese- og sekretærhjelpen
Hvis du er lese- og sekretærhjelp, kan du lese mer
For arbeidsgiveren
Hvis du er arbeidsgiver, kan du lese mer om
Hva kan du få støtte til?
Personen som blir din lese- og sekretærhjelp kan hjelpe med deg med å lese skriftlig materiale som er utilgjengelig for deg, hjelpe deg med nødvendig skrivearbeid, beskrive annen visuell informasjon og arkivere for deg.
Til arbeid og utdanning
Hvis du trenger hjelp i forbindelse med arbeid, utdanning eller arbeidstrening, kan du få så mange timer lese- og sekretærhjelp du trenger. Utdanningen eller arbeidstreningen må regnes som nødvendig for at du skal få eller beholde inntektsgivende arbeid.
Til politisk arbeid eller organisasjonsarbeid
Hvis du trenger hjelp i forbindelse med politisk arbeid eller organisasjonsarbeid, kan du få lese- og sekretærhjelp i inntil 360 timer per år.
Til hverdagsoppgaver
Hvis du trenger hjelp til oppgaver i hverdagen, for eksempel å lese posten din, kan du få inntil 120 timer per år.
Slik søker du
For å søke om lese- og sekretærhjelp, trenger du:
- legeerklæring på synsnedsettelsen din
- dokumentasjon på hva du trenger lese- og sekretærhjelpen til, og hvorfor synshjelpemidler ikke dekker behovet ditt
Dette må du dokumentere
Hvis du søker lese- og sekretærhjelp til arbeid eller utdanning, trenger vi dokumentasjon på utdanningen, stillingen, arbeidstreningen eller vervet du søker hjelpen til.
- Dokumentasjon til utdanning kan være bekreftelse på opptak, studieprogram, arbeidskrav, obligatoriske studieopphold og undervisningsform.
- Dokumentasjon av arbeid kan være stillingsandel, arbeidsform og nødvendig reisevirksomhet.
- Dokumentasjon for verv kan være type verv, varighet, omfang og nødvendig reisevirksomhet.
- Hvis søknaden din gjelder bruk i hverdagen, må du beskrive konkret hva du trenger hjelp til, og hvorfor hjelpemidlene du eventuelt har ikke dekker behovet ditt.
I tillegg må du oppgi hvor mange timer hjelp du ønsker per uke, og hva timene skal brukes til.
Hvis du får innvilget søknaden, må du selv finne personen du vil bruke som lese- og sekretærhjelp. NAV betaler personen per time. Hvis dere jobber på samme sted, kan eventuelt arbeidsgiveren få et tilskudd som tilsvarer timene som blir brukt til lese- og sekretærhjelp.
Hvor lenge kan du få?
Du kan få lese- og sekretærhjelp så lenge arbeidsforholdet, utdanningen, arbeidstreningen eller vervet ditt varer. Hvis du trenger lese- og sekretærhjelp igjen etter dette, må du søke på nytt.
Meld fra om endringer
Gi oss beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være at du bytter jobb eller utdanning, flytter til et nytt fylke, ut av landet eller på institusjon.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.