Kort om lese- og sekretærhjelp
Ansatte med sterkt nedsatt syn kan få lese- og sekretærhjelp for å kunne utføre arbeidet sitt.
Arbeidsgiver må selv finne en person som kan være lese- og sekretærhjelp for den ansatte.
Hvis lese- og sekretærhjelpen er ansatt på arbeidsplassen, kan arbeidsgiveren få utbetalt tilskudd tilsvarende antall timer som blir brukt.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om lese- og sekretærhjelp
Ansatte med sterkt nedsatt syn kan få lese- og sekretærhjelp for å kunne utføre arbeidet sitt.
Arbeidsgiver må selv finne en person som kan være lese- og sekretærhjelp for den ansatte.
Hvis lese- og sekretærhjelpen er ansatt på arbeidsplassen, kan arbeidsgiveren få utbetalt tilskudd tilsvarende antall timer som blir brukt.
Hvem er det aktuelt for?
Lese- og sekretærhjelp kan være aktuelt for mennesker som har sterkt nedsatt syn, og der hjelpen er nødvendig for at personen skal kunne utføre arbeidet, delta på arbeidstrening eller gjennomføre videreutdanning.
Hvis den ansatte har problemer med lesing og skriving av andre årsaker enn redusert syn, har man ikke rett til lese- og sekretærhjelp.
En person kan også få lese- og sekretærhjelp hvis denne er engasjert i organisasjonsarbeid, har politiske verv eller for å fungere i dagliglivet.
Er du privatperson?
Er du lese- og sekretærhjelp?
Hva dekker tilskuddet?
NAV betaler lese- og sekretærhjelpen per time etter at søknaden er innvilget.
Hvis lese- og sekretærhjelpen er ansatt på arbeidsplassen, kan arbeidsgiver få utbetalt tilskudd tilsvarende antall timer som blir brukt. Tilskuddet tilsvarer lese- og sekretærhjelpens ordinære timelønn pluss de sosiale utgiftene forbundet med dette.
Hvis lese- og sekretærhjelpen ikke er ansatt i samme virksomhet (eksternt firma, familiemedlem eller lignende), blir hjelpen lønnet etter disse satsene.
Hvor lenge varer tilskuddet?
Den ansatte kan få lese- og sekretærhjelp så lenge arbeidsforholdet varer.
Slik får du tilskuddet
1.Søknad
Du som er arbeidsgiver skal hjelpe den ansatte med å finne en lese- og sekretærhjelp, men det er den ansatte selv som søker.
2. Vedtak
Det er den ansatte som får vedtaket fra NAV.
3. Send inn regningsskjema (refusjonskrav)
Hvis lese- og sekretærhjelpen er ansatt på arbeidsplassen, må du som arbeidsgiver sende inn regningsskjema til NAV for å få refusjon for timene den ansatte har brukt.
Regningen sendes NAV Hjelpemiddelsentral senest en måned etter at oppdraget er avsluttet. Ved lengre oppdrag skal regning sendes én gang i måneden.
Lese- og sekretærhjelpen må fylle ut regningsskjemaet, med vedlegg som viser utregning av timesats og antall timer. Regningsskjemaet må signeres av både lese- og sekretærhjelpen og av den som får hjelpen.
Du som arbeidsgiver må:
- Sende regningsskjemaet, vedlegget og NAVs forside til NAV
- Sende EHF-faktura, med fakturareferanse L105719
- På fakturaen må det stå tydelig, med navn, personnummer eller begge deler, hvem som er brukeren av tjenesten. Altså, hvem som har vedtaket på lese- og sekretærhjelp
- E-postadresse til arbeidsgiver må stå på fakturaen
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgSkriv til oss
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.