Hjelpemiddel
Hjelpemidler for samtale
Gjør det lettere å delta i samtaler når du har nedsatt hørsel.
Hvis du har varig nedsatt hørsel på ett eller begge ører, kan du ha rett på hørselshjelpemidler. Med varig menes at du har hatt nedsatt hørsel over to år, eller at du har permanent nedsatt hørsel.
Hvis du har vansker med å oppfatte tale, det vil si auditive prosesseringsvansker (APD).
Du må være i stand til å bruke hjelpemiddelet, og utstyret må være nyttig for deg i utfordringene hørselsnedsettelsen gir.
Du må være medlem av folketrygden.
Hvis du har nedsatt hørsel eller problemer med å oppfatte tale, kan et rom med mange lydforstyrrelser gjøre dette enda vanskeligere. Hjelpemidler for samtale kan bidra til at du får med deg det som blir sagt i sosiale situasjoner, i møter, legetimer eller andre en til en-samtaler.
Samtaleforsterkeren består av en eller flere mikrofoner og sender lyd direkte til høreapparat eller hodetelefoner. Mikrofonen kan for eksempel legges på bordet for å fange opp stemmer.
Utstyret er personlig og mobilt, og det kan være både trådløst og trådbundet.
Hvis du har høreapparat, kan du få hjelpemidler til samtale tilpasset høreapparatet ditt. Det finnes løsninger også for deg som ikke har høreapparat.
Du kan få produkter som er spesialutviklet for personer med varig nedsatt hørsel gjennom Nav hjelpemiddelsentral. Vanlige produkter som er å få kjøpt i butikk/nettbutikk, dekkes ikke av Nav.
Hjelpemiddelet er personlig og mobilt og innvilges uavhengig av arena. Du tar det med deg der du trenger det, til skole, arbeid, hjem eller fritid.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
I dette kapittelet
Se hvordan du går frem i ulike situasjoner:
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Noe kan inngå i arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt (lovdata.no). Både arbeidsgiver, bedriftshelsetjenesten eller du selv kan ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral som kan hjelpe dere med å utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på Nav-kontoret kontakte Nav hjelpemiddelsentral.
Mer om tilrettelegging:
Tilrettelegging for hørselsvansker på arbeidsplassen (kunnskapsbanken.net)
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med Nav hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Du må søke selv, men Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Mer om tilrettelegging:
Tilrettelegging for hørselsvansker i høyere utdanning (kunnskapsbanken.net)
Ta kontakt med kommunen du bor i. Kommunen har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging til hjem, fritid, skole og barnehage. En kommunal hørselskontakt eller hjelpemiddelformidler kan kartlegge behovet ditt og finne ut hvilke hjelpemidler du trenger.
Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen. Vedkommende skal også hjelpe deg å søke og bidra med oppfølging og opplæring.
Mer om tilrettelegging:
Om du skal søke selv, kommer an på hvor du trenger hjelpemiddelet:
Når du søker hjelpemidler til arbeidsplassen eller høyere utdanning, må du søke selv.
Hvis det gjelder arbeidsplass, bør du søke i samarbeid med arbeidsgiver.
Du kan ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral for å få hjelp til å finne ut hva du trenger. Vi kan også bistå deg i å fylle ut søknaden.
Vi anbefaler at du får hjelp fra kommunen du bor i. De har ansvar for å kartlegge behovet og finne ut hva du trenger. Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne.
Hvorfor bør du få hjelp av kommunen?
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at du får med all informasjonen som er nødvendig. Kommunale formidlere:
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
En kommunal formidler kan skrive en søknad med riktig dokumentasjon, utredning og god begrunnelse, og vil bidra til at Nav kan behandle søknaden din raskere.
Hvis du ønsker å søke selv
Vær oppmerksom på at en hjelpemiddelsøknad ofte krever god kjennskap til regelverket. Det finnes også svært mange ulike hjelpemidler med forskjellige funksjoner og bruksområder, og det er ikke alltid enkelt å vite nøyaktig hvilket hjelpemiddel du kan ha bruk for og krav på.
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger, derfor anbefaler vi deg å be om hjelp fra kommunen.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv.
Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av Nav.
- Se etter produkter som er på avtale med Nav (finnhjelpemiddel.nav.no).
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med Nav ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Dette må søknaden din inneholde:
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv. Nav hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Når du printer ut søknadsskjema må du også printe ut en førsteside. På førstesiden står det hvilken adresse du skal sende søknaden til.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har en hørselsnedsettelse.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest noen i kommunen din som har dette ansvaret.
Søknad om hjelpemiddel
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hjelpemidlene blir først levert fra Nav hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med Nav hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Kommunen har ansvaret for å montere utstyret, tilpasse det og lære deg å bruke hjelpemidlet.
Har du fått hjelpemidler til arbeid, vil du få hjelp til montering, tilpassing og opplæring av rådgiver ved Nav hjelpemiddelsentral, eller av kommunen du bor i.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi beskjed til kommunen hvis du har fastmontert utstyr som skal flyttes.
Gi beskjed til Nav hjelpemiddelsentral hvis du flytter ut av landet eller på institusjon.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading, bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte. Behov for reparasjon må alltid avklares med Nav hjelpemiddelsentral.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
- Av og til må man bytte hjelpemiddel, for eksempel hvis det er utslitt eller det ikke passer lenger. Ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å bytte. Hvis du ønsker å ordne det selv, kan du sende søknad om bytte.
- Du kan bare bytte til samme type hjelpemiddel. Trenger du et annet må du søke på nytt.
- Hvis hjelpemiddelet ikke fungerer og ikke kan repareres, kan det hende det holder å bytte enkeltdeler. Ved bytte av enkeltdeler er det viktig å passe på at den nye delen fungerer sammen med den gamle. Du bør få hjelp av en tekniker i kommunen til å finne ut av dette.
- Hvis du mister eller ødelegger hjelpemidler kan du som regel få nytt. Ta kontakt med kommunen eller bruk bytteskjemaet.
- Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger, skal du sende det tilbake. Ta kontakt med kommunen din eller Nav hjelpemiddelsentral.
Oppdatert 21.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.