Refusjon og Pengestøtte til ansatt — For arbeidsgivere
Pleiepenger for en utviklingshemmet person over 18 år
Når en må være borte fra jobb for å pleie en utviklingshemmet og svært alvorlig syk person over 18 år.
Det finnes også informasjon om pleiepenger for en utviklingshemmet person over 18 år til privatpersoner og leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold på siden
For å få pleiepenger, gjelder alle disse punktene:
Når den pleietrengende er over 18 år, kan du kun få pleiepenger hvis den pleietrengende har:
- en utviklingshemning
- en livstruende eller svært alvorlig sykdom
- har et pleiebehov som medfører at han eller hun ikke kan overlates for seg selv
- har hatt behandling i sykehus eller annen spesialisthelsetjeneste
Alle disse punktene må gjelde for å få pleiepenger for en person over 18 år.
Hvis den pleietrengende ikke har en utviklingshemning, men er i livets sluttfase, kan du søke om pleiepenger i livets sluttfase.
For å ha rett til pleiepenger, må du ha jobbet minst fire uker før du starter perioden med pleiepenger.
Unntak når du ikke har jobbet fire uker
Perioder med disse pengestøttene kan likestilles med jobb:
- Sykepenger
- Dagpenger
- Foreldre- og svangerskapspenger
- Pleie-, opplærings- og omsorgspenger
Det betyr at du kan ha rett til pleiepenger hvis du har fått minst én av disse pengestøttene i løpet av de siste fire ukene før du søker om pleiepenger.
Vi kan også gjøre unntak hvis du har vært i ulønnet permisjon i inntil 12 måneder etter foreldrepengeperioden. Eller hvis du har hatt andre lovfestede permisjoner etter Arbeidsmiljølovens §§12-1 til 12-5. Du må også ha avtalt med arbeidsgiver når du skal tilbake i jobb etter permisjonen. Du kan lese mer om permisjoner på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Hvis du er i permisjon i perioden du søker om pleiepenger, kan pleiepengene utbetales med 65% av beregnet inntekt.
Får du arbeidsavklaringspenger?
Arbeidsavklaringspenger gir ikke rett til pleiepenger. Men, hvis du kombinerer arbeidsavklaringspengene med jobb, kan du søke om pleiepenger hvis du må være borte fra jobb for å gi pleie.
For å ha rett til pleiepenger, må du ha fravær fra jobb på grunn av pleien slik at du mister arbeidsinntekt.
Det er flere forhold som må være oppfylt:
- Du har en årsinntekt som er minst 62 014 kroner (halvparten av folketrygdens grunnbeløp).
- Arbeidstiden eller inntekten din er redusert med minst 20%
- Du er under 70 år
Bor du i Norge er du vanligvis medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Pleiepenger beregnes på samme måte som sykepenger og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget.
Når Nav refunderer pleiepenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget, som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 744 168 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år.
Eksempel på beregning:
Slik beregnes dagsatsen til en arbeidstaker med gjennomsnittlig månedsinntekt på brutto 17 000 kroner de tre siste månedene:
- Dette tilsvarer en årsinntekt på 204 000 kroner
- Beregnet årsinntekt deles på 260
- Nav vil utbetale med en dagsats på 785 kroner
Det er ingen tidsbegrensing for hvor lenge en person kan få pleiepenger når alle vilkårene er oppfylt.
I dette kapittelet
Inntektsmelding er skjemaet som arbeidsgiver må sende til Nav når en ansatt søker om pleiepenger. Meldingen gir Nav informasjon som vi trenger for å behandle søknaden om pleiepenger, blant annet opplysninger om inntekt og fravær.
Inntektsmelding skal sendes så snart som mulig etter at den ansatte har sendt inn søknaden sin, men ikke tidligere enn 4 uker før første dag med pleiepenger.
Når den ansatte har sendt søknad om pleiepenger, vil du få en oppgave om å sende inntektsmelding på Min side - arbeidsgiver. Dette er en ny løsning for inntektsmelding som ble lansert 30. januar 2025.
Selv om Nav varsler om at vi har fått en søknad, må du som arbeidsgiver ha dialog med den ansatte om hvor lenge den ansatte skal ha permisjon. Det samme gjelder dialog hvis den ansatte vil kombinere pleiepengene med jobb.
Les mer om hvordan du bruker den nye inntektsmeldingen:
Når vi får søknad fra den ansatte, vil du få varsel om å sende inntektsmelding fra Min side - arbeidsgiver. Varselet sendes på e-post/SMS til de som er registrert som varslingsmottaker i Altinn. Her kan du lese mer om hvem som får tilgang til inntektsmeldingen.
Hvis den ansatte har søkt for en periode frem i tid, får du tidligst varsel om å sende inntektsmeldingen fire uker før første fraværsdag.
Noen ganger kan du få varsel om å sende inntektsmelding, men senere står oppgaven som "utgått" på Min side - arbeidsgiver. Dette skjer som regel på grunn av endringer i saken, som gjør at vi ikke lenger trenger inntektsmelding. Du kan avklare med den ansatte hva som er status for søknaden.
Inntektsmeldingen foreslår en beregnet månedslønn ut fra registrerte inntekter i A-ordningen. Det er du som arbeidsgiver som må vurdere om dette er riktig inntekt, eller om du bør korrigere den.
Du må vanligvis endre den foreslåtte inntekten hvis:
- den ansatte har hatt lovlig fravær uten lønn som har gitt trekk i lønnsutbetaling
- den ansatte har endret stillingsprosent
- den ansatte har hatt varig lønnsendring
Hvis du endrer den foreslåtte månedslønnen, må du oppgi en årsak til hvorfor du endrer. Noen av endringsårsakene krever også at du oppgir periode for endringen, for eksempel hvis den ansatte har hatt ferie eller har vært permittert.
Hvis dere utbetaler lønn som vanlig, og krever refusjon, så informerer du om dette i inntektsmeldingen. Nav vil da utbetale stønaden direkte til dere, basert på kontonummer dere har registrert i Altinn.
Det er viktig at dere har kontakt med den ansatte om status på søknaden, og ha løpende dialog om eventuelle endringer som påvirker refusjonen. Hvis den ansatte melder om endringer i periode eller uttak, eller får avslag på søknaden, vil slike vedtak kun sendes til den ansatte.
I inntektsmeldingen kan dere legge inn perioder med ulike beløp for refusjonen. Det er aktuelt hvis dere betaler ulik lønn i perioden, og hvis dere skal ha perioder med og uten refusjon. For perioder uten refusjon, skriver dere inn 0,- som refusjonsbeløp.
Du kan finne den innsendte inntektsmeldingen i saksoversikten på Min side - arbeidsgiver.
Når du finner inntektsmeldingen, kan du trykke deg inn på denne oppgaven og velge "endre", for å korrigere opplysningene du la inn sist. Hvis du har sendt inn inntektsmelding via Altinn eller lønns- og personalsystem, vil du ikke se opplysningene du sendte inn. Men, du kan hente opp den forhåndsutfylte versjonen fra Nav, og tilpasse opplysningene i denne for å sende endring.
Endre inntekt
Hvis den ansatte har en endring i inntekten sin, skal du kun endre inntekten hvis den nye inntekten var aktuell ved første fraværsdag. Endringer i inntekt etter denne dagen påvirker ikke beregningen hos Nav. Du må likevel vurdere om du vil endre i refusjonen, hvis det har vært varig lønnsendring.
Endre refusjon
Merk at hvis du skal gjøre endringer i refusjon, må du beholde refusjonsperioder tilbake fra første fraværsdag. Hvis du skal starte eller stanse refusjon, må du derfor legge dette inn som en periode med 0,- i refusjon, fremfor å velge at det ikke er refusjon.
I noen tilfeller må du fortsatt bruke den gamle inntektsmeldingen i Altinn.
Det gjelder når:
- du har sendt en inntektsmelding fra Altinn/LPS med arbeidsforholdsID, og skal endre denne.
- den ansatte har flere arbeidsforhold hos samme arbeidsgiver
- dere får en nyansatt som allerede har vedtak, og dere skal ha refusjon.
- dere er unntatt registrering i Aa-reg., dvs. ambassadepersonell, fiskere og utenlandske arbeidstakere.
Her finner du nyttig informasjon om hvordan du fyller ut og eventuelt endrer inntektsmeldingen.
Inntektsmelding
Slik gjør du det
Hvis den ansatte jobber skift eller har timelønn, skal inntekten fastsettes etter de samme reglene som arbeidstakere med fastlønn. Det betyr at du som hovedregel skal bruke et gjennomsnitt av inntekten fra de siste tre kalendermånedene.
Hvor kan jeg sjekke inntektsmeldinger jeg har sendt tidligere?
Gjelder inntektsmeldingen også for selvstendig næringsdrivende/frilansere?
Nei, denne inntektsmeldingen gjelder bare for arbeidstakere.
Nav har informasjon om inntekten for selvstendig næringsdrivende og frilansere fra offentlige registre. Vi innhenter mer informasjon hvis det er nødvendig for å behandle søknaden.
Hvis du ønsker refusjon for utbetalt lønn, opplyser du om dette i inntektsmeldingen. Inntektsmeldingen fungerer som refusjonskrav, og du trenger ikke fylle ut andre skjemaer for å få refusjon.
Mark at arbeidsforholdet må være registrert i Aa-registeret når du søker om refusjon.
Må jeg utbetale lønn og få refusjon fra Nav?
Som arbeidsgiver har du ikke en lovfestet plikt til å utbetale lønn ved fravær når den ansatte søker om pleiepenger.
Om du skal betale lønn til den ansatte avhenger av hva slags avtale som foreligger mellom dere, for eksempel ut fra en tariffavtale. Dersom dette ikke er regulert av en avtale, kan du som arbeidsgiver velge om du vil forskuttere lønn eller ikke.
Du oppgir det du har valgt i inntektsmeldingen du sender til Nav. Det er viktig at du gir beskjed til den ansatte hvis du stanser utbetaling av lønn.
Må arbeidsgiver dekke lønn de første fraværsdagene?
Nei, pleiepenger kan innvilges fra første fraværsdag. Det er altså ikke en arbeidsgiverperiode som arbeidsgiver må dekke først.
Frist for å kreve refusjon
Nav kan som hovedregel gi refusjon av pleiepenger opptil 3 måneder før den kalendermåneden refusjonskravet sendes til Nav. Den ansatte har som hovedregel samme frist for å sende søknad om pleiepenger til Nav.
Pleiepenger gir rett til lovlig fravær fra arbeidet, og arbeidstaker skal ha permisjon etter arbeidsmiljøloven §12-9.
Du kan lese mer om retten til permisjon på Arbeidstilsynet sine sider.
Her finner du regelverket for permisjon.
Hvordan registrerer jeg pleiepenger i A-meldingen?
Pleiepenger skal registreres som lovfestet permisjon i A-meldingen dersom fraværet varer lenger enn 14 dager.
Her kan du lese mer om registrering av permisjoner i A-meldingen.
Inntektsmeldingen skal sendes via Altinn eller ditt lønns- og personalsystem. Vi jobber med å lage inntektsmelding som kan sendes via Min side-arbeidsgiver på nav.no.
I noen få tilfeller trenger Nav mer dokumentasjon fra deg enn inntektsmeldingen. Du får brev fra vår saksbehandler med informasjon om hva vi trenger, hvis dette er nødvendig.
Noen arbeidsgivere ønsker også å sende annen dokumentasjon direkte til saksbehandler.
Dokumentasjonen kan sendes til oss på to måter:
- Gi dokumentasjonen til den ansatte, som selv ettersender den digitalt ved å logge inn på nav.no.
- Gå til siden for ettersendelse, og velg ettersend i post. Husk å notere den ansatte sitt fødsels- og personnummer når du henter ut førsteside for innsendelse.
Hvis du sender dokumentasjon på vegne av arbeidsgiver, for eksempel fra en lønningsavdeling, må du også notere organisasjonsnummer for kontakt. Det er fordi vi sender brev digitalt, og må knytte dem til organisasjonsnummer for å sende svar i Altinn.
Oppdatert 05.02.2025
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg