Veiledning og Tjeneste
Tilpasningskurs
Gir verktøy og kunnskap når du har nedsatt syn eller nedsatt hørsel.
Innhold på siden
Du kan få tilpasningskurs hvis du:
- er blind eller svaksynt
- har nedsatt hørsel, tinnitus eller Ménières sykdom
- har både nedsatt hørsel og syn
NAV kan også dekke utgifter til tilpasningskurs for familie, slektninger og andre som står deg nær.
Du og dine pårørende kan få dekket tilpasningskurs som er nødvendig for at du skal fungere bedre med nedsatt syn og/eller hørsel. Noen av kursarrangørene tar en egenandel.
Hvis du må være borte fra jobb for å delta på kurs, kan du få sykepenger. I praksis må ofte arbeidsgiver betale sykepenger, fordi kursene varer kortere enn arbeidsgiverperioden. Pårørende kan ikke få sykepenger.
Hvis du har omsorgen for et barn med nedsatt funksjonsevne, kan du få opplæringspenger.
Opplæringspenger
Pengestøtte
Se lenkene nedenfor for oversikt over godkjente tilpasningskurs.
Kurs for blinde, svært svaksynte og pårørende
Kontakt kursarrangøren for informasjon om tilpasningskursene:
Norges Blindeforbund arrangerer tilpasningskurs for blinde og svaksynte.
Ål folkehøyskole og kurssenter for døve arrangerer tilpasningskurs for døve, hørselshemmede og pårørende. Her kan man også få opplæring i tegnspråk.
HLF Briskeby kompetansesenter AS arrangerer tilpasningskurs for personer med sterkt nedsatt hørsel som ikke bruker tegnspråk. Kompetansesenteret arrangerer også tilpasningskurs for personer med tinnitus eller meniere.
Eikholt nasjonalt ressurssenter for døvblinde arrangerer tilpasningskurs for døvblinde.
På NAV-nettstedet Kunnskapsbanken kan du lese mer om
tilrettelegging på arbeidsplassen.
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til arrangør av tilpasningskurs. Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det
- Kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Søknad om stønad til tilpasningskurs
Vi anbefaler at du kontakter kursarrangøren for å få hjelp til å fylle ut søknaden.
Du får skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 8 uker |
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 4 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 5 måneder |
Anke til NAV Klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 07.05.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg