Tilpasningskurs
VEILEDNING OG TJENESTE
|Oppdatert 29. juni 2023
Kort om tilpasningskurs
Tilpasningskurs er et tilbud til deg som har nedsatt syn eller nedsatt hørsel. Kursene gir deg verktøy og kunnskap som kan hjelpe deg både i jobben og på fritiden.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om tilpasningskurs
Tilpasningskurs er et tilbud til deg som har nedsatt syn eller nedsatt hørsel. Kursene gir deg verktøy og kunnskap som kan hjelpe deg både i jobben og på fritiden.
Hvem kan få?
Du kan få tilpasningskurs hvis du:
- er blind eller svaksynt
- har nedsatt hørsel, tinnitus eller meniere
- er blind eller svaksynt og har nedsatt hørsel
Målet med kursene er å hjelpe deg og de rundt deg med konsekvensene funksjonsnedsettelsen gir. NAV kan derfor også dekke utgifter til tilpasningskurs for familie, slektninger og andre som står deg nær.
Hvilke kurs finnes?
På tilpasningskursene kan du få opplæring som gjør at du kan fungere bedre i dagliglivet eller i arbeidslivet.
Kurs for blinde, svært svaksynte og pårørende
Kontakt arrangøren for mer informasjon om kurset du er interessert i:
Syn
Norges Blindeforbund arrangerer tilpasningskurs for blinde og svaksynte.
Hørsel
Ål folkehøyskole og kurssenter for døve arrangerer tilpasningskurs for døve, hørselshemmede og pårørende. Her kan man også få opplæring i tegnspråk.
HLF Briskeby kompetansesenter AS arrangerer tilpasningskurs for personer med sterkt nedsatt hørsel som ikke bruker tegnspråk. Kompetansesenteret arrangerer også tilpasningskurs for personer med tinnitus eller meniere.
Hørselsrådet AS arrangerer tilpasningskurs for personer med sterkt nedsatt hørsel som ikke bruker tegnspråk. Kursene holdes i Trondheim, Steinkjer, Levanger, Molde og Kristiansund. Ta kontakt med Hørselsrådet på e-post for mer informasjon.
Syn og hørsel
Eikholt nasjonalt ressurssenter for døvblinde arrangerer tilpasningskurs for døvblinde.
På NAV-nettstedet Kunnskapsbanken kan du lese mer om
tilrettelegging på arbeidsplassen.
Hva kan du få støtte til?
NAV dekker tilpasningskurs for deg, og kan også dekke kurs for slektninger eller andre som står deg nær. Noen av kursene har en liten egenandel.
Hvis du må være borte fra jobb for å delta på kurs, kan du få sykepenger. I praksis må ofte arbeidsgiver betale sykepenger, fordi kursene varer kortere enn arbeidsgiverperioden. Pårørende kan ikke få sykepenger.
Hvis du har omsorgen for et barn med nedsatt funksjonsevne, kan du få opplæringspenger.
Søknad og dokumentasjon
Når du har funnet et kurs du vil søke på, anbefaler vi at du kontakter kursarrangøren for å få hjelp til å fylle ut søknaden.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 8 uker |
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 4 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg