Hjelpemiddel
Tidsnedtellere, tidtakere, påminnelser og alarmer
Hjelpemidler for deg som trenger hjelp til å forstå, visualisere og huske på tid.
Hvem kan få?
Hjelpemidlene kan være aktuelle for deg som har problemer med å forstå eller oppfatte tid eller trenger hjelp til å starte eller stoppe en aktivitet.
Hvis du har hjelp av visuell støtte for å vurdere tidsbruk eller har behov for nedtelling, varsler (alarmer) eller påminnelser om ting du skal gjøre, kan disse hjelpemidlene være aktuelle for deg.
Funksjonsvanskene må være varige. Varig betyr at vanskene er permanente eller har vart i over 2 år. Ved kortvarige funksjonsvansker kan du få hjelpemidler av kommunen du bor i.
En fagperson, for eksempel lege, ergoterapeut eller psykolog, må dokumentere funksjonsvanskene.
Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap, uavhengig av alder og hvor det skal brukes.
Hva kan du få?
Det finnes ulike løsninger for å planlegge dagen og visualisere aktiviteter og tid. De er i ulike størrelser og format, og det finnes varianter du kan ha rundt håndleddet, holde i hånden, sette på et bord eller henge på veggen. Det er behovet ditt som avgjør hvilken løsning du trenger.
For mange vil det være tilstrekkelig å benytte seg av og tilpasse funksjoner som allerede ligger tilgjengelig i smarttelefoner eller nettbrett.
Du kan lese mer om de hjelpemidlene som er vanligst å låne av Nav på finnhjelpemiddel.nav.no.
Les mer om tilrettelegging av allmennteknologi i Kunnskapsbanken.
Nav dekker ikke ordinære produkter som finnes i vanlig handel, for eksempel smarttelefoner eller nettbrett.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
- Har vansker med å huske, planlegge og forståDette kan du ha rett til
Hvordan kan du få?
Hvis du har behov for å prøve ut ulike hjelpemidler, kan du komme til din lokale Nav hjelpemiddelsentral for utprøving. Hjelpemiddelformidler i kommunen vil organisere dette for deg.
Ta kontakt med kommunen du bor i, for eksempel ergoterapi- eller fysioterapitjenesten, PPT, skole, helsepersonell eller lege.
Kommunen har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging i hjem, fritid, skole og barnehage. Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen.
Som oftest er det best at kommunal hjelpemiddelformidler skriver og begrunner søknaden på dine vegne. Da har vedkommende ansvar for å bidra med opplæring og oppfølging.
Du må skrive under på søknaden eller på et fullmaktsskjema.
Selv om det kan være ventetid hos kommunen, kan det ofte lønne seg å vente framfor å søke selv. Dette er fordi en god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere:
er godt kjent med de ulike mulighetene
kan utrede hva som passer best for deg
vet hva som trengs av dokumentasjon.
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Noe kan inngå i arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt (lovdata.no). Både arbeidsgiver, bedriftshelsetjenesten eller du selv kan ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral som kan hjelpe dere med å utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på Nav-kontoret kontakte Nav hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med Nav hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Du må søke selv, men Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Fullmakt til å søke om hjelpemidler
Du kan la en fagperson (for eksempel kommunal hjelpemiddelformidler eller ergoterapeut) få fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne. Da vil din signatur på dette skjemaet erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Hvis du ønsker å søke selv
Du kan også søke selv, på vegne av eget barn eller noen du er verge for.
Hvis du søker for deg selv, kan du logge inn og sende inn søknaden digitalt. Hvis du søker på vegne av andre må du printe ut søknaden når den er ferdig utfylt og sende til Nav i posten. Dette gjelder også hvis du søker for eget barn.
Du velger digital eller papirbasert innsending helt i begynnelsen av skjemaet.
Hvis du er usikker på hvilket hjelpemiddel som trengs, må du kontakte en fagperson som kan hjelpe deg. Det kan for eksempel være kommunens ergoterapitjeneste, pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) eller en lærer.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har en funksjonsvanske som hjelpemiddelet vil avhjelpe.
- Bekreftelse på hvem som har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest noen i kommunen din som har dette ansvaret.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du kan få innvilget hjelpemiddelet skriftlig eller muntlig. Avslag gis alltid skriftlig.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
| Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
|---|---|
| Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
| Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hjelpemidlene blir først levert fra Nav hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med Nav hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
| Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
|---|---|
| Klage til Nav-enhet | 17 uker |
| Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
| Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Når du har tidsnedtellere, tidtakere, påminnelser og alarmer
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading, bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Vanskeligheter med ladekabel er et kjent problem. Det kan være lurt å teste om bytte av ladekabel kan løse problemet med hjelpemiddelet før du sender det til reparasjon og service.
Ved behov kan hjelpemiddelet tas med på reise i inn- og utland.
Dersom det blir ødelagt på reise i Norge, kan du kontakte nærmeste Nav hjelpemiddelsentral.
Er du på reise i utlandet, må du vente til du er tilbake før du kan få hjelpemiddelet reparert. Når du kommer hjem, henvend deg til din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral.
Du kan ta med deg hjelpemidler til ny bolig. Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet i den nye boligen, skal det leveres tilbake til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du overtar et dødsbo med hjelpemidler, skal du ta kontakt med kommunen som kan hente hjelpemidlene og levere dem til Nav hjelpemiddelsentral.
Flytte til institusjon
Du kan ta med deg personlige hjelpemidler når du flytter til institusjon som for eksempel sykehjem eller barnebolig.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemiddelet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du ønsker å returnere hjelpemidler selv, må du fylle ut et skjema. Velg "Send skjema" og deretter "Last ned papirskjema og send i posten". Lever dette sammen med hjelpemidlene.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Oppdatert 21.11.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.