Kort om supplerende stønad
Har du fylt 67 år, og får du ingen eller redusert pensjon fordi du har bodd for kort i Norge? Da kan du ha rett til supplerende stønad.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om supplerende stønad
Har du fylt 67 år, og får du ingen eller redusert pensjon fordi du har bodd for kort i Norge? Da kan du ha rett til supplerende stønad.
Hvem kan få?
Du må ha fylt 67 år. Du må ha oppholdstillatelse og bo i Norge.
All inntekt og formue fra Norge og utlandet blir regnet med når NAV skal se om du har rett til stønaden. Dette gjelder også for ektefelle, samboer og registrert partner.
Samlet inntekt for deg og ektefelle, samboer eller registrert partner må være lavere enn satsen for garantipensjonen. Garantipensjon er en minstepensjon for alderspensjonister.
Samlet formue for deg og ektefelle, samboer eller registrert partner må være under 55 739 kroner (halvparten av folketrygdens grunnbeløp).
Hvis du er utenfor Norge i mer enn 90 dager i løpet av stønadsperioden din, mister du retten til supplerende stønad.
Du må ha søkt og fått vedtak om alderspensjon før du kan søke om supplerende stønad.
Hvis du kom til Norge på grunn av familiegjenforening
Du har ikke rett til supplerende stønad hvis
- du kom til Norge på grunn av familiegjenforening med barn, barnebarn, nevø eller niese og
- du fikk oppholdstillatelse fordi en annen person garanterte at du ville bli forsørget.
Hvor mye kan du få?
Satsen du får er avhengig av bosituasjonen din.
Supplerende stønad skal sikre en inntekt som svarer til folketrygdens garantipensjon for alderspensjonister.
Satsene gjelder fra og med 1. mai 2022. Full stønad tilsvarer:
Type sats | Beløp per måned |
---|---|
Når du er enslig (høy sats) | 17 464 kroner |
Når du bor sammen med ektefelle/ samboer/partner som er under 67 og som ikke er ufør flyktning (høy sats) | 17 464 kroner |
Når du bor sammen med ektefelle/samboer/partner som er over 67 år eller er ufør flyktning (ordinær sats) | 16 155 kroner |
Når du deler bolig med andre voksne i bofelleskap (ordinær sats) | 16 155 kroner |
Stønaden reduseres krone for krone mot inntekter du og ektefellen, samboeren eller partneren har til sammen.
Dette regnes som inntekt:
- arbeidsinntekt
- alderspensjon fra folketrygden
- pensjoner og inntekter fra andre land
- andre norske offentlige eller private pensjoner
- introduksjonsstønad for nyankomne innvandrere, kvalifiseringsstønad, kontantstøtte og bidrag etter ekteskapsloven
- kapitalinntekter, for eksempel renter
Satsene gjelder før det er trukket skatt av pengene. Stønaden er skattepliktig. Du kan kontakte Skatteetaten for å få svar på hvor mye skatt du skal betale.
Hvor lenge kan du få?
Du kan få stønaden for 12 måneder om gangen. Du kan få etterbetaling for inntil 3 måneder før du søkte.
Når stønadsperioden nærmer seg slutten, må du søke på nytt. Du får brev om når du bør søke på nytt.
Til og fra utlandet
Du må alltid si fra til NAV før du reiser til utlandet og når du kommer tilbake.
Hvis du er i utlandet mer enn 90 dager i til sammen i løpet av en stønadsperiode, mister du retten til stønad.
Ta vare på dokumentasjon på utreise og innreise til Norge, for eksempel boardingkort eller billetter. Du må levere det hos NAV når du er tilbake i Norge eller ved neste kontrollsamtale.
Institusjonsopphold
Hvis du blir innlagt på institusjon eller innsatt i fengsel, får du stønad til og med måneden etter du ble innlagt eller innsatt.
Med institusjon menes alders- og sykehjem, sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner.
Meld fra om endringer
Hvis situasjonen din endrer seg, kan det bli endringer i stønaden du får fra NAV. Gi beskjed til NAV hvis dette endrer seg:
- inntekt
- familiesituasjon
- jobbsituasjon
- eller hvis du planlegger opphold i utlandet
Søknad, kontrollsamtale og dokumentasjon
Du må møte personlig på NAV-kontoret når du skal søke. Det samme gjelder når du skal søke om stønad for en ny periode, og ved kontrollsamtale.
Søknad
Du kan få stønaden for 12 måneder om gangen. Du kan få etterbetaling for inntil 3 måneder før du søkte.
Når stønadsperioden nærmer seg slutten, må du søke på nytt. Du får brev fra NAV om når du bør søke på nytt og hvilken dokumentasjon du skal ha med deg.
Kontrollsamtaler
Du må møte til kontrollsamtale to ganger i løpet av hver stønadsperiode. Du får brev fra NAV om når du skal møte og hvilken dokumentasjon du skal ha med deg. Hvis du ikke kontakter NAV eller ikke møter til avtalt samtale, stopper stønaden din.
Bestille time hos NAV
Du får brev fra NAV når du skal ha kontrollsamtale og når du må søke om ny periode. Det kan være en fordel å bestille time. Du kan ringe til NAV kontaktsenter pensjon på telefon 55 55 33 34 for hjelp til timebestilling.
Det er viktig at du gir beskjed til NAV hvis du ikke kan komme.
NAV kan bestille tolk
Du har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt. Det er NAV som bestiller tolk.
Du skal som hovedregel møte selv på NAV-kontoret når du har supplerende stønad.
Hvis du ikke kan møte fordi du er syk, skal du møte så snart det er mulig. Du kan bli bedt om å ha med uttalelse fra lege som viser at du ikke kan møte. Du må melde fra til NAV hvis du er for syk til å møte.
Hvis du er syk over lang tid, og du ikke er i stand til å møte over en lengre periode, må du levere en funksjonsbeskrivelse fra legen din som beskriver hvorfor du ikke kan møte selv på NAV-kontoret.
Hvis du ønsker at noen andre skal kontakte NAV for deg, må det sendes inn en skriftlig fullmakt der du bekrefter dette.
Her finner du fullmaktsskjema. Fullmektig må møte på NAV-kontoret.
Verge som er oppnevnt av Statsforvalteren fritas for oppmøte på NAV-kontoret.
Du må ta med alle pass eller annet reisedokument når du møter på NAV-kontoret. Det er nødvendig for at du skal kunne legitimere deg og for at NAV skal kunne kontrollere utlandsoppholdene dine.
Dette må du vise fram både når du søker første gangen og når du søker om ny stønadsperiode:
- pass eller annet reisedokument (for eksempel boardingkort)
- oppdatert dokumentasjon på all inntekt eller pensjon fra Norge og utlandet for deg og ektefelle, samboer eller partner
- utskrift av siste skattemelding for deg og ektefelle, samboer eller partner
Du kan få raskere svar hvis du selv finner fram den informasjonen som NAV trenger for å behandle søknaden.
Du trenger ikke å ta med dokumenter som viser utbetalinger fra NAV.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 5 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 10 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 12 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 12 uker |
Når utbetales pengene?
Utbetalingsdato er dagen NAV garanterer at pengene skal være på kontoen din.
Utbetalingsdatoer i 2023 |
---|
20. januar |
20. februar |
20. mars |
20. april |
16. mai |
20. juni |
20. juli |
18. august |
20. september |
20. oktober |
20. november |
12. desember |
I din utbetalingsoversikt kan du se den kommende utbetalingen din flere dager før utbetalingsdatoen.
Når på dagen pengene er på konto, vil variere fordi det er banken din som overfører pengene til deg. Utbetalingen kan derfor komme på kontoen din først på ettermiddagen eller kvelden.
Feriepenger
Det er ikke feriepenger på denne pengestøtten.
Skatt
Det blir trukket skatt av pengene. Du må kontakte Skatteetaten for spørsmål om skattetrekket.
Det er ordinært skattetrekk i juni. I desember blir det ikke trukket skatt, med unntak for dem som betaler kildeskatt eller Svalbardskatt.
Brev fra NAV i posten
Noen synes det er bedre å få brev fra NAV i posten enn å få det digitalt. Hvis du pleier å få brevene i posten, trenger du ikke å gjøre noe.
Hvis du får digital post, og heller vil ha brev i posten, kan du reservere deg.
Da kan du for eksempel få brev om skatteoppgjøret eller vedtak fra NAV i posten.
Du kan lese mer om å reservere deg mot digital post på norge.no.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som svarer deg. Du kan også be Frida om å få snakke med en veileder (hverdager kl. 9–15).
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 34
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg