Om Nav
Personvern og sikkerhet på nav.no
Nav behandler personopplysningene dine sikkert og i tråd med personopplysningsloven. Se hvordan vi håndterer data og tilganger, samt hvilke rettigheter som gjelder.
Personopplysninger
Vi lagrer ikke personopplysninger om deg på de åpne sidene på nav.no og tilhørende subdomener.
Når du er logget inn og bruker en av tjenestene der, blir personopplysningene dine behandlet på en sikker måte etter kravene i personopplysningsloven.
I personvernerklæringen kan du lese mer om hvordan Nav oppbevarer personopplysninger.
De alle fleste opplysningene Nav har om deg, kan du selv finne når du logger inn på nav.no. Her vil du finne informasjon om:
- Personalia
- Kontaktinformasjon
- Bostedsadresse
- Medlemskap i Folketrygden
- Bankkonto for utbetaling
- Ditt Nav-kontor
- Arbeidsforhold
- Aktivitetsplan
- Dine Saker
- Utbetalinger fra Nav
- Ditt Sykefravær
- Din Pensjon
- Pensjonsopptjening
- Institusjonsopphold
- Utlevering av personopplysninger til forsikringsselskaper
- Fullmakter og behov for tilrettelegging.
Om du ønsker innsyn i opplysningene Nav har om deg kan du ta kontakt med oss.
Informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og tilsvarende teknologi på både åpne og innloggede sider på nav.no. Se hvilke informasjonskapsler vi bruker, hva de brukes til og hvordan du selv kan tilpasse hvilke informasjonskapsler vi får bruke:
Innlogging
Du logger inn på nav.no gjennom den offentlige ID-porten med MinID eller BankID. De fleste digitale tjenestene i Nav krever at du logger inn med det høyeste sikkerhetsnivået, det vil si BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.
Hvis du har logget inn med MinID og går til en tjeneste som krever høyeste nivå, får du beskjed om det.
Arbeidsgivere og pålogging
Arbeidsgivere logger inn i Navs tjenester på nav.no og Altinn via ID-porten med BankID-nivå.
Tjenester
Når du logger inn på nav.no, finner du digitale tjenester og søknader.
Personvernerklæringen for Nav gjelder for alle aktiviteter og opplysninger du gir fra deg når du har logget inn.
Brukervilkår
Når du går inn i en enkelt tjeneste, kan du møte tekster underveis som handler om opplysninger som Nav henter inn, eller opplysninger du gir fra deg. Eksempel:
I en oppfølgingstjeneste for sykefravær får du beskjed om ikke å skrive sensitive opplysninger i et felt fordi arbeidsgiveren din kan lese dette.
I noen tjenester kan du møte en tekst med brukervilkår som du må godta for å få lov til å bruke tjenesten. Slike brukervilkår vil variere med tjenesten. Du kan få informasjon om hvordan tjenesten fungerer, hva vi krever av deg eller valg du må gjøre og forstå konsekvensen av.
Brukervilkår kan også inneholde informasjon om nødvendige opplysninger som vi vil innhente fra andre instanser og der vi må ha ditt samtykke.
Javascript
De innloggede tjenestene virker bare i nettlesere som støtter Javascript. Det er små programfiler som gjør at tjenesten virker som den skal. Hvis du får melding om at Javascript ikke er aktivert, kan du slå på gjennom "innstillinger", "sikkerhet" eller lignende.
Navigasjon i skjemaer
Når du fyller ut et skjema på nav.no, bør du bruke knappene eller lenkene i skjemaet for å gå fram og tilbake i skjemaet.
Unngå fram- og tilbakeknappene i nettleseren, det kan noen ganger føre til at data blir lagret to ganger.
Sikker digital kommunikasjon med Nav
All digital kommunikasjon du har med Nav når du har logget inn er sikker, uansett hvordan du har logget inn.
I tjenesten Skriv til oss kan du stille spørsmål og sende enkle beskjeder til Nav som gjelder inntekt, familiesituasjon eller annet som har betydning for saken din og det du får utbetalt.
I den digitale aktivitetsplanen kan du ha dialog med veilederen på Nav-kontoret om jobbaktiviteter og oppfølging fra Nav.
Er du personbruker hos Nav, skal du ikke henvende deg til Nav via e-post eller faks.
Du kan
- sende oss enkle beskjeder, eller
- stille oss spørsmål, eller
- kontakte Nav på telefon
Generelt om e-post, faks og sikkerhet
- Arbeids- og velferdsetaten behandler e-post og faks på lik linje med vanlig brevpost med hensyn til personvern, taushetsplikt, journalføring og offentlighetsloven.
- Henvendelser via e-post og faks skal inneholde fullt navn og adresse, men ingen andre personopplysninger slik som fødselsnummer eller personnummer.
- Vanlig e-post er usikret og ukryptert. Send derfor ikke sensitiv eller taushetsbelagt informasjon, for eksempel opplysninger om helseforhold eller diagnoser.
- Spørsmål om utlevering av personopplysninger vil ikke bli besvart per e-post eller faks.
- Mye av saksbehandlingen i Arbeids- og velferdsetaten krever at du bruker riktig skjema med signatur fra den saken gjelder. Ordinær e-post eller faks kan ikke brukes til slike formål.
- Hvis det er nødvendig for forsvarlig saksbehandling, kan Arbeids- og velferdsetaten sende beskjed om at en henvendelse må sendes som brev i posten eller gis ved personlig fremmøte.
Lagring av samtaler i chat og chatbot
Når du chatter med Nav, blir samtalen lagret. Det gjør vi for statistikk og læring, slik at vi kan utvikle tjenestene våre.
Chat med Nav-veileder
- Når du chatter med en Nav-veileder uten å logge inn med BankID, blir samtalen lagret i 2 dager. Etter 2 dager sletter vi samtalen.
- Hvis du logger inn med BankID når du chatter med veilederen, blir samtalen lagret i innboksen din på Min side på nav.no. Der er den tilgjengelig helt til du eventuelt selv ber oss om å slette den.
- Du kan når som helst avslutte chatsamtalen, og heller kontakte oss på andre måter hvis du ønsker det.
Chat med chatbot Frida
Chatbot Frida tolker det du skriver ved hjelp av kunstig intelligens. Frida sammenligner ordene du bruker med lignende begreper, ord eller mønstre som den er trent opp på.
Chatboten lærer ikke underveis i samtalen med deg, men bruker informasjonen som den allerede kjenner for å gi det beste mulige svaret. Basert på den informasjonen du skriver til chatbot Frida, forstår chatboten hvilke spørsmål og behov du har.
Alle svar som Frida gir deg, er forhåndsdefinerte svar som er skrevet av rådgivere i Nav.
Personopplysninger i chat
Du logger ikke inn på nav.no for å snakke med Frida. Før du starter samtalen får du informasjon om å ikke dele personopplysninger i chatten.
Hvis du likevel har delt identifiserbare personopplysninger som for eksempel navn, fødselsnummer, telefonnummer eller e-postadresse, blir dette maskert i samtaleloggen. Kategorier av personopplysninger, for eksempel om helse, religion eller politisk ståsted, blir også maskert.
Det betyr at opplysningene ikke kan kobles direkte til deg. Resten av informasjonen du deler blir lagret.
Samtalen blir lagret i 90 dager
Det du skriver til Frida blir ikke brukt i markedsføring og deles ikke med kommersielle aktører.
Samtalen du har med chatbot Frida blir lagret i 90 dager. Etter 90 dager sletter vi samtalen.
Du kan når som helst avslutte samtalen, og heller kontakte oss på andre måter hvis du ønsker det.
Rett til innsyn og sletting
Du har rett til innsyn i hvilke opplysninger vi har lagret om deg, og rett til å få dem slettet.
I personvernerklæringen kan du lese mer om hvordan Nav oppbevarer personopplysninger, og hva du skal gjøre for å be om innsyn eller sletting.
Oppdatert 29.09.2025