Kort om ortoser
Ortoser brukes for å stabilisere eller gi bedre funksjon til en kroppsdel som er lammet eller svekket på andre måter. Eksempler på en ortose kan være støtteskinne, et korsett eller en spesiallaget innleggssåle (fotseng).
Innhold
Kort om ortoser
Ortoser brukes for å stabilisere eller gi bedre funksjon til en kroppsdel som er lammet eller svekket på andre måter. Eksempler på en ortose kan være støtteskinne, et korsett eller en spesiallaget innleggssåle (fotseng).
Hvem kan få?
Du kan få ortose hvis det er nødvendig og nyttig for å fungere i det daglige.
Du må ha behov for ortosen i minst 2 år.
Du må være medlem av folketrygden
Hva kan du få støtte til?
Du kan blant annet få støtte til støtteskinner, korsetter og fotsenger.
Det er mange typer ortoser og de finnes for alle kroppsdeler, ofte tær, ankler, knær, ben, rygg, håndledd, skulder og nakke.
Alle ortosene har som mål å erstatte, gjenopprette eller bedre en tapt funksjon.
Aktivitetshjelpemidler
Barn og ungdom under 26 år kan få støtte til ortopediske sko til idrett og mosjon.
Er du over 26 år og har en funksjonsnedsettelse i føttene, kan du søke om aktivitetshjelpemidler som for eksempel ortopediske sko for å delta i fysisk aktivitet, friluftsliv, mosjon, idrett og trening. Aktivitetshjelpemidler er imidlertid styrt av statsbudsjettet, og midlene for 2022 er brukt opp.
Hva koster det?
Det er ingen egenbetaling på nødvendige ortoser, bortsett fra fotsenger. Det betyr at NAV dekker hele beløpet.
Fotsenger
Fotsenger har en egenandel på 225 kroner per fotseng, altså 450 kroner for et par.
- Egenandelen betaler du til leverandøren.
- Egenbetalingen inngår ikke i grunnlaget for frikort.
- Hvis behovet for fotsenger skyldes en yrkesskade, kan du søke NAV om å få refundert egenbetalingen.
Slik søker du
- Fastlegen din kan ikke søke for deg, men kan henvise deg videre til en spesialist.
- En sykehuslege eller legespesialist fyller ut søknadsskjema for ortopediske hjelpemidler på dine vegne, og sender det til leverandøren av hjelpemidlet.
- Leverandøren legger inn tilleggsopplysninger hvis det er behov for det, og videresender skjemaet til NAV.
- NAV vil så avgjøre om vilkårene for stønad er til stede, og om søknaden din kan innvilges.
- Hvis søknaden din innvilges og du samtykker, sender NAV en kopi av vedtaket ditt til verkstedet. Etter dette skjer dialogen om bestillingen mellom deg og verkstedet.Det er viktig at bestillingen skjer gjennom en leverandør som har rammeavtale med NAV.
Levering og ventetid
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet. For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med verkstedet du bestiller fra.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om korsett eller støtteskinne | 8 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 8 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Når et ortopedisk hjelpemiddel er utlevert, reparert eller justert, underskriver du og ortopediingeniøren en ferdigattest.
Tilpasning og opplæring
Når du skal ha en ortose, kan det hende du trenger å møte opp for prøving og tilpasning flere ganger.
Hvis du trenger å justere, korrigere eller reparere hjelpemiddelet, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet. Opplever du et akutt problem, er det vanligvis mulig å få hjelp på kort varsel.
Reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste ortopeditekniske virksomhet. Alle ortopeditekniske virksomheter innenfor helseregionen din regnes som ditt nærmeste verksted. Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til pengestøtte. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Trenger du ny ortose?
Spesialistlegen kan gi deg fullmakt å søke uten ny legeerklæring i en periode på fem eller ti år.
Hvis du har fått beskjed om at NAV har fattet et slikt vedtak på bakgrunn av spesialistlegens vedtak, kan du søke om nytt hjelpemiddel.
Hvis tilstanden og behovet ditt er det samme etter at perioden går ut etter fem eller ti år, kan du legge ved en erklæring fra fastlegen din som bekrefter dette når du senere søker om fornyelse.
Søk nytt hjelpemiddel
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Skal du sende oss nye opplysninger i saken din? "Skriv til oss" er et sikkert alternativ til e-post.
Chat med Frida
Du møter først en chatbot, men kan gå videre og chatte med en veileder uten å logge inn (hverdager 09.00–15.00).