Ortoser
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 30. juni 2023
Kort om ortoser
Ortoser brukes for å stabilisere eller gi bedre funksjon til en kroppsdel som er lammet eller svekket på andre måter. Eksempler på en ortose kan være støtteskinne, et korsett eller en spesiallaget innleggssåle (fotseng).
Innhold
Kort om ortoser
Ortoser brukes for å stabilisere eller gi bedre funksjon til en kroppsdel som er lammet eller svekket på andre måter. Eksempler på en ortose kan være støtteskinne, et korsett eller en spesiallaget innleggssåle (fotseng).
Hvem kan få?
- Du kan få ortose hvis det er nødvendig og nyttig for å fungere i det daglige.
- Du må ha behov for ortosen i minst 2 år.
- Du må være medlem av folketrygden
Hva kan du få støtte til?
Du kan blant annet få støtte til støtteskinner, korsetter og fotsenger.
Det er mange typer ortoser og de finnes for alle kroppsdeler, ofte tær, ankler, knær, ben, rygg, håndledd, skulder og nakke.
Alle ortosene har som mål å erstatte, gjenopprette eller bedre en tapt funksjon.
Aktivitetshjelpemidler
Barn og ungdom under 26 år kan få støtte til ortopediske sko til idrett og mosjon.
Er du over 26 år og har en funksjonsnedsettelse i føttene, kan du søke om aktivitetshjelpemidler som for eksempel ortopediske sko for å delta i fysisk aktivitet, friluftsliv, mosjon, idrett og trening. Aktivitetshjelpemidler kan gis til personer med nedsatt funksjonsevne for at de skal kunne delta i fysisk aktivitet.
Hva koster det?
Det er ingen egenbetaling på nødvendige ortoser, bortsett fra fotsenger. Det betyr at NAV dekker hele beløpet.
Fotsenger
Fotsenger har en egenandel på 235 kroner per fotseng, altså 470
- Egenandelen betaler du til leverandøren.
- Egenbetalingen inngår ikke i grunnlaget for frikort.
- Hvis behovet for fotsenger skyldes en yrkesskade, kan du søke NAV om å få refundert egenbetalingen.
Yrkesskade
Trenger du fotseng på grunn av en godkjent yrkesskade? Da vil du få refundert egenandelen ved å søke om refusjon første gangen du kjøper fotseng.
Søknad og dokumentasjon
Du skal ikke selv fylle ut og sende inn søknaden. En sykehuslege eller legespesialist fyller ut søknaden på dine vegne, og sender det til leverandøren av hjelpemidlet.
- Fastlegen din kan ikke søke for deg, men kan henvise deg videre til en spesialist.
- Leverandøren legger inn tilleggsopplysninger hvis det er behov for det, og videresender skjemaet til NAV.
- NAV vil så avgjøre om vilkårene for stønad er til stede, og om søknaden din kan innvilges.
- Hvis søknaden din innvilges og du samtykker, sender NAV en kopi av vedtaket ditt til verkstedet. Etter dette skjer dialogen om bestillingen mellom deg og verkstedet. Det er viktig at bestillingen skjer gjennom en leverandør som har rammeavtale med NAV.
- Ortopediingeniør hos leverandøren sender inn søknad om gjenanskaffelse av samme type hjelpemiddel som du har fått tidligere.
Flere av leverandørene har i tillegg underavdelinger.
Atterås AS
Møllendalsveien 1, 5009 Bergen, tlf.: 93 68 60 00, e-post: post@atteraas.no
Barnetekniske AS
Ingvald Ludvigsens gate 20, 3027 Drammen, tlf.: 32 82 3018, e-post: post@barnetekniske.no
Blatchford Ortopedi AS
Skibåsen 42 B, 4636 Kristiansand, tlf: 38 02 32 00, e-post: post@blatchford.no
BT Ortopedi AS
Ingeniør Rybergs gate 114, 3027 Drammen, tlf. 32 80 93 93, e-post: post@bto.no
Drevelin AS
Møllendalsveien 8, 5009 Bergen, tlf.: 55 20 64 64, e-post: drevelin@drevelin.no
Drevelin Ortopedi Sør AS
Kongsgård Allé 53, 4632 Kristiansand, tlf.: 40 00 48 08, e-post: drevelin@drevelinsor.no
Hamar Ortopediske AS
Torggata 1, 2317 Hamar, tlf.: 62 51 19 50, e-post: post@hamar-ortopediske.no
Moss Ortopediske Klinikk AS
Prinsens gate 9, 1530 Moss, tlf.: 69 25 00 35, e-post: post@moss-ok.no
Norsk Ortopedisk Fottøy AS
Oslogata 4, 1610 Fredrikstad, tlf: 69 30 00 10, e-post: post@nof-as.no
Norsk Teknisk Ortopedi AS
Postboks 10, 2313 Ottestad, tlf.: 62 57 44 44, e-post: nto@ortonor.no
OCH Ortopedi AS
Innspurten 9, 0663 Oslo, tlf.: 23 28 82 00, e-post: post@och.no
Ortopediteknikk A/S
Ryensvingen 6, 0680 Oslo, tlf.: 23 03 56 00, e-post: ryen@ortopediteknikk.no
Ortoteket AS
Bussedalen 3, 3616 Kongsberg, tlf.: 48 43 61 00, e-post: post@ortoteket.no
Sophies Minde Ortopedi AS
Brynsveien 14, 0667 Oslo, tlf.: 22 04 53 60, e-post: post@sophiesminde.no
Teknomed AS
Skolmar 13, 3232 Sandefjord, tlf.: 33 45 45 33, e-post: info@teknomed.no
Trøndelag Ortopediske Verksted AS
Professor Brochs gate 8C, 7030 Trondheim, tlf.: 73 84 56 30, e-post: post@tov.no
ØSTO Ortopedisenter AS
Gartnerveien 10, 2312 Ottestad, tlf.: 62 57 39 00, e-post: post@osto.no
Levering og ventetid
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet. For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med verkstedet du bestiller fra.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om ortose | 24 uker |
Når et ortopedisk hjelpemiddel er utlevert, reparert eller justert, underskriver du og ortopediingeniøren en ferdigattest.
Tilpasning og opplæring
Når du skal ha en ortose, kan det hende du trenger å møte opp for prøving og tilpasning flere ganger.
Hvis du trenger å justere, korrigere eller reparere hjelpemiddelet, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet. Opplever du et akutt problem, er det vanligvis mulig å få hjelp på kort varsel.
Reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste ortopeditekniske virksomhet. Alle ortopeditekniske virksomheter innenfor helseregionen din regnes som ditt nærmeste verksted. Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til pengestøtte. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Trenger du ny ortose?
Kontakt det ortopediske verkstedet når du skal søke om ny ortose eller nytt ortopedisk fottøy.
Spesialistleger kan gi deg en erklæring som er gyldig i fem eller ti år.
Hvis du har en legeerklæring som fortsatt er gyldig når du skal søke om ny ortose eller nytt ortopedisk fottøy, trenger du altså ikke å skaffe en ny før du kontakter det ortopediske verkstedet.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 24 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.