Kort om økonomisk sosialhjelp
Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig støtte du kan få hvis du ikke kan dekke nødvendige utgifter selv. Det er bare ett søknadsskjema hvor du selv beskriver hva du ønsker å søke om økonomisk støtte til.
Kort om økonomisk sosialhjelp
Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig støtte du kan få hvis du ikke kan dekke nødvendige utgifter selv. Det er bare ett søknadsskjema hvor du selv beskriver hva du ønsker å søke om økonomisk støtte til.
Hvem kan få?
Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få en individuell vurdering av søknaden sin.
Du må i utgangspunktet ha lovlig opphold i Norge for å ha rett til økonomisk sosialhjelp. Du har ikke rett til økonomisk sosialhjelp hvis du oppholder deg i utlandet.
Når alle andre inntektsmuligheter er utnyttet fullt ut, men ikke strekker til, kan du ha rett til økonomisk sosialhjelp. Andre inntektsmuligheter kan være inntektsgivende arbeid, egne midler og andre økonomiske rettigheter.
Du har rett til opplysning, råd og veiledning uavhengig av om du har rett til økonomisk sosialhjelp.
Er du i en nødssituasjon?
Hjelp i en nødssituasjon skal dekke helt nødvendige utgifter for en kort periode. Eksempler kan være penger til mat, hygieneartikler og reiseutgifter.
Du kan også søke om støtte til regninger som du må betale for å hindre at nødvendige tjenester som strøm eller lignende blir stengt.
Du bruker søknadsskjema for økonomisk sosialhjelp hvis du trenger hjelp i en nødsituasjon.
Hvis du ikke har mulighet til å skaffe penger til det aller mest nødvendige, kan du søke om økonomisk sosialhjelp i den kommunen du oppholder deg i.
Hvis du ikke har et sted å sove og oppholde deg det neste døgnet, kan du også søke om hjelp til å finne et midlertidig botilbud.
Hvis du er i en nødssituasjon, bør du straks ta kontakt med NAV-kontoret i den kommunen hvor du oppholder deg. Du kan ringe NAV på 55 55 33 33 hvis du ønsker å snakke med oss.
Hva kan du få støtte til?
Du kan søke om å få hjelp med nødvendige utgifter du ikke kan dekke selv. Det er bare ett søknadsskjema hvor du selv beskriver hva du ønsker å søke om økonomisk støtte til.
Utgifter du kan søke om å få hjelp med
Du kan søke om støtte til å betale utgifter for å leve, såkalte levekostnader eller livsopphold.
Med utgifter til å leve mener vi for eksempel mat, utgifter til bolig som husleie, strøm, oppvarming, kommunale avgifter med mer. Andre eksempler på levekostnader er tannlegeutgifter, klær og fritidsaktiviteter.
Du kan også søke om støtte til spesielle utgifter som høytidsfeiring og konfirmasjon.
Utgifter til lege, psykolog, tannlege og viktige legemidler regnes som nødvendig for å leve, såkalt livsopphold, og du kan søke om å få dekket slike utgifter. Du har i utgangspunktet ikke rett til å få økonomisk støtte til å betale utgifter til alternative behandlingstyper, behandlingsformer eller behandlingssteder som ikke er innenfor den offentlige helsetjenesten og folketrygdloven.
Utgifter til tannbehandling
Hvis du har problemer med å betale regningen for tannbehandling, kan du spørre tannlegen din om det er mulig å lage en nedbetalingsavtale. Hvis du ikke har krav på støtte fra Helfo til tannbehandling, og du heller ikke har økonomi til å få en nedbetalingsavtale, kan du søke NAV om å få økonomisk støtte til å betale disse utgiftene delvis eller i sin helhet.
For at vi skal kunne vurdere saken din, må du legge ved opplysninger om inntekter, utgifter og formue. I tillegg til dette trenger vi et såkalt kostnadsoverslag, som viser hva behandlingen koster og eventuelt røntgenbilder samt en uttalelse fra tannlegen om behandlingen. Prisene kan variere fra tannlege til tannlege, og NAV kan velge å gi økonomisk støtte til et rimeligere behandlingsalternativ.
Ved akutt tannbehandling må du legge ved faktura og en uttalelse fra tannlegen hvis du søker om økonomisk støtte til å betale utgiftene.
Du kan søke om støtte til depositum når du inngår en leiekontrakt og ikke har mulighet til å skaffe penger til dette på egen hånd.
NAV gir vanligvis hjelp gjennom en garanti for depositum, men kan også gi økonomisk støtte til depositum på en sperret depositumskonto.
Mange opplever store utgifter til strøm og har problemer med å betale regningene sine. For å hjelpe husholdninger med strømutgifter er det vedtatt flere midlertidige støtteordninger.
Hva kan NAV hjelpe med?
Hvis du har behov for økonomisk støtte til å betale strømutgiftene dine, kan det være aktuelt å søke om økonomisk sosialhjelp fra NAV.
Når NAV-kontoret ditt vurderer søknaden din, kan de kreve at du søker om bostøtte fra Husbanken.
Bostøtte fra Husbanken
Hvis du har lav inntekt og høye boutgifter, kan bostøtte fra Husbanken være en aktuell støtteordning for deg. Bostøtten blir utbetalt i måneden etter at du søker.
Stortinget har utvidet bostøtteordningen frem til juni 2023. Det betyr at flere kan ha rett til bostøtte og at mange får mer bostøtte.
Personer som får utbetalt bostøtte for januar til og med april 2023 får ekstra støtte til strømutgifter. På Husbankens nettside finner du også mer informasjon om støtte til strømutgifter gjennom bostøtte.
Du kan lese mer og søke om bostøtte på Husbanken.no. Husk å søke innen søknadsfristen som står opplyst på Husbankens nettside.
Andre støtteordninger for å dekke strømutgifter
- Kompensasjonsordning for høye strømpriser: Stortinget har vedtatt at husholdninger vil få fratrekk i regninger fra nettselskapet eller strømleverandøren når strømprisene er ekstraordinært høye. Dette gjelder ut 2023. På regjeringen.no kan du lese om strømstøtten.
For deg som har lav inntekt og høye boutgifter, kan bostøtte være en aktuell støtteordning. Les om bostøtte på husbanken.no. Du kan også se videoen om bostøtte.
Hvordan vurderer vi søknaden din
Vi vurderer behovet ditt for økonomisk sosialhjelp sammen med deg, og gjør en individuell vurdering av søknaden din.
I vurderingen tar vi hensyn til nødvendige utgifter du har for å leve, inntekten din og mulighetene dine for fremtidig inntekt.
Vi tar hensyn til alder, familiesituasjon, hvordan du bor og helse. Hvis du har barn, tar vi særlige hensyn til behovene deres i vurderingen.
Det er viktig at du opplyser oss om alle inntekter og utgifter du har, slik at vi får vurdert situasjonen din og behovet ditt for hjelp.
Har du gjeldsproblemer?
Du kan i utgangspunktet ikke få økonomisk støtte til å betale utgifter til gjeld. Hvis du har gjeld, kan du få økonomisk rådgivning. Du kan blant annet få hjelp til å inngå avtale om en nedbetalingsplan med de du skylder penger, endrede lånevilkår på lån eller betalingsutsettelse.
I enkelte tilfeller kan NAV vurdere å gi økonomisk støtte til å betale utgifter til gjeld. Dette gjelder for eksempel i situasjoner når du holder på å miste strømmen i boligen eller boligen, og det ikke finnes andre muligheter for å hindre at dette skjer.
Du har rett til opplysning, råd og veiledning, uavhengig av om du har rett til økonomisk sosialhjelp.
Hvor mye kan du få?
Hvor mye du kan få i økonomisk støtte, vurderer vi ut fra situasjonen din, inntektene og utgiftene dine.
Alle kommuner har veiledende satser for livsopphold. Noen kommuner har egne satser, mens andre kommuner følger de statlige veiledende satser.
Statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad til livsopphold, fastsatt av Arbeids- og sosialdepartementet.
Satsene gjelder fra og med 1. januar 2023.
Støtte til | Beløp |
---|---|
Enslige | 6 850 kroner |
Ektepar/samboere | 11 450 kroner |
Person i bofellesskap | 5 750 kroner |
Barn 0-5 år | 3 350 kroner |
Barn 6-10 år | 3 450 kroner |
Barn 11-17 år | 4 500 kroner |
Satsene brukes som et utgangspunkt for å beregne hvor mye du kan få utbetalt, men det skal også vurderes ut ifra situasjonen din. Satsene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler, hygiene med mer. Utgifter til å bo, som husleie og strøm, kommer i tillegg.
Er du gift, samboer eller har barn?
Det er ulike rettigheter og plikter du har som forsørger. Hvis du er gift eller samboer og har barn, har dere gjensidig forsørgelsesplikt for felles barn. Hvis du er gift, har du og din ektefelle gjensidig plikt til å forsørge hverandre.
Hvis du er gift, har du og ektefellen din plikt til å forsørge hverandre. Det betyr at vi vurderer den samlede økonomien deres når vi ser på behovet for økonomisk sosialhjelp.
Hvis ektefellen din har inntekt, men likevel ikke forsørger deg økonomisk, vil vi vurdere din økonomiske situasjon og eventuelt gi pengestøtte. Eksempler på slike situasjoner kan være hvis
- du oppholder deg på et krisesenter
- du lever i skjul fra en voldelig ektefelle
- du prøver å komme deg bort fra et tvangsekteskap
- ektefellen din soner i fengsel
- du ikke blir forsørget av ektefellen din av andre årsaker
Hvis du har barn, er det egne plikter og ordninger som gjelder når du søker om økonomisk sosialhjelp. Vi tar særlige hensyn til barns behov i vurderingen.
Barnetrygden påvirker ikke hvor mye du kan få i økonomisk sosialhjelp.
Hvis du ikke bor sammen med egne barn, kan du få dekket utgifter til samvær. Økonomisk støtte til samvær blir som regel vurdert ut fra hvor stort samværet er.
Barn over 18 år har rett til å bli vurdert selvstendig når vi beregner økonomisk støtte. Du kan som forelder bli pålagt å forsørge barn over 18 år som følger ordinær skolegang hvis økonomien din tilsier at du har penger til dette.
Barn har ikke plikt til å forsørge foreldrene eller søsken. Har barnet ditt en jobb på fritiden eller i skoleferien, skal inntekten holdes utenfor familiens økonomi når behovet for økonomisk sosialhjelp vurderes.
Samboere har ikke plikt til å forsørge hverandre. Hvis dere har barn sammen, vil vi likevel som regel se på begges økonomi når vi vurderer behovet for økonomisk sosialhjelp.
Samboere som har felles barn, har plikt til å forsørge barna etter økonomisk evne. Dette betyr at den av dere som har høy nok inntekt til å forsørge felles barn, i utgangspunktet må gjøre dette alene. I familier med særkullsbarn kan vi vurdere deler av familien for seg.
Hvor lenge kan du få?
Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig stønad. Hvor lenge du kan få økonomisk sosialhjelp er avhengig av situasjonen din.
Du bør vurdere om du har andre muligheter til å forsørge deg selv. Dette kan for eksempel være gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler.
Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvilke muligheter du har, kan du ta kontakt med NAV-kontoret ditt. Du kan også kontakte oss på telefon.
Søknad og dokumentasjon
Før du søker
Når du søker, må du gi opplysninger om deg selv og den økonomiske situasjonen din. Du må i utgangspunktet dokumentere opplysningene gjennom vedlegg til søknaden din.
- legitimasjon
- gyldig oppholdstillatelse
- skattemelding (tidligere selvangivelse)
- skatteoppgjør (tidligere ligning)
- hvis du er i jobb, lønnsslipp
- kontooversikter som viser alle dine konti med saldo
- opplysninger om boforhold (husleiekontrakt)
- fakturaer for det du har søkt om støtte til, for eksempel husleie og strøm
Søknad om økonomisk sosialhjelp
Du kan søke om det du trenger økonomisk støtte til. Det er bare ett søknadsskjema hvor du selv beskriver hva du søker om.
Du skal søke til NAV-kontoret i kommunen der du oppholder deg. Du kan søke ved å bruke den digitale søknaden på nav.no eller ved å bruke papirskjema som du kan få hos kommunen din.
Sende opplysninger
Har du sendt en søknad og ønsker å sende opplysninger, kan du gjøre dette under Dine søknader.
Hvis du har søkt digitalt
Du kan sende opplysninger til en søknad digitalt. Det gjør du ved å:
- Gå til listen over dine sosialhjelpssøknader
- Finn søknaden du ønsker å sende opplysninger til
- Last opp vedleggene du skal sende
Pass på at du sender vedleggene til den riktige søknaden.
Hvis du har søkt på papir
Har du søkt på papir, må du levere opplysninger til NAV-kontoret ditt. Du kan også sende opplysninger i posten.
Sende søknad på papir
Kan du ikke søke digitalt, kan du fortsatt bruke papirskjema for å søke om økonomisk sosialhjelp.
Det finnes ikke et felles papirskjema for økonomisk sosialhjelp. Hver enkelt kommune har et eget søknadskjema som du kan bruke hvis du ikke kan eller vil søke digitalt.
Last ned papirskjema på nett
Du finner ikke papirskjema for økonomisk sosialhjelp på nav.no, men mange kommuner har et eget søknadskjema tilgjengelig på sine nettsider. Du finner kommunens nettside på:
www.[din kommune].kommune.no
for eksempel www.oslo.kommune.no
Hent papirskjema på NAV-kontoret ditt
Hvis du ikke finner søknadsskjema på kommunen din sine nettsider, kan du hente papirskjema på NAV-kontoret ditt.
Du finner adresse og telefonnummer til ditt nærmeste kontor under finn NAV-kontor.
Når du skal levere søknaden
Du kan levere søknaden på NAV-kontoret ditt eller sende den i posten.
Hvis du trenger hjelp
Ta kontakt med NAV-kontoret ditt hvis du trenger hjelp til å finne søknadsskjema eller fylle ut søknaden.
Etter at du har søkt
Saksbehandlingstiden varierer fra kommune til kommune. Du kan sjekke status på søknaden under Dine søknader.
Du må gi beskjed til oss hvis situasjonen din forandret seg etter at du har søkt.
Saksbehandlingstid for søknader
Kommunene kan ha ulik svartid. Hvis det har gått mer enn én måned fra du søkte, skal du få brev om at saksbehandlingstiden er forlenget.
Hvis vi trenger flere opplysninger for å behandle søknaden din, tar vi kontakt med deg. For å få raskt svar på søknaden, bør du levere de opplysningene vi trenger så fort som mulig.
Status på søknaden din
Hvis du har søkt digitalt, finner du en liste over alle søknadene dine om økonomisk sosialhjelp på nav.no (logg inn). Her kan du blant annet følge status på søknaden din, og se om du må levere opplysninger vi trenger for å behandle søknaden.
Er du i en nødssituasjon?
Da bør du kontakte NAV-kontoret i den kommunen du oppholder deg i.
I en nødssituasjon skal du få et raskt svar på søknaden din.
Hvis du har søkt digitalt, finner du en liste over alle dine søknader om økonomisk sosialhjelp på nav.no.
Her kan du blant annet følge status på søknaden din, og se om du må levere opplysninger vi trenger for å behandle søknaden.
Hvis inntekt, familiesituasjon eller jobbsituasjon din endrer seg, må du informere om dette til NAV. Slike endringer kan ha betydning for pengene du får utbetalt fra NAV.
Er du gift eller registrert partner, må du også melde fra til NAV hvis det skjer endringer i situasjonen til ektefellen/partneren din.
Eksempler på situasjoner som kan påvirke utbetalingene dine:
- Du begynner å tjene mer eller mindre enn du tidligere har oppgitt til NAV.
- Du får utbetalt penger i form av utbytte på aksjer, fond, salg av eiendom/eiendeler eller annet.
- Det skjer endringer i sivilstatusen din, som inngåelse og opphør av ekteskap, partnerskap og samboerforhold, eller partner/ektefelle/samboer dør.
- Familiesituasjonen din endrer seg ved at du får barn, et barn flytter eller du ikke lenger forsørger barnet/barna dine.
- Du planlegger et opphold i eller flytting til utlandet.
- Du skal flytte ut av kommunen.
Hvis du er usikker på om endringen vil påvirke utbetalingen din, kan du lese mer i vedtaksbrevet du har fått fra oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon.
Når du har fått svar på søknaden
Når søknaden din er ferdigbehandlet får du et skriftlig svar, også kalt et vedtaksbrev. Du har rett på en individuell vurdering av saken din i svaret på søknaden.
I brevet kan du også lese om du har aktiviteter du må gjennomføre som en del av oppfølgingen din fra NAV.
NAV kan stille et krav, ofte kalt vilkår, om at du skal redusere dine utgifter, øke dine inntekter og delta i aktiviteter når du mottar økonomisk sosialhjelp.
Krav om aktivitet
Målet med å stille et krav til deg om aktivitet, er at du skal kunne forsørge deg selv.
NAV kan for eksempel stille krav om at du
- møter til veiledningssamtaler,
- søker på relevante jobber,
- deltar på arbeidsrettede kurs og tiltak,
- deltar i arbeidstrening eller annen arbeidsrettet aktivitet,
- deltar i utdannings- og opplæringstiltak
For deg under 30
Hvis du er under 30 år, vil NAV stille et krav om at du deltar i aktivitet når du mottar økonomisk sosialhjelp. Målet er å hjelpe deg til å komme ut i arbeid eller utdanning, slik at du kan forsørge deg selv med egen inntekt.
Hvis du ikke oppfyller vilkårene
Hvis du ikke oppfyller vilkårene som du har avtalt med NAV, kan det få konsekvenser for din økonomiske støtte fra NAV.
Når utbetales pengene?
I vedtaksbrevet ditt, brevet som inneholder avgjørelsen på søknaden, finner du mer informasjon om beløp og utbetalinger.
Utbetalingsdato kan variere fra kommune til kommune. Du finner informasjon om utbetalinger i vedtaksbrevet. Hvis utbetalingsdatoen er i en helg eller på en helligdag, får du vanligvis pengene dagen før.
Feriepenger
Det er ikke feriepenger på denne pengestøtten.
Skatt
Det blir ikke trukket skatt.
Økonomisk sosialhjelp og ferie
Du må som hovedregel oppholde deg i Norge for å ha rett til økonomisk sosialhjelp.
Hvis du skal reise til utlandet, må du avklare dette med NAV-kontoret før du reiser. Reiser til utlandet kan påvirke dine utbetalinger.
Ta kontakt med oss hvis du skal ha ferie eller reise til utlandet.
Klage
Du kan klage hvis du mener vi gjorde noe feil da vi behandlet søknaden din.
Du skal sende klagen til NAV-kontoret som behandlet søknaden din. Klagefristen er tre uker fra du mottar et svar på søknaden.
Det finnes ikke et digitalt klageskjema på nav.no, så du må sende klagen i posten eller levere den på NAV-kontoret.
Klagen skal inneholde informasjon om
- hvilket vedtak du klager på. Du kan eventuelt legge ved vedtaksbrevet du klager på.
- hva du mener er feil ved vedtaket, og hvorfor du mener den er feil.
- signatur
Du kan legge ved opplysninger som vedlegg til klagen din.
Trenger du hjelp til å klage?
NAV-kontoret ditt kan hjelpe deg hvis du trenger hjelp til å skrive klagen. Da må du avtale en time på NAV-kontoret. Hvis du ønsker å ha med deg en person du har tillit til, har du rett til det.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Klager behandles på nytt av NAV-kontoret som har behandlet søknaden din. Det varierer fra kommune til kommune hvor lenge du må vente på svar. Hvis det går mer enn én måned, skal du få et foreløpig svar. Hvis du får medhold i klagen din, vil du motta ett nytt vedtak.
Hvis du ikke får medhold i klagen fra NAV-kontoret, blir klagen sendt videre til Statsforvalteren som vurderer saken din på nytt. NAV-kontoret vil gi deg skriftlig beskjed om dette. Statsforvalteren vil gi deg informasjon om saksbehandlingstid og hva som skjer videre med klagen din.
Når Statsforvalteren har avgjort saken din, vil du få skriftlig beskjed. Hvis Statsforvalter gir deg medhold i klagen din, skal NAV-kontoret behandle søknaden din på nytt og du vil motta et nytt vedtak.
Hvis du får medhold i klagen din, kan du ha rett til å få dekket utgifter som har vært nødvendige for å få endret vedtaket. Et eksempel er utgifter til advokat. Da kan du sende krav om å få dekket sakskostnader til NAV-kontoret som har endret, også kalt omgjort, vedtaket.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg