Spørsmål og svar om feiltolkning av EØS-reglene
Har du mottatt arbeidsavklaringspenger, sykepenger, pleiepenger, rehabiliteringspenger eller attføringspenger og tror du kan være rammet av feiltolkningen av EØS-reglene? Her finner du svar på noen av de mange spørsmålene som har kommet til oss. Du finner også informasjon om hvordan du kan kontakte oss hvis du tror du er berørt av feiltolkningen under opphold i et EØS-land.
Finner du ikke svar på det lurer på under, eller du tror du kan være rammet av feiltolkningen av EØS-reglene?
Kontakt oss på "skriv til oss" eller ring til EØS-telefonen på 21 05 21 05. Hvis du tror du kan være rammet, så skal vi undersøke saken din på nytt.
Hvis du har spørsmål om din sak, og det ikke gjelder feiltolkningen av EØS-regelverket, må du ta kontakt med NAV Kontaktsenter, se nav.no/kontakt.
Tar NAV kontakt med alle berørte?
NAV har avsluttet all leting etter personer som kan være berørt av EØS-feilen. Vi oppfordrer derfor alle som tror de kan være rammet om å ta kontakt med oss.
Saken min er fra 90-tallet. Er den ikke for gammel til å behandles på nytt?
Vi vil behandle sakene tilbake til tidspunktet når feilen skjedde. Det vil si at det ikke er noen foreldelsesfrist på disse sakene.
Når vil jeg få utbetaling/tilbakebetaling?
Vi er ajour med saksbehandlingen og behandler nye henvendelser fortløpende. Saksbehandlingstiden er ca. 4 – 6 uker. Men det kan ta noe lengre tid hvis vi må innhente manuelle saksmapper for å behandle saken din.
Jeg er pårørende til en person som kan ha vært rammet av feiltolkingen. Hvordan skal jeg gå frem?
Du må kontakte oss på EØS-telefonen 21 05 21 05.
Jeg er pårørende til en person som er rammet. Vil dere gi tilbakebetaling til pårørende?
Vi forsøker å finne opplysninger om dødsbo eller arvinger så langt det er mulig.
Jeg har nye opplysninger om saken min
Hvis du ønsker å gi NAV nye opplysninger i saken din, så ber vi deg ta kontakt med oss.
Jeg lurer på om dette også kan gjelde min sak?
Hvis du har vært i et EU-/EØS-land og har fått stoppet utbetalinger av arbeidsavklaringspenger, sykepenger, pleiepenger, attføringspenger eller rehabiliteringspenger eller fått et tilbakebetalingskrav fordi du har mottatt ytelsene under utenlandsoppholdet, så kan du være rammet av feiltolkingen. Ta kontakt med oss, så vil vi vurdere om feiltolkningen også gjelder deg.
Hvor langt tilbake kan feiltolkningen gjelde?
Feiltolkningen gjelder tilbake til 1994.
Jeg er feilaktig domfelt, hva skjer med saken min?
Når du har fått nytt vedtak om at tidligere tilbakebetalingskrav frafalles, oversender vi informasjon om dette til Setteriksadvokaten.
Det er Setteriksadvokaten som har ansvaret for videre håndtering av sakene overfor Gjenopptakelseskommisjonen. Du kan lese mer om Setteriksadvokatens arbeid med sakene på Riksadvokatembetets hjemmeside. For å finne aktuelle brev på en enkel måte på Riksadvokatens hjemmeside kan du bruke søkeordet «NAV-saken».
Personer som har vært utsatt for politietterforskning eller annen strafforfølgning fra staten, kan ha rett på erstatning. Statens sivilrettsforvaltning behandler og avgjør krav om slik erstatning etter strafforfølgning fra staten. Du finner mer informasjon om dette på Statens sivilrettsforvaltning sine nettsider.
Jeg er rammet, hva har jeg krav på å få?
Alle som får omgjort tidligere vedtak og skal få tilbake eller etterbetalt penger, vil få det de har innbetalt og eventuell etterbetaling for perioden de ikke har fått utbetalt tidligere. Du vil også få renter etter en bestemmelse i folketrygdloven § 22-17.
Hvis du har registrert gjeld hos NAV, vil pengene du har krav på brukes for å slette hele eller deler av denne gjelden. Det som eventuelt blir igjen, vil du få tilbakebetalt.
Har jeg krav på erstatning?
Hvis du har hatt et økonomisk tap på grunn av NAVs feilpraktisering av EØS- regelverket, kan du har rett til erstatning etter skadeserstatningsloven § 2-1.
Du må selv dokumentere det økonomiske tapet ditt. Det kan være inntekter du har gått glipp av eller utgifter du er påført.
Hvis du ønsker å fremme et krav om erstatning, så må du skrive et krav og legge ved dokumentasjon på det økonomiske tapet du har lidt som følge av feilen NAV har gjort. Foreldelsesfristen er tre år fra den dagen du ble kjent med feilen.
Send kravet til: EØS Innsatsteam, Postboks 354, 8601 Mo i Rana.
Dersom du får avslag på erstatning kan du klage til en uavhengig klagenemnd som er opprettet av Regjeringen for behandling av disse klagene.
Klage på avslaget sendes til: EØS Innsatsteam, Postboks 354, 8601 Mo i Rana.
Innsatsteam erstatning vil da forberede saken din overfor klagenemnda. Du kan bli etterspurt ytterligere opplysninger/dokumentasjon fra innsatsteamet både ved forberedelse av saken din, og når klagenemnda behandler saken. Din sak blir elektronisk overført til klagenemnda for å sikre trygg overføring av dine personopplysninger.
Har jeg rett til å få dekket utgifter til advokat (eller annen juridisk bistand)?
Hvis du har fått vedtaket ditt omgjort, helt eller delvis, og det var nødvendig med hjelp fra advokat (eller annen juridisk bistand) for å få det endret, kan du kreve dekning av disse utgiftene fra NAV etter bestemmelsen i forvaltningsloven § 36.
Regjeringen har etablert et særskilt rettshjelptiltak for deg som er rammet av NAVs feilpraktisering av muligheten til å motta sykepenger, arbeidsavklaringspenger, pleiepenger, attføringspenger og rehabiliteringspenger ved opphold i EØS- land.
Ordningen gjelder for deg som har fått avslag i ny saksbehandling eller ikke har fått omgjort hele vedtaket ditt og derfor ønsker å klage til NAV på det nye vedtaket. Ordningen gjelder også hjelp til å sette fram krav om erstatning, og hjelp til å klage på eventuelt avslag på erstatning til den uavhengige klagenemnda.
Les mer om rettshjelpstiltaket.
Hvordan kan jeg få slettet en betalingsanmerkning?
Saker med betalingsanmerkning blir prioritert. Dersom du er i en særlig vanskelig situasjon på grunn av en betalingsanmerkning, kan du ta kontakt med oss. Innsatsteamet vil da ta kontakt med deg innen 48 timer, og vurdere om din sak bør prioriteres spesielt. Da kan de behandle saken i løpet av noen dager. Hvis saken blir gjort om, og gjelden slettes, kan det ta 1 til 10 dager før betalingsanmerkningen er slettet.
Jeg får tilbake penger, må jeg skatte av det?
Du som har nedbetalt kravet til NAV, må betale skatt. Hvis du har nedbetalt deler av kravet eller ingenting, må du ikke skatte av tilbakebetalingen.
Hvorfor må jeg skatte av utbetalingen, hvis jeg har nedbetalt kravet?
Den gangen du fikk utbetalt ytelsen måtte du betale skatt av utbetalingen. Da du hadde betalt tilbake hele kravet fra NAV, rapporterte NAV tilbakebetalingen til Skatteetaten, slik at de kunne redusere skatten din. På bakgrunn av rapporteringen fra NAV lagde Skatteetaten et nytt skatteoppgjør, slik at du fikk tilbakebetalt skatten av beløpet du betalte tilbake. Når du nå får utbetalt ytelsen likevel, må du skatte av utbetalingen på nytt, fordi du hadde fått tilbake skatten du betalte første gang. NAV rapporterer utbetalingen for det året utbetalingen gjelder, slik at Skatteetaten kan gjøre om ligningen for det aktuelle året. Det er viktig at ytelsen blir rapportert, slik at du får den regnet med i pensjonsgrunnlaget ditt.
Hvor mye skatt må jeg betale?
NAV er pålagt å trekke 44 prosent skatt av etterbetalingen. Hvis du ønsker å justere skattetrekket for dine andre og fremtidige utbetalinger, kan du henvende deg til Skatteetaten. De som er bosatt i og skatter til tiltakssonen i Troms og Finnmark, har et skattetrekk på 40 prosent.
Hvordan jobber NAV med å gjennomgå saker?
Vi har innsatsteam som vurderer sakene. Ulike faginstanser i NAV er koblet på.
Innsatsteamene skal sikre at alle aktuelle saker blir vurdert på nytt og gi korrekt vedtak i tråd med endret praksis.
For saker etter 1. juni 2012 har de søkt i våre datasystemer for å finne personer som har fått urettmessig tilbakekreving av ytelser, avslag eller stans i ytelser på grunn av utenlandsopphold. De har søkt etter kjennetegn i vedtak, notater, referater fra samtaler og lignende hvor det kan finnes spor av utenlandsopphold innenfor EU/EØS.
Saker som er feilbehandlet på grunn av feil lovforståelse, vil bli behandlet på nytt på bakgrunn av informasjonen vi har i den aktuelle saken. Hvis du er rammet av feilen vil du få et nytt vedtak. Dette vedtaket kan du klage på.
Det er likevel slik at vi ikke nødvendigvis har klart å finne alle som kan ha rett til å få vurdert saken sin på nytt. Det er derfor viktig at du tar kontakt med oss dersom du ikke har hørt fra oss, men mener du kan være rammet av feiltolkningen.
Hvis du tror du kan være berørt av feiltolkningen, må du selv henvende deg til NAV for å få saken din vurdert på nytt. Der vi selv avdekker feilpraktisering i saker gjennom vårt øvrige arbeid, håndteres disse på samme måte som de sakene hvor det er fremmet krav fra enkeltpersoner.
Siden det er bestemt at feiltolkingen går tilbake til 1994, gjelder det da noen andre ytelser også?
Når Høyesterett har kommet frem til at feilen strekker seg tilbake til 1994 vil feilen også omfatte rehabiliteringspenger og attføringspenger, ytelser som ble erstattet av arbeidsavklaringspenger i 2010.
Det vil si at ytelsene som er omfattet er rehabiliteringspenger, attføringspenger, arbeidsavklaringspenger, sykepenger og pleiepenger.
Dette er saken
- Den nåværende trygdeforordningen i EØS-avtalen (883/2004, artikkel 21) trådte i kraft i Norge i 2012.
- Ved opphold i EU/EØS-land, har NAV feilaktig lagt til grunn lovfortolkningen i folketrygdloven for ytelsene sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger. Her står det at bruker må oppholde seg i Norge for å ha krav på disse kontantytelsene.
- Etter at Trygderetten fra høsten 2017 avsa dommer i strid med NAVs tolkning av regelverket, har NAV vurdert regelverket på nytt.
- I juni 2019 endret NAV praksis for kortvarige opphold. Det var ikke lenger nødvendig å søke om å få ta med seg kontantytelser ved sykdom til EU/EØS ved kortvarig opphold.
- Etter sommeren 2019 så NAV behovet for å vurdere om retten også kunne gjelde midlertidige opphold generelt – at det ikke var lengden på oppholdet som var avgjørende, men om oppholdet var av midlertidig karakter.
- I oktober 2019 konkluderte NAV at personer har rett til å ta med kontantytelser ved sykdom til EU-/EØS-land ved midlertidig opphold. Tidligere praksis og tolkning hadde altså vært feil.
- I juli 2021 konkluderte Høyesterett med at feilpraktiseringen av regelverket strekker seg tilbake til 1994. Det innebærer at feiltolkningen også gjelder for ytelsene rehabiliteringspenger og attføringspenger.
- Departementet har bestemt at alle som tror de kan være berørt av feiltolkningen før 1. juni 2012, selv må ta kontakt med NAV.
- NAV har etablert et eget innsatsteam til å behandle sakene til personer som kan være berørt av feiltolkningen.
- NAV er ajour med saksbehandlingen og henvendelser om nye saker behandles fortløpende.