Pengestøtte
Lønnsgaranti
Sikrer at du får utbetalt lønn, feriepenger m.m. du har til gode når arbeidsgiveren din ikke kan betale.
Det finnes også informasjon om dette til bostyrere.
Innhold på siden
I dette kapittelet
Har du ikke fått dekket lønn for overført ferie som ikke er tatt ut ved konkurs?
Hvis du søkte om lønnsgarantidekning etter 1. januar 2014 og har krav på lønn for overførte feriedager, kan du likevel ha krav på å få dekket lønn.
Du kan ha krav på lønnsgarantidekning hvis arbeidsgiveren din har gått konkurs.
Forutsetningen er at du har hatt et arbeidsforhold der arbeidsgiveren skulle ha betalt arbeidsgiveravgift til folketrygden.
Arbeidsgiveren din skal betale arbeidsgiveravgift av lønn eller annen godtgjørelse for arbeid utført i Norge, uavhengig av din eller din arbeidsgivers tilknytning til landet.
Hvis du har arbeidet i et annet EØS-land, og det bare er i Norge det kan åpnes konkurs hos arbeidsgiveren din, vil kravet kunne bli dekket gjennom den norske lønnsgarantiordningen. Det gjelder selv om arbeidsgiveren ikke skulle betale arbeidsgiveravgift til norske myndigheter.
Forutsetningen er at du ikke har krav på lønnsgarantidekning i det landet der du har arbeidet eller er trygdet.
Du kan også ha krav på lønnsgarantidekning hvis
- firmaet du jobber i ble tvangsavviklet, eller
- du har jobbet i et forsikringsselskap eller en bank som ble satt under offentlig administrasjon, eller
- selskapet du jobbet i nå er et insolvent dødsbo under offentlig skifte (boet kan ikke betale).
Hvem gjelder ikke lønnsgarantien for?
Lønnsgarantiordningen gjelder ikke for
- selvstendig næringsdrivende og oppdragsmottagere
- aksjeeiere med 20 prosent eierandel eller mer i virksomheten, med mindre du kan sannsynliggjøre at du ikke har hatt vesentlig innflytelse over driften i virksomheten
For å avgjøre hvordan du skal gå frem for å få dekket kravene dine, må du først finne ut hvorfor arbeidsgiveren din ikke betaler.
Hvis arbeidsgiveren din ikke betaler lønn til avtalt tid, kan årsaken være at arbeidsgiveren din ikke vil betale. Da kan det være aktuelt å tvangsinndrive kravet.
Hvis arbeidsgiveren din ikke kan betale, kan det være aktuelt å be retten åpne konkurs.
Du må ta kontakt med arbeidsgiveren din for å finne ut om årsaken til at du ikke får lønn til avtalt tid er at arbeidsgiveren din ikke vil betale eller ikke kan betale.
Uansett hvilken forklaring du får fra arbeidsgiveren din, må du ikke vente for lenge før du går videre med saken. Det er regler for hvor gamle kravene dine kan være for at du skal kunne få lønnsgarantidekning. Hvis du venter for lenge, risikerer du at kravene dine ikke kan dekkes av lønnsgarantiordningen.
Hjelp og råd
Hvis du er i tvil om hvordan du skal gå fram, kan du be om råd og hjelp hos
- advokater og rettshjelpere
- fagforeningen din
- Jussbuss, Jushjelpa, Jusformidlingen og Jurk
- NAV
Under kan du lese mer om hvordan du kan gå fram hvis arbeidsgiveren din ikke vil betale eller ikke kan betale.
Det kan være vanskelig å kreve lønn og feriepenger fra en arbeidsgiver som ikke vil betale. Hvis du ønsker å kreve inn kravet ditt uten hjelp fra profesjonelle, bør du gå fram slik:
- Send et rekommandert brev til arbeidsgiveren din. Beskriv kravet ditt og be om oppgjør med kort frist, for eksempel en uke. Gjør arbeidsgiveren din oppmerksom på at du kommer til å ta saken videre hvis arbeidsgiveren din ikke betaler.
- Du kan ta saken til forliksrådet i kommunen hvor arbeidsgiveren din holder til hvis arbeidsgiveren din ikke betaler innen fristen du har gitt. I forliksrådet kan du få hjelp til å skrive en forliksklage. Du og arbeidsgiveren vil da bli kalt inn til et forliksmøte. I forliksrådet kan saken bli løst ved forlik eller ved dom.
- Hvis saken ikke blir løst i forliksrådet, kan du ta saken videre til retten. Du bør da få juridisk hjelp for å finne ut om det er grunnlag for å ta saken til retten. Hvis arbeidsgiveren din ikke betaler etter at dere har inngått forlik, eller du har fått dom for kravet ditt i forliksrådet, må du sende saken til namsmannen for tvangsinndrivelse.
Det finnes også andre måter å tvangsinndrive kravet ditt på. Du kan lese mer om tvangsinndrivelse på politiet.no.
Du kan be tingretten åpne konkurs hos arbeidsgiveren din hvis du ikke har fått utbetalt lønn og feriepenger fordi arbeidsgiveren din ikke kan betale.
Du kan søke om å få dekket lønn og feriepenger gjennom lønnsgarantiordningen i NAV hvis tingretten åpner konkurs.
Frister
Det er regler for hvor gamle lønns- og feriepengekrav kan være for at de kan dekkes av lønnsgarantiordningen. Derfor bør du selv be om at det blir åpnet konkurs og ikke vente på at andre skal gjøre det. Du risikerer at kravene dine ikke kan dekkes hvis du venter for lenge.
Du slipper å stille sikkerhet for kostnadene ved bobehandlingen hvis du ber om at det blir åpnet konkurs.
Den enkleste måten å få åpnet konkurs på, er at du og arbeidsgiveren din sammen kontakter tingretten, og at arbeidsgiveren din bekrefter at han ikke kan betale.
Du kan følge framgangsmåten under hvis arbeidsgiveren din ikke vil kontakte tingretten. Det er formelle krav til hvordan du må gå frem. Det er viktig at du følger framgangsmåten under og passer på tidsfristene.
Du kan også finne informasjon på konkursradet.no og domstol.no.
Hvordan åpne konkurs når arbeidsgiveren din ikke vil kontakte tingretten
1. Når lønnen uteblir – påkrav
Hvis du ikke har fått utbetalt lønnen din på den vanlige lønningsdagen, må du sende et rekommandert påkrav til arbeidsgiveren din så fort som mulig. I påkravet må du skrive hva kravet gjelder, hvilket beløp arbeidsgiveren din skylder deg og for hvilken periode arbeidsgiveren din skylder deg penger. Gi arbeidsgiveren din en ukes frist til å betale.
2. Når arbeidsgiveren din ikke betaler etter påkrav – konkursvarsel
4 uker etter at du sendte det rekommanderte brevet, sender du et konkursvarsel i 2 eksemplarer til hovedstevnevitnet i kommunen der arbeidsgiveren din har forretningsstedet sitt.
Hovedstevnevitnet forkynner konkursvarselet for arbeidsgiveren din. En forkynnelse koster 489 kroner i 2022, og du vil få beskjed når den er utført.
Konkursvarselet må inneholde noen viktige punkter for at du senere skal kunne få åpnet konkurs:
- Vis til påkravet du har sendt tidligere. Gjenta gjerne beløpet arbeidsgiveren din skylder deg, hva kravet gjelder og for hvilken periode arbeidsgiveren din skylder deg penger.
- Gi arbeidsgiveren din 2 ukers frist til å betale fra konkursvarselet er forkynt.
- Skriv "Det vil bli tatt ut konkursbegjæring hvis betaling ikke skjer innen fristens utløp".
- Husk også å skrive: "Du gjøres oppmerksom på at ved behandlingen av konkursbegjæringen vil insolvens i alminnelighet antas å foreligge og konkurs kunne åpnes, når betaling uteblir etter at konkursvarsel er forkynt i henhold til konkursloven § 63».
3. Hvis arbeidsgiveren din fortsatt ikke betaler - konkursbegjæring
Du må sende konkursbegjæring til tingretten når fristen i konkursvarselet har gått ut. Begjæringen må sendes i 5 eksemplarer. Tingretten må ha fått begjæringen innen 2 uker fra betalingsfristen i konkursvarselet utløp. Varselet må forkynnes på nytt hvis du venter lenger.
Konkursbegjæringen skal være skriftlig, og disse punktene må være med:
- Saksøker (deg) og den saksøkte. (arbeidsgiveren din) med navn og adresse.
- Organisasjonsnummeret til arbeidsgiveren din (se firmaattesten).
- Du ber om at det blir åpnet konkurs hos arbeidsgiveren din.
- Beløpet som arbeidsgiveren din skylder deg, for hvilken periode arbeidsgiveren din skylder deg penger og type krav (lønn, feriepenger eller lignende).
- Dokumentasjon på at du har eller har hatt et arbeidsforhold hos arbeidsgiveren din.
- Kopi av firmaattest, påkravet og konkursvarselet.
- Underskrift
Konkursbegjæringen med vedlegg skal sendes til tingretten i den kommunen hvor arbeidsgiveren din har sitt forretningssted, hvis det er et selskap.
Hvis arbeidsgiveren din er et enkeltpersonforetak, sender du konkursbegjæringen til tingretten i den kommunen hvor arbeidsgiveren din bor. Brønnøysundregistrene kan gi opplysninger om dette. Her kan du også bestille en firmaattest som du skal legge ved konkursbegjæringen.
Samtidig som du sender konkursbegjæringen, søker du tingretten om fritak fra å stille garanti for kostnadene ved bobehandlingen. Du kan legge ved søknad om lønnsgarantidekning, som vil gi tingretten mange av de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre om du skal få fritak eller ikke.
Når tingretten behandler konkursbegjæringen din, må du møte i retten og forklare deg om kravet ditt.
Etter at det er åpnet konkurs, søker du om lønnsgarantidekning ved å sende kravet ditt til bostyreren. Bostyreren er en advokat som blir oppnevnt av tingretten når det er åpnet konkurs. Tingretten kan informere deg om hvem som er bostyrer.
4. Videre saksgang
Når det blir åpnet konkurs, vil som regel bostyreren kontakte deg og informere om lønnsgarantiordningen, og hvordan du søker om å få dekket krav. Du må selv melde krav som du mener å ha til gode i konkursboet. Hvis du ikke blir kontaktet av bostyreren innen kort tid etter konkursåpningen, må du selv ta kontakt.
Du må fylle ut søknaden så fullstendig som mulig. Bostyreren kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Du må gi beskjed til bostyreren med en gang hvis opplysninger du har gitt har endret seg, for eksempel adresse, skatte- og inntektsforhold.
Før kravene blir sendt til NAV, skal bostyreren kontrollere søknaden og vurdere om kravet er tilstrekkelig dokumentert. Hvis bostyreren mener at kravet ditt ikke kan dekkes, må NAV likevel vurdere søknaden din.
Hvis NAV trenger mer informasjon for å behandle søknaden din, tar vi kontakt med bostyreren. Bostyreren kan skaffe de opplysningene som trengs fra deg, arbeidsgiveren din, regnskapsføreren eller andre.
Etter at kravene er behandlet, sender NAV brev og overfører innvilgede beløp til bostyreren. Bostyreren skal informere deg om resultatet. Bostyreren skal foreta skattetrekk og lignende, og utbetale nettobeløpet til deg.
I dette kapittelet
Du kan bare få dekket lønnskrav i maksimalt 6 måneder med lønnsperioder.
I tillegg til lønn og feriepenger, kan du få dekket andre krav.
Eksempler på hva du kan få dekket, er
- pensjonskrav
- akkordlønn
- provisjon
- overtidsbetaling
- helligdagstillegg
- trukket, men ikke viderebetalt fagforeningskontingent
- reise- og gangtidgodtgjøring i byggebransjen
- fri kost og losji
- fri bruk av bil
- fri bruk av telefoni, bredbånd m.m.
Tips anses ikke som lønn eller annet arbeidsvederlag, og kan ikke dekkes av lønnsgarantiordningen.
Du kan heller ikke få dekket utgifter eller utlegg du har hatt til for eksempel bil, diett, billetter med mer.
Du kan få dekket renter inntil fristdagen av lønnskrav du ikke har fått utbetalt.
NAV kan også dekke inndrivelseskostnader, for eksempel kostnader ved konkursvarsel. Du kan også få dekket kostnader i forbindelse med konkursbegjæring.
Du kan få dekket lønn, feriepenger mv. inntil 2 ganger grunnbeløpet i folketrygden på fristdagen. Maksimalbeløpet på 2 ganger grunnbeløpet tilsvarer 248 056 kroner.
Inndrivelseskostnader inngår i maksimalbeløpet som kan dekkes. Kostnader ved konkursbegjæringen kan dekkes i tillegg til maksimalbeløpet.
Hvis du har hatt andre inntekter i søknadsperioden, blir dette trukket fra kravet ditt. Dette gjelder også feriepenger.
Hvis du har fått dagpenger som forskudd på lønnsgaranti, blir disse pengene trukket fra før en eventuell utbetaling til deg.
Les om dagpenger og konkurs.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Det er frister for hvor gammelt et krav kan være, og begrensninger på hvor lang periode du kan få dekket lønnskrav for.
Hvor gammelt kan et krav være?
Du kan ikke få dekket lønnskrav som har forfalt tidligere enn 12 måneder før fristdagen. Fristdagen er den dagen kravet om åpning av konkurs kom til tingretten.
Du kan få dekket feriepenger som er opptjent i det samme året som fristdagen og året før.
Disse fristene er absolutte.
Krav framover i tid
Du kan få dekket krav i inntil en måned etter konkursåpningen.
Du skal sende søknaden din til bostyreren.
For at NAV skal kunne behandle søknaden din, må NAV eller bostyreren ha mottatt skriftlig søknad fra deg før bobehandlingen er avsluttet.
Hvis bobehandlingen er avsluttet, skal NAV likevel behandle søknaden din, hvis NAV eller bostyreren har mottatt søknaden innen 6 måneder etter konkursåpningen.
Du kan dokumentere kravet ditt ved for eksempel arbeidskontrakten, lønnslipper, lønns- og trekkoppgaver eller annet. Du er selv ansvarlig for å sannsynliggjøre kravet ditt.
Du får et skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Forventet svartid regnes fra når NAV har mottatt søknaden fra bostyreren.
Hvis det mangler opplysninger eller dokumenter i saken, kan saksbehandlingstiden bli lengre.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknader som krever lite kontroll | Innen 2 måneder |
Søknader som krever grundigere undersøkelser | Innen 15 måneder |
Har du spørsmål?
Hvis du har konkrete spørsmål om søknaden din, beregning av kravet ditt eller hvordan skattetrekket er gjort, skal du henvende deg til bostyreren.
Har du generelle spørsmål om lønnsgarantiordningen eller saksbehandlingen til NAV, kan du kontakte oss på telefon 22 82 20 00.
Hvis du trenger hjelp i kontakten din med NAV, kan du gi fullmakt til en person som kan hjelpe deg.
Du kan klage på et helt eller delvis avslag fra NAV.
Klagefristen er 3 uker fra det tidspunktet du eller fullmektigen din mottar et vedtak fra NAV. I vedtaket får du informasjon om at du kan klage.
Du skal sende klagen til NAV som vurderer saken på nytt. Hvis NAV ikke endrer vedtaket, blir klagen sendt til NAV Klageinstans Oslo og Akershus.
Du får kopi av brevet som blir sendt til NAV Klageinstans Oslo og Akershus. Etter at klagen din er sendt dit, er det NAV Klageinstans Oslo og Akershus som svarer på spørsmål om for eksempel saksbehandlingstid.
Du kan få dekket utgifter til klage
Du kan søke NAV om å få dekket utgifter du har hatt til for eksempel advokat i forbindelse med en klagesak.
Du kan bare få dekket disse utgiftene hvis du får medhold i klagesaken din. Kostnadene må ha vært vesentlige og nødvendige.
Saksbehandlingstid for klage
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Hvis det mangler opplysninger eller dokumenter i saken, kan saksbehandlingstiden bli lengre.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage på vedtak | Innen 15 måneder |
Klage til NAV Klageinstans | 4 måneder |
Oppdatert 14.06.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg