Tiltak
Individuell jobbstøtte (IPS)
Et tilbud til deg som har psykiske utfordringer eller rusproblemer, og som ønsker hjelp til å komme i jobb eller bli i jobben
Hvem kan få?
IPS er for deg som har psykiske utfordringer eller rusproblemer og får behandling i helsetjenesten.
Hvis du ikke allerede får behandling i helsetjenesten, kan du ta kontakt med fastlegen din eller helsetjenesten der du bor.
Du må ha et ønske om å jobbe eller komme i utdanning for å delta i IPS.
Hva kan du få?
IPS er et samarbeid mellom Nav og helsetjenesten. Du får tilpasset hjelp ut fra i interessene og jobbønskene dine.
En jobbspesialist, som er en del av behandlingsteamet ditt, følger deg opp i samarbeid med behandleren din. Målet er å hjelpe deg med å komme ut i jobb eller utdanning, og følge deg opp etter at du har startet i jobben eller begynt på utdanningen.
Du kan få hjelp til å finne en deltids- eller fulltidsjobb, eller riktig utdanning. Alt avhenger av hva du ønsker deg og motivasjonen og ferdighetene dine. I IPS legger vi vekt på tilpasning og tilrettelegging. Vi blir kjent og finner løsninger som passer for deg. Hva motiverer deg, hva kan du, hva vil du lære, hvordan kan vi finne en arbeidsgiver eller utdanning som passer nettopp deg?
Hvis du ikke finner den riktige jobben eller utdanningen med en gang, eller faller ut av en jobb eller utdanning, kan jobbspesialisten hjelpe deg med å finne en annen vei inn i arbeidslivet.
Du får oppfølging i IPS så lenge du trenger det.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
- Trenger hjelp til å komme i jobbDette kan du ha rett til
- Har psykiske helseproblemerDette kan du ha rett til
Hvordan kan du få?
Snakk med behandleren eller Nav-veilederen din om IPS.
Hvis du ikke får behandling i helsetjenesten, kan du ta kontakt med fastlegen din eller helsetjenesten der du bor.
Her finner du en oversikt over IPS-kontaktene i fylkene:
Agder
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Sara Persdatter Simonsen | 988 10 158 |
Innlandet
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Hanne Kilen Stuen | 908 02 719 |
Møre og Romsdal
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Edle Alstad Holsæter | 907 36 843 |
Nordland
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Leif-Ole Arntzen | 908 58 226 |
Oslo
| Kontaktpersoner | Mobil |
|---|---|
| Camilla Kötterheinrich | 958 76 079 |
| Thomas Gulbrandsen | 907 42 765 |
Rogaland
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Randi Kydland | 908 86 413 |
Troms og Finnmark
| Kontaktperson | Mobil |
| Christer Bukten Ravnå | 988 81 856 |
Trøndelag
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Alida Ramsø | 932 54 276 |
Vestfold og Telemark:
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Mette Marit Løke | 970 87 470 |
Vestland
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Elisabeth Moldestad Engelsen | 980 92 200 |
Vest-Viken
| Kontaktperson | Mobil |
|---|---|
| Camilla Smith-Hansen | 934 38 330 |
Øst-Viken
| Kontaktpersoner | Mobil |
|---|---|
| Irma Huskic | 930 31 627 |
| Hilde Mari Nordal | 997 96 771 |
| Lars Misund Kristensen | 950 70 101 |
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Oppdatert 04.11.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida. Du kan be Frida om å få chatte med en veileder (hverdager 09.00–15.00).
Alltid åpen
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 2 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.