Tips ved tekniske problemer
FOR PRIVATPERSON
|Oppdatert 20. november 2023
Her finner du som er privatperson svar på de mest vanlige tekniske spørsmålene om tjenester på nav.no.
Innhold
Her finner du som er privatperson svar på de mest vanlige tekniske spørsmålene om tjenester på nav.no.
Sjekk PC-en din
Opplever du tekniske hindringer? Prøv først å finne ut om problemet er lokalt på datamaskinen din.
Ofte kan problemet løses hvis du bruker en annen nettleser.
Programtillegg og andre programmer du har installert på maskinen, kan gjøre at nettleseren din ikke klarer å laste inn sider.
Hvis det er nettleseren som er problemet, kan dette ofte løses ved å avinstallere programtillegg, slette nettleserlogg eller oppdatere nettleseren til en nyere versjon.
Hvis du fortsatt opplever problemer, kan du se andre temaer under.
Logge inn
Det er enkelt og sikkert å logge inn på nav.no. Når du logger inn, blir du sendt til ID-porten.
Slik skaffer du deg elektronisk ID
Innlogging med høyeste sikkerhetsnivå
BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides har høyest sikkerhetsnivå. Da får du tilgang til flest tjenester på nav.no.
Vær oppmerksom på at BankID på mobil er knyttet til simkortet ditt. Bytter du SIM-kort, må du aktivere BankID på mobil på nytt.
Innlogging med MinID
MinID er en offentlig, personlig elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester. MinID har lavere sikkerhetsnivå, og gir derfor tilgang til færre tjenester på nav.no.
Innlogging med MinID Passport
MinID Passport legges ned 21. november 2023. Du vil ikke kunne logge på med MinID Passport etter denne datoen. Les mer og se hva du bør gjøre: MinID Passport legges ned
Kjente problemstillinger og løsninger
- Jeg får meldingen «Feil data er tastet inn» etter at jeg har tastet inn fødselsnummer og kode. Det betyr at kodebrikken kun er godkjent for nettbank. Ta kontakt med banken din for å aktivere BankID.
- Jeg får feilmelding 403 eller 404. Det kan hjelpe å slette nettleserlogg eller bytte nettleser.
Fått varsel fra NAV med lenke som ikke fungerer?
Det være flere årsaker til at lenken ikke fungerer. Du kan logge inn på nav.no for å sjekke om du har uleste meldinger. Du finner alle varsler fra oss ved å klikke på bjella øverst til høyre.
Hvis du ikke finner et varsel på nav.no, kan det være at flere personer er registrert hos Kontakt- og reservasjonsregisteret med din kontaktinformasjon. Ofte er dette personer med nær relasjon til deg som for eksempel ektefelle, partner, barn mv.
At flere er registrert på din kontaktinformasjon, kan skyldes at du har hjulpet noen med innlogging på en offentlig tjeneste, eller at det er en feil i Kontakt- og reservasjonsregisteret.
Sende søknad og vedlegg
Vi anbefaler at du bruker en av disse nettleserne for å ha en god brukeropplevelse på nav.no: Firefox, Chrome, Edge, Safari. Oppdaterer nettleseren til siste versjon.
Du må ha Acrobat Reader for å fylle ut og sende inn PDF-søknader og -vedlegg på nett. Her kan du laste ned siste versjon av Acrobat Reader.
Du kan lagre og laste opp vedlegg i søknaden din, eller du kan ettersende vedlegg. Filvedlegg kan ikke være større enn 10 MB per dokument. Har du store vedlegg, last gjerne opp et vedlegg av gangen.
Unngå filnavn med mellomrom og parentes, bruk bare tall og bokstaver. Alle vedlegg må være fylt ut og lagret i Adobe Acrobat Reader som PDF-filer, eller være bilder i JPG- eller PNG-format.
Hvis du opplever problemer, kan du forsøke å sende inn søknaden uten vedlegg. Etter at søknaden er sendt inn, kan du laste opp vedleggene via Dine saker på nav.no. Det er viktig at du sender alle vedlegg til søknaden.
Hvis du har et dokument på papir, kan du ta et bilde av dokumentet og sende oss som vedlegg til en digital søknad.
Eksempler på vedlegg er CV, vitnemål, attest og arbeidskontrakt.
- Ta bilde av dokumentet med smarttelefonen eller nettbrettet.
- Sjekk at dokumentet er lett å lese.
- Logg inn på nav.no via mobilen – last opp og legg bildene ved den elektroniske søknaden.
- Ønsker du å bruke PC eller Mac, kan du sende bilde(ne) til din private e-postkonto og lagre bildet på enheten din.
- Last opp og legg bildene ved den elektroniske søknaden din.
Har du skanner, kan du skanne dokumenter.
Tom søknad
Søknaden min er kommet inn «tom/blank», eller ved forhåndsvisning ser jeg at søknaden er «tom/blank»:
- Nettleseren Google Chrome (på Mac eller i Windows) bruker sin egen PDF-leser, som lar deg fylle ut et skjema. Kommandoen «Lagre» lagrer imidlertid bare det uutfylte skjemaet.
- Du kan se om du har åpnet et skjema i Acrobat Reader ved å se øverst i skjermbildet. Der skal det stå Acrobat Reader.
- For å åpne skjemaet i Acrobat Reader: Når du trykker på «Åpne skjema», vil skjema automatisk lastes ned til din datamaskin. Filen vil dukke opp på nedlastningslinjen nederst i Chrome. Trykk på pilen til høyre for filnavnet, og velg «Åpne med visningsprogrammet for systemet». Da åpnes skjemaet i Acrobat Reader, hvis programmet er installert.
- Les på nettsiden til Google Chrome, hvis du ønsker mer informasjon om innstillinger av PDF-leser.
- Problemet kan også løses ved å bruke en annen nettleser som automatisk bruker Acrobat Reader.
- Vi anbefaler at du jevnlig oppdaterer tilleggsprogram som Acrobat Reader for at tjenesten skal fungere best mulig.
- Hvis du har problemer med Acrobat Reader, kan du prøve å avinstallere og installere programmet på nytt.
Ugyldig fødselsnummer
Jeg får «ugyldig fødselsnummer er tastet inn» eller «JavaScript-varsel» når jeg skriver inn mitt fødselsnummer:
- Hvis du bruker Google Chrome nettleser, brukes den integrerte PDF-leseren. I enkelte tilfeller vil PDF-leseren feiltolke javascriptet og gi denne feilmeldingen.
- Problemet kan løses ved å åpne skjema i Acrobat Reader, se informasjon over.
Feilmelding - vedlegg
Jeg får feilmelding når jeg skal laste opp vedlegg:
- Maksimal filstørrelse er 10 MB per vedlegg.
- Unngå filnavn som inneholder andre tegn enn tall og bokstaver.
Jeg får beskjed om å laste opp eller huke av for å sende vedlegg senere når jeg trykker «fortsett», selv om jeg allerede har gjort dette:
- Sjekk om du har lastet opp selve søknadsskjemaet.
- Sjekk om du har krysset av for at du ønsker å legge ved et eget vedlegg underveis i søknaden.
Feilmelding - sende søknad
Jeg får feilmelding når jeg skal sende søknaden min:
Hvis du får feilmelding «Oops noe gikk galt» (403 eller 404), kan det hjelpe å slette nettleserlogg, lukke nettleseren, åpne den på nytt og prøve igjen. Du kan også prøve å bytte nettleser.
Hvis dette ikke hjelper, anbefaler vi å starte en ny søknad. Hvis du fortsatt har problemer, kan du melde fra om feilen.
Bekreftelse på sendt søknad
Jeg vil vite om søknaden min er sendt:
- Gå til «Dine saker».
- Har du sendt en søknad elektronisk, vil du finne søknaden ved å klikke på saken i saksoversikten på «Dine saker».
- Har du startet en søknad uten å fullføre innsending, vil den ligge under «Påbegynte søknader». Her kan du velge å fullføre søknaden.
Digitale søknader - PDF-søknader
Digitale søknader versus PDF-søknader/skjema:
Digitale søknader fyller du ut direkte på skjermen, og søknaden vil tilpasse seg ut fra hvilke valg du gjør underveis. Du vil også få informasjon om hvilke vedlegg du skal sende med.
De fleste andre søknader og skjemaer på nav.no kan også sendes elektronisk ved å laste ned skjemaet, fylle det ut og lagre det på maskinen din. Etterpå lastes skjemaet opp og kan sendes inn.
Oversikt over søknader finner du på Skjemaer og søknader.
Finner ikke Send-knapp
Jeg finner ikke «Send-knapp» på søknaden:
Noen søknader på nav.no er digitaliserte, slik som søknad om dagpenger, AAP, pensjon, uføretrygd, foreldrepenger og bil. Her finner du «Send»-knapp til slutt i søknadsprosessen.
PDF-søknader som ikke er digitaliserte, må lagres på maskinen og lastes opp før du kan trykke «Send».
Ettersende vedlegg når søknaden er sendt i posten
Ettersende vedlegg når søknaden er sendt via post:
Hvis du har sendt søknad om en pengestøtte i posten når det er mulig å søke digitalt på nav.no (for eksempel dagpenger og foreldrepenger), må du også ettersende vedleggene i posten. Vi tilbyr ikke elektronisk ettersendelse hvis du har sendt søknaden i posten.
Fil-knappen ved lagring av skjema
Jeg vil lagre et skjema, men finner ikke «Fil-knappen»:
- Trykk F9 , med den knappen får du tilbake verktøylinja i Acrobat Reader.
Elektronisk søknad fra mobil eller nettbrett
Kan jeg sende elektronisk søknad fra mobiltelefon eller nettbrett?
- Du kan sende PDF-skjema fra PC, Mac OS/iOS eller Android OS. Har du Mac OS, må du bruke Adobe Acrobat. Mac Preview kan ikke brukes til å fylle ut pdf-filer.
- Mobile flater som bruker iOS (iPad, iPhone): Du kan fylle ut og sende inn PDF-skjema hvis du har installert Acrobat Reader og har iOS 10 eller nyere.
- Mobile flater som bruker Android OS: Hvis du har installert Acrobat Reader, kan du fylle ut og sende inn.
- Elektronisk søknad om dagpenger, AAP og foreldrepenger kan sendes inn via PC, Mac OS, Android OS og IPad/IPhone.
Får beskjed om å lagre PDF som PNG
Jeg får beskjed om å lagre PDF-dokument i PNG-format:
- PNG er et bildeformat. Hvis du lagrer dokumentet i PNG-format eller JPEG-format, vil bare en side av søknaden bli lagret.
- Du må bruke Acrobat Reader for å fylle ut og sende PDF-søknader og vedlegg elektronisk. Noen ganger må man oppdatere programmet, eller avinstallere og installere program på nytt for å få det til å fungere. Her kan du laste ned siste versjon av Acrobat Reader.
Mac og Acrobat Reader
- Hvis du har installert Acrobat Reader og har valgt at dette programmet skal være standardvalg for visning av pdf-dokumenter, vil et skjema som regel åpnes i Acrobat Reader.
- På Mac åpnes et pdf-dokument automatisk i programmet Forhåndsvisning (eller Preview på engelsk), som følger med operativsystemet. Du kan ikke bruke Mac Preview til å fylle ut pdf-filer.
- Acrobat Reader spør første gang det åpnes om det skal bli standardvalg (kan endres i ettertid).
- Hvis du har Acrobat Reader installert og får feilmelding, tyder det på at det fortsatt er Forhåndsvisning som er brukt til å fylle ut skjemaet.
Videomøte med NAV
Har du blitt kalt inn til et videomøte med NAV? Se hvordan du forbereder deg til møtet. Du kan også delta med mobilen din.
Hva trenger du?
Hvis du kan se film på PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen, har du sannsynligvis godt nok utstyr til å gjennomføre et videomøtet.
Du har selv ansvar for at PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen du bruker er oppdatert og sikker.
Hvis du ikke har mulighet til å gjennomføre møtet på video, eller ikke har tilgang til nødvendig utstyr, er det fint om du kontakter NAV så fort som mulig og i god tid før møtet. Da kan dere bli enige om en annen møteform.
Før møtet starter
Test at det tekniske fungerer før møtet starter. Gå til https://video.nav.no/webapp2. Her får du testet lyd og bilde. Hvis testen fungerer, vil videomøtet også fungere.
Husk å sitte et sted der du har trådløst nett eller mobilnett, der du kan snakke fritt og ikke bli forstyrret. Sett deg derfor ikke på kafé, toget eller lignende. Bruk gjerne hodetelefoner hvis du har det.
Sørg for at du har innkallingen til møtet med lenken som gir deg tilgang. Du kan bli bedt om å legitimere deg i videomøte, så NAV kan være sikre på at du er den rette personen. Ha gyldig legitimasjon klar.
Hvis du kjenner møtearrangøren i NAV fra før, er ikke dette nødvendig.
Råd underveis i møtet
Start
- Klikk på lenken du mottok i innkallingen, eller kopier og lim inn lenken i nettleseren din.
- Følg instruksjonene.
- Hvis du blir bedt om å gi tilgang til kamera og mikrofon, må du tillate det.
Underveis
- Hvis lyden ikke fungerer, gå til «Innstillinger» på PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen. Her velger du hvilken mikrofon og høyttaler som skal brukes.
- Underveis i møtet kan du skru av lyd eller kamera midlertidig når du har behov for det. Du kan også dele skjerm med de andre deltakerne hvis dere for eksempel skal se på samme dokument.
Til slutt
- Når møte er ferdig, avslutter du i skjermbildet og lukker nettleseren din.
Sikkerhet og personvern
- Fra NAV er det bare den eller de som skal være med i møtet som er til stede.
- Vis legitimasjon hvis du blir bedt om det.
- Samtalen er kryptert, det er ikke mulig for andre å se eller lytte til videomøtet.
- Videosamtalen blir ikke tatt opp. NAV lager et referat etter møtet, det kan du lese ved å logge inn på nav.no.
Hvis du har en smarttelefon med «selfie-kamera», kan du bruke telefonen til å delta i videomøte med NAV.
Du vil få informasjon om møtet og en lenke fra NAV. Når du klikker på lenken, åpnes videomøtet i nettleseren til smarttelefonen. Sørg for ladet telefon før møtet, videomøte bruker mye strøm.
Steg 1
- Åpne nettleseren din på mobilen.
- Kopier inn lenken du har fått fra NAV. Trykk OK for å åpne siden.
- Skriv inn fornavnet ditt.
Steg 2
- Trykk på "Tillat", slik at nettsiden får tilgang til kameraet og mikrofonen din. Dette er nødvendig for at andre i møtet skal se og høre deg.
Steg 3
- Velg «Når appen brukes».
Steg 4
- Trykk på den grønne knappen nederst for å delta i møtet.
- Det kan hende du får opp meldingen «Aktiver kamera», velg dette i stedet.
Steg 5
Vent til møtelederen slipper deg inn i møtet.
Registrere deg hos NAV
Logg inn på nav.no for å registrere deg som arbeidssøker eller for å kunne få økonomisk støtte fra NAV . Du kan også registrere bare CV-en din på arbeidsplassen.no.
Når du skal registrere deg som arbeidssøker, må du logge inn med: BankID, BankID på mobil, Commfides eller Buypass. Da får du tilgang til alle tjenestene på nav.no.
MinID har lavere sikkerhetsnivå. Du kan ikke registrere deg som arbeidssøker med MinID.
Har du registrert deg, men mangler meldekort?
Har du registrert deg, men ikke fått meldekort? Da kan du sende en melding i Dialog med veilederen din for å avklare hva som skjer videre. Hvis du ønsker å være arbeidssøker hos oss, skriver du også dette i meldingen.
Vil du bare registrere CV-en din?
Hvis du bare ønsker å registrerer CV-en din, kan du gjøre det på arbeidsplassen.no. Arbeidsplassen er NAVs møtested for jobbsøkere og arbeidsgivere.
Oppdatere kontaktinformasjon
Når NAV sender deg post, bruker vi kontaktinformasjonen du har registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret eller adressen din i Folkeregisteret.