Ansiktsprotese
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 30. juni 2023
Kort om ansiktsprotese
Personer som har en ansiktsdefekt, kan få stønad til ansiktsprotese. Protesene består av naturtro etterligninger av delen av ansiktet eller øret som mangler eller er skadet.
Hvem kan få?
- Personer som har en ansiktsdefekt, kan få stønad til ansiktsprotese.
- For å få ansiktsprotese, må du være medlem av folketrygden.
Hva kan du få støtte til?
NAV dekker utgifter til ansiktsprotese med nødvendige festeanordninger og tilbehør. Du kan også få stønad til ny protese ved behov, og til nødvendig reserveprotese hvis det blir vurdert som nødvendig.
NAV dekker ikke hudpreparater som salver, kremer, såper og andre rensemidler.
NAV kan også dekke utgifter til brilleinnfatning og ordinære brilleglass (uten styrke) når det kan dokumenteres at brillene/glassene er nødvendige for å feste ansiktsdefektprotesen.
NAV gir ikke støtte til tannprotetisk behandling etter denne ordningen.
Her kan du lese mer om hva slags regler som gjelder for brilleglass med styrke.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om ansiktsprotese
Personer som har en ansiktsdefekt, kan få stønad til ansiktsprotese. Protesene består av naturtro etterligninger av delen av ansiktet eller øret som mangler eller er skadet.
Hvem kan få?
- Personer som har en ansiktsdefekt, kan få stønad til ansiktsprotese.
- For å få ansiktsprotese, må du være medlem av folketrygden.
Hva kan du få støtte til?
NAV dekker utgifter til ansiktsprotese med nødvendige festeanordninger og tilbehør. Du kan også få stønad til ny protese ved behov, og til nødvendig reserveprotese hvis det blir vurdert som nødvendig.
NAV dekker ikke hudpreparater som salver, kremer, såper og andre rensemidler.
NAV kan også dekke utgifter til brilleinnfatning og ordinære brilleglass (uten styrke) når det kan dokumenteres at brillene/glassene er nødvendige for å feste ansiktsdefektprotesen.
NAV gir ikke støtte til tannprotetisk behandling etter denne ordningen.
Her kan du lese mer om hva slags regler som gjelder for brilleglass med styrke.
Søknad og dokumentasjon
Du velger selv hvilken leverandør du vil bruke. Sykehuset vil ta kontakt med leverandøren du velger, og sette deg i kontakt med dem.
- Hvis det er første gang du søker, må du legge ved en legeerklæring som forklarer hvorfor du trenger protesen.
- Hvis du har sendt inn en legeerklæring og fått dekket et tilsvarende hjelpemiddel tidligere er det ikke nødvendig å sende inn ny legeerklæring, hvis ikke NAV ikke spør om det.
- Hvis du har lagt ut for hjelpemidlet, kan du søke om å få refundert utgiftene. Husk å legge ved spesifiserte kvitteringer når du søker.
Vil du at leverandøren skal sende fakturaen direkte til NAV?
I så fall må du signere en fullmakt om at NAV kan utbetale direkte til leverandøren, og signere for at du har mottatt hjelpemidlet. Etter dette sender leverandøren fakturaen med fullmakten og mottakskvitteringen elektronisk til NAV, og NAV betaler fakturaen når det er gjort vedtak på at du oppfyller vilkårene for støtte.
Vil du forsikre deg om at utgiftene vil bli dekket?
Hvis du eller leverandøren ønsker å være sikre på at NAV dekker utgiftene, kan dere søke om forhåndsgodkjennelse før dere bestiller.
Levering og ventetid
For informasjon om levering av hjelpemiddelet, ta kontakt med leverandøren.
Du vil få skriftlig vedtak når søknaden er behandlet. For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med verkstedet du bestiller fra.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om ansiktsprotese | 9 uker |
Reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste leverandør. Reiseutgifter kan også dekkes i forbindelse med reparasjon og vedlikehold.
Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til pengestøtte. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 9 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.