Slik gjør du det
Fyll ut meldekort som arbeidssøker
For å være registrert som arbeidssøker hos Nav, må du sende meldekort hver 14. dag.
Innhold på siden
Alle som er registrert som arbeidssøkere hos Nav må sende meldekort hver 14. dag.
Hvis du ønsker å være registrert som arbeidssøker, må du sende meldekort selv om du ikke mottar noen form for pengestøtte eller oppfølging fra oss.
Hvis du har søkt om eller mottar en av følgende typer pengestøtte, gjelder egne regler for hvordan du skal fylle ut og sende meldekortet:
- Dagpenger – fyll ut meldekort
- Arbeidsavklaringspenger – fyll ut meldekort
- Tiltakspenger – fyll ut meldekort
- Overgangsstønad for enslig mor eller far – fyll ut meldekort
- Friskmelding til arbeidsformidling – fyll ut meldekort
Hvis du er usikker på hvordan eller hvorfor du skal fylle ut meldekort i din situasjon, bør du kontakte oss for å få hjelp.
Meldekortet fyller du ut og sender inn digitalt.
Husk å vente på kvittering på at vi har mottatt meldekortet før du lukker nettleseren.
Hvis du ikke kan logge inn og sende meldekort digitalt, kan du skrive ut og sende meldekort på papir i posten.
Hvis du sender meldekort på papir, må du selv følge med på når det skal sendes inn og skrive hvilke 14 dager det gjelder for på meldekortet.
I dette kapittelet
Meldekortet er et skjema du fyller ut, der du gir oss opplysninger om blant annet jobb, aktiviteter og fravær de siste 14 dagene.
Når du skal fylle ut meldekortet, svarer du på 5 spørsmål om aktivitetene dine de siste 14 dagene.
På meldekortet må du føre opp
- alle timer du har arbeidet
- antall dager du har deltatt på tiltak, kurs eller har vært under utdanning
- antall dager du har vært syk, og derfor ute av stand til å arbeide eller delta på tiltak
- antall dager du har hatt annet fravær, for eksempel ferie
Du må også svare på om du fortsatt ønsker å være registrert som arbeidssøker de neste 14 dagene.
Hvis du har fylt ut meldekortet feil, må du rette feilen og sende meldekortet på nytt så fort som mulig.
Slik retter du feil:
- Logg inn i oversikten over tidligere meldekort.
- Velg meldekortet du skal rette feil i.
- Rett feilen og send inn meldekortet på nytt.
Hvis du ikke har mulighet til å rette feil i meldekortet elektronisk, må du kontakte oss for å få hjelp.
Du må sende inn meldekort hver 14. dag.
Siste frist for å sende inn meldekortet er kl. 23.00 mandag én uke etter at meldekortperioden er over. Et meldekort dekker en periode på 14 dager.
Logg inn på Min side for å se
- når du skal sende neste meldekort
- hvilken periode meldekortet gjelder for
Vi anbefaler at du sender meldekortet så tidlig som mulig, og i god tid før siste frist.
Du kan sende meldekortet ditt tidligere før jul.
Meldekortet for uke 50-51 (09.12.2024-22.12.2024) kan du sende inn allerede onsdag 18. desember, enten du sender det digitalt eller i posten
Du risikerer å bli fjernet fra registeret som arbeidssøker hvis du
- ikke sender inn meldekort
- sender meldekortet mer enn 20 dager for sent
- svarer «nei» på spørsmålet om du fortsatt skal være registrert som arbeidssøker
Hva gjør du hvis du har blitt fjernet fra arbeidssøkerregisteret?
Hvis du fortsatt er ønsker å være registrert, må du registrere deg som arbeidssøker på nytt. Det holder ikke at du sender inn meldekortet på nytt.
Vil du klage?
Hvis du har fått et vedtak fra Nav du mener er feil, kan du klage. Les mer om klagerettighetene dine.
Oppdatert 27.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg