Samarbeid — For andre samarbeidspartnere
Innsats mot trygdesvindel
NAV avdekker trygdesvindel gjennom tips fra publikum, saksbehandling, samarbeid med andre etater og samkjøring av registre.
Innhold på siden
Når vi kontrollerer utbetaling av pengestøtter, kan vi hente opplysninger fra den som får pengestøtten. Vi kan også
- hente opplysninger om andre, som ektefellen
- sjekke forhold som er registrert i tidligere saker hos NAV
- hente opplysninger fra arbeidsgiveren, Skatteetaten, banker og finansinstitusjoner
Utvidet adgang til å hente opplysninger
Folketrygdloven § 21-4 bestemmer i hvilke situasjoner NAV kan hente opplysninger, fra hvem og hva slags opplysninger.
Noen enheter i NAV har utvidet adgang i folketrygdloven § 21-4 a til å innhente opplysninger, både fra andre og om andre. Forutsetningen er at det er rimelig grunn til mistanke om trygdesvindel, og at det er nødvendig å hente opplysningene.
Vi kan for eksempel hente opplysninger fra oppdragsgivere eller leverandører om hvem som har gjort et arbeid, hva slags arbeid som er utført, timelister, fakturaer, om inntekten har gått inn på en annen persons konto og lignende.
Hvis pengestøtten gjelder en enslig forsørger, kan vi for eksempel hente kopi av leiekontrakten.
NAV gjennomfører per i dag registersamkjøring i kontrolløyemed på ytelsene dagpenger og arbeidsavklaringspenger, og periodevis på overgangsstønad. Alle mottakere av dagpenger og arbeidsavklaringspenger kan bli kontrollert.
Registersamkjøringene gjennomføres ved at opplysninger fra et register sammenstilles med opplysninger om stønadsmottakere for elektronisk sammenligning.
Det gjennomføres to ulike registersamkjøringer, en for å avdekke opphold i utlandet i strid med regelverket for den enkelte ytelsen og en for å avdekke arbeids- og inntektsforhold som ikke er forenlig med å motta ytelsen.
I tillegg til slike registersamkjøringer, gjennomfører NAV en rekke andre kontroller for å forebygge og avdekke feilutbetalingssaker. Les mer om NAVs arbeid med feilutbetaling og trygdesvindel.
Formålet med behandlingen av personopplysninger
Formålet med behandlingen av personopplysningene er å sikre at NAV utbetaler pengestøtte kun til personer som har rett på det. Disse registersamkjøringene gjennomføres for å forebygge og avdekke feilutbetalingssaker.
Hvilke personopplysninger behandler vi
For å avdekke arbeids- og inntektsforhold som ikke er forenlig med mottak av ytelsen, behandler vi:
- Informasjon fra NAVs systemer om utbetaling av den aktuelle ytelsen. Det inkluderer informasjon fra innsendte meldekort.
- Inntektsopplysninger som arbeidsgiver har rapportert inn via a-ordningen
- Opplysninger om arbeidsforhold registrert i Aa-registeret
For å avdekke opphold i utlandet i strid med regelverket behandler vi:
- Informasjon fra NAVs systemer om utbetaling av den aktuelle ytelsen. Det inkluderer informasjon fra innsendte meldekort.
- Informasjon om bruk av norsk betalingskort i utlandet innhentet fra Valutaregisteret (skatteetaten.no).
Disse opplysningene sammenstilles med informasjon om hvem som har mottatt en utbetaling av de aktuelle ytelsene. De sammenstilte opplysningene brukes til å velge ut saker for nærmere undersøkelser.
Hvis vi i forbindelse med en slik undersøkelse konkluderer med at du har fått feil beløp utbetalt fra NAV, vil du få informasjon om dette. Hvis vi ikke går videre med saken din, eller vi konkluderer med at alt er korrekt, vil du ikke få informasjon om at dine opplysninger har vært omfattet av en slik masseinnhenting.
Utleveringer
Når vi innhenter informasjon fra Skatteetaten om inntekten som arbeidsgiveren din har innrapportert via a-meldingen, må vi utlevere informasjon til Skatteetaten om at du mottar den aktuelle stønaden fra NAV.
Opplysningene vi har innhentet kan senere, i de mest alvorlige sakene, bli utlevert til politiet i forbindelse med anmeldelse av trygdebedrageri.
Hjemmelsgrunnlag for behandling av personopplysninger
Grunnlaget som gir oss hjemmel til å behandle opplysninger om deg er at vi utøver offentlig myndighet i henhold til NAV-loven § 4, folketrygdloven kapittel 21 (særlig § 21-4 d) og henholdsvis kapittel 4 (dagpenger), kapittel 11 (AAP) eller kapittel 15 (overgangsstønad). Utøving av offentlig myndighet er et behandlingsgrunnlag etter personvernforordningen artikkel 6 første avsnitt bokstav b sett i sammenheng med ovennevnte regelverk.
All viderebehandling av opplysningene er spesifikt hjemlet i folketrygdloven § 21-4 d, første ledd bokstav c.
I arbeidet med slike systematiske etterkontroller behandles det ikke særlige kategorier personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel 9 nr. 1.
Personvernerklæring
Du kan lese mer om dine rettigheter, kontaktinformasjon og annen generell informasjon i Arbeids- og velferdsetatens personvernerklæring.
Trygdesvindel er når en person bevisst gir feil opplysninger og dermed får for mye utbetalt.
Vi har alle et ansvar for våre felles velferdsordninger. Pengene skal gå til de som har rett på dem, og skal dekke hendelser som sykdom og arbeidsledighet.
Våre velferdsordninger er basert på tillit. De aller fleste som mottar utbetalinger fra NAV er ærlige, men likevel utnytter noen velferdsordningene.
I noen saker utnytter organiserte kriminelle velferdsordningene for å finansiere annen alvorlig kriminalitet.
Anslag basert på undersøkelser av mørketall har vist at NAV feilutbetaler minst 5 milliarder kroner per år. Anslaget omfatter alt fra svindel til ubevisste feil.
- NAV krever tilbake rundt 1 milliard kroner årlig.
- NAV anmelder trygdebedrageri for rundt 170 millioner kroner årlig.
Se også statistikk om trygdemisbruk.
Personer som søker om eller får pengestøtte fra NAV, har plikt til å gi korrekte og oppdatere opplysninger om forhold som kan påvirke retten til eller størrelsen på utbetalinger fra NAV. Dette kan være informasjon om sivilstand, helse, arbeid og inntekt.
NAV tar imot tips om mulig trygdesvindel. Du kan velge å gi tips anonymt eller være åpen om din identitet. Her ser du hvordan du kan tipse oss:
Oppdatert 19.06.2024