Innsats mot trygdesvindel
Oppdatert 18. oktober 2023
Trygdesvindel er når en person bevisst gir feil opplysninger og dermed får for mye utbetalt. NAV avdekker trygdesvindel gjennom tips fra publikum, saksbehandling, samarbeid med andre etater og samkjøring av registre.
Innhold
Trygdesvindel er når en person bevisst gir feil opplysninger og dermed får for mye utbetalt. NAV avdekker trygdesvindel gjennom tips fra publikum, saksbehandling, samarbeid med andre etater og samkjøring av registre.
Slik kontrollerer NAV opplysninger
Når vi kontrollerer utbetaling av pengestøtter, kan vi hente opplysninger fra den som får pengestøtten. Vi kan også
- hente opplysninger om andre, som ektefellen
- sjekke forhold som er registrert i tidligere saker hos NAV
- hente opplysninger fra arbeidsgiveren, Skatteetaten, banker og finansinstitusjoner
Utvidet adgang til å hente opplysninger
Folketrygdloven § 21-4 bestemmer i hvilke situasjoner NAV kan hente opplysninger, fra hvem og hva slags opplysninger.
Noen enheter i NAV har utvidet adgang i folketrygdloven § 21-4 a til å innhente opplysninger, både fra andre og om andre. Forutsetningen er at det er rimelig grunn til mistanke om trygdesvindel, og at det er nødvendig å hente opplysningene.
Vi kan for eksempel hente opplysninger fra oppdragsgivere eller leverandører om hvem som har gjort et arbeid, hva slags arbeid som er utført, timelister, fakturaer, om inntekten har gått inn på en annen persons konto og lignende.
Hvis pengestøtten gjelder en enslig forsørger, kan vi for eksempel hente kopi av leiekontrakten.
Mange feilutbetalinger
Vi har alle et ansvar for våre felles velferdsordninger. Pengene skal gå til de som har rett på dem, og skal dekke hendelser som sykdom og arbeidsledighet.
Våre velferdsordninger er basert på tillit. De aller fleste som mottar utbetalinger fra NAV er ærlige, men likevel utnytter noen velferdsordningene.
I noen saker utnytter organiserte kriminelle velferdsordningene for å finansiere annen alvorlig kriminalitet.
Anslag basert på undersøkelser av mørketall har vist at NAV feilutbetaler minst 5 milliarder kroner per år. Anslaget omfatter alt fra svindel til ubevisste feil.
- NAV krever tilbake rundt 1 milliard kroner årlig.
- NAV anmelder trygdebedrageri for rundt 170 millioner kroner årlig.
Se også statistikk om trygdemisbruk.
Tips NAV
Personer som søker om eller får pengestøtte fra NAV, har plikt til å gi korrekte og oppdatere opplysninger om forhold som kan påvirke retten til eller størrelsen på utbetalinger fra NAV. Dette kan være informasjon om sivilstand, helse, arbeid og inntekt.
NAV tar imot tips om mulig trygdesvindel. Ønsker du å være anonym, må du passe på at tipset ikke inneholder opplysninger som kan identifisere deg.
Du kan tipse oss på telefon eller skrive til oss:
- Ring telefon 40 64 91 13, kl. 9–15. Du får snakke med en veileder.
- Skriv til NAV Registerforvaltning, Tipsmottaket, Postboks 4330, 2308 Hamar. Bruke dette skjemaet for å tipse om mulig misbruk av en pengestøtte fra NAV (Word).
Slik følger vi opp
Hvis du tipser NAV, får du ikke tilbakemelding om hvordan saken blir behandlet videre.
De fleste feilutbetalingene NAV avdekker, følger vi opp selv. Hvis vi har mistanke om svindel, sjekker vi saken nærmere. Saken kan ende med et krav om tilbakebetaling.
Kan vi bevise at en handling er gjort bevisst, vurderer vi også anmeldelse til politiet.