Slik gjør du det — For hjelpemiddelformidlere
Meld behov om hjelpemidler digitalt
NAV utvikler digital tjeneste for å melde behov for hjelpemidler. Nye funksjoner og produkter legges til fortløpende.
Innhold på siden
I dette kapittelet
Det er kun personer ansatt i kommunen som kan melde behov for hjelpemidler digitalt.
Vi ser på hvordan vi kan gi tilgang til flere grupper, som blant annet innbyggere med brukerpass og ansatte i statlige- og private helseforetak. Vi kan dessverre ikke si noe mer konkret om når vi vil gjøre tjenestene tilgjengelig for flere.
- Du kan melde behov om nye hjelpemidler og tilbehør til innbygger
- Du kan melde behov om bytte av hjelpemidler innbygger allerede har i utlån
- Du kan ikke melde behov for hjelpemidler på vegne av innbyggere som har adresseskjerming i Folkeregisteret.
Når du søker om nye hjelpemidler må du ha signert fullmakt fra innbygger på at du får melde behov på deres vegne, slik du også må ha når du sender via posten. Fullmakten skal lagres i kommunen.
Det er ikke nødvendig med fullmakt når du melder behov om bytte av hjelpemiddel innbygger allerede har i utlån.
Det er fremdeles mange produkter og situasjoner som ikke er tilgjengelig digitalt. Da må du fortsatt sende på papir. Vi planlegger å utvide bruksområde for tjenesten og utvalg av hjelpemidler etter hvert.
Det er to ulike tilganger til den digitale tjenesten: full tilgang og begrenset tilgang. Hvilken tilgang du skal ha kommer an på din rolle i kommunen, din erfaring med hjelpemidler og tilrettelegging og avtale med leder i egen kommune.
Tilgangen kan gis til kvalifiserte fagpersoner som kjenner regelverket og ansvarsfordelingen på hjelpemiddelområdet, og som har god faglig kunnskap om hjelpemidler og tilrettelegging.
For å få denne tilgangen må du ha fått tildelt en Altinn-rettighet av din arbeidsgiver.
Med full tilgang kan du søke på alle produkter i den digitale tjenesten
Tilgang kan gis til personer som har tatt den obligatoriske e-læringen "Godkjenningskurs bestillingsordningen". Du må i tillegg ha avtale med leder om at du kan be om hjelpemidler fra NAV.
Med denne tilgangen har du mulighet til å bestille hjelpemidler og tilbehør til innbygger i kommunen du jobber i fra et begrenset utvalg produkter.
Hvordan få tilgang?
For å få full tilgang til våre digitale tjenester, må tilgangsstyrer i din kommune ha gitt deg nødvendige rettigheter i Altinn.
Dersom du skal ha begrenset tilgang, skal det ikke gjøres noe i Altinn. Da kan du som ansatt i kommunen ordne nødvendig tilgang selv. For å få denne tilgangen må du:
- være ansatt i en kommune. Vi sjekker Arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret (Aa-registeret)
- ha bestått godkjenningskurs bestillingsordningen på Kunnskapsbanken. Kurset er nytt 5. desember 2022 og må tas og registreres via ID-porten for å få tilgang.
Første gang du sender inn en digital bestilling, må du krysse av for at din leder ønsker at du skal kunne be om hjelpemidler fra NAV.
I dette kapittelet
Du kan både søke og bytte hjelpemidler med digital behovsmelding. Når du skal bytte, velger du først hjelpemiddelet du skal bytte til. Deretter melder du inn hjelpemiddelet du skal levere tilbake.
Digital behovsmelding kan brukes av kommunalt ansatte.
Våre digitale tjenester har et høyt sikkerhetsnivå for å ivareta personvern til innbyggerne og beskytte sensitive helseopplysninger. Hver gang du skal logge inn i våre digitale tjenester må du logge inn med ID-porten.
At du er logget inn, betyr bare at du er identifisert. Ingen private opplysninger om deg brukes i søknaden. Informasjon som du fyller ut etter at du har logget inn på sikker måte knyttes til hjelpemiddelbrukeren du søker på vegne av.
Saken sendes til NAV Hjelpemiddelsentral. Saker du har sendt inn digitalt vil være tilgjengelig på innlogget side på nav.no. Der kan du følge status på dine innsendte digitale saker.
Søknaden blir også tilgjengelig på nav.no-profilen til innbyggeren du har søkt for.
Oppdatert 24.05.2024