Meld behov om hjelpemidler digitalt
FOR SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 29. januar 2023
Kort om å melde behov digitalt
Kommunalt ansatte kan melde behov om hjelpemidler digitalt. Du kan enten ha full tilgang til våre digitale tjenester eller en begrenset tilgang.
Den digitale tjenesten videreutvikles hele tiden. Nye funksjoner og produkter legges til fortløpende.
Innhold
Kort om å melde behov digitalt
Kommunalt ansatte kan melde behov om hjelpemidler digitalt. Du kan enten ha full tilgang til våre digitale tjenester eller en begrenset tilgang.
Den digitale tjenesten videreutvikles hele tiden. Nye funksjoner og produkter legges til fortløpende.
Hvem kan melde behov digitalt?
Det er kun personer ansatt i kommunen som kan melde behov for hjelpemidler digitalt.
Vi ser på hvordan vi kan gi tilgang til flere grupper, som blant annet innbyggere med brukerpass og ansatte i statlige- og private helseforetak. Vi kan dessverre ikke si noe mer konkret om når vi vil gjøre tjenestene tilgjengelig for flere.
Når kan du melde behov digitalt?
- Det er bare noen produkter som er tilgjengelig i den digitale tjenesten.
- Det er ikke mulig å be om kun tilbehør.
- Du kan ikke melde behov for hjelpemidler på vegne av innbyggere som har adresseskjerming i Folkeregisteret.
Du må ha signert fullmakt fra innbygger på at du får melde behov på deres vegne, slik du også må ha når du sender via posten. Fullmakten skal lagres i kommunen.
Det er fremdeles mange produkter og situasjoner som ikke er tilgjengelig digitalt. Da må du fortsatt sende på papir. Vi planlegger å utvide bruksområde for tjenesten og utvalg av hjelpemidler etter hvert.
Hvilken tilgang skal du ha?
Det er to ulike tilganger til den digitale tjenesten: full tilgang og begrenset tilgang. Hvilken tilgang du skal ha kommer an på din rolle i kommunen, din erfaring med hjelpemidler og tilrettelegging og avtale med leder i egen kommune.
Tilgangen kan gis til kvalifiserte fagpersoner som kjenner regelverket og ansvarsfordelingen på hjelpemiddelområdet, og som har god faglig kunnskap om hjelpemidler og tilrettelegging.
For å få denne tilgangen må du ha fått tildelt en Altinn-rettighet av din arbeidsgiver.
Med full tilgang kan du søke på alle produkter i den digitale tjenesten.
Tilgang kan gis til personer som har tatt den obligatoriske e-læringen "Godkjenningskurs bestillingsordningen". Du må i tillegg ha avtale med leder om at du kan be om hjelpemidler fra NAV.
Med denne tilgangen har du mulighet til å bestille hjelpemidler og tilbehør til innbygger i kommunen du jobber i fra et begrenset utvalg produkter.
Hvordan få tilgang?
Full tilgang med Altinn-rettighet
For å få full tilgang til våre digitale tjenester, må tilgangsstyrer i din kommune ha gitt deg nødvendige rettigheter i Altinn.
Kom i gang med tilgangsstyring
Begrenset tilgang ordner du selv
Dersom du skal ha begrenset tilgang, skal det ikke gjøres noe i Altinn. Da kan du som ansatt i kommunen ordne nødvendig tilgang selv. For å få denne tilgangen må du:
- være ansatt i en kommune. Vi sjekker Arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret (Aa-registeret)
- ha bestått godkjenningskurs bestillingsordningen på Kunnskapsbanken. Kurset er nytt 5. desember 2022 og må tas og registreres via ID-porten for å få tilgang.
Første gang du sender inn en digital bestilling, må du krysse av for at din leder ønsker at du skal kunne be om hjelpemidler fra NAV.
Sikker innlogging
Våre digitale tjenester har et høyt sikkerhetsnivå for å ivareta personvern til innbyggerne og beskytte sensitive helseopplysninger. Hver gang du skal logge inn i våre digitale tjenester må du logge inn med ID-porten.
At du er logget inn, betyr bare at du er identifisert. Ingen private opplysninger om deg brukes i søknaden. Informasjon som du fyller ut etter at du har logget inn på sikker måte knyttes til hjelpemiddelbrukeren du søker på vegne av.
Hva skjer med saken etter at den er sendt?
Saken sendes til NAV Hjelpemiddelsentral. Saker du har sendt inn digitalt vil være tilgjengelig på innlogget side på nav.no. Der kan du følge status på dine innsendte digitale saker.
Søknaden blir også tilgjengelig på nav.no-profilen til innbyggeren du har søkt for.