For tilgangsstyrer i kommunen
Første gang din kommune skal ta i bruk digital behovsmelding er det noen steg dere må gjennom for å komme i gang.
Slik går du frem for å få tilgang til digital behovsmelding om hjelpemidler:
1. Formidlere som skal bruke digital behovsmelding må tildeles rettigheter i Altinn
For å gi andre tilgang til den digitale behovsmelding må du gi dem Altinn-rettigheten som heter «Hjelpemiddelformidling mellom kommuner og Nav – behovsmelding».
Denne rettigheten gir tilgang til å melde inn behov for hjelpemidler til Nav på vegne av brukere man har ansvar for i sin kommune. Rettigheten gir tilgang til digital behovsmelding og lignende fremtidige tjenester. Hvem kan få rettigheten.
Informasjon om hvordan du delegerer rettigheter på altinn.no.
Kommunen velger selv på hvilket nivå rettigheten tildeles. Hva som er hensiktsmessig vil variere fra kommune til kommune og styres ofte av hvordan kommunen er organisert. Noen kommuner velger å tildele på toppnivå, mens andre velger underenhet. Dette kan for eksempel være der hvor ergoterapitjenesten er delt opp i bydeler eller flere enheter. Det er mulig å endre nivå senere.
2. Send organisasjonsnummeret/numrene rettigheten er tildelt på til DigiHot
Når rettighetene er tildelt ber vi om at dere sender organisasjonsnummeret/-numrene rettigheten er tildelt på til oss i DigiHot.
- E-post: digihot@nav.no
- Merk e-posten med “Tilgang ny enhet”
- Innhold i e-post: Skriv hvilken kommune det gjelder og hvilke organisasjonsnummer dere har tildelt rettigheten på.
Hvis rettigheter er tildelt på flere underenheter må dere sende oss organisasjonsnumrene på alle underenhetene.
Det er ikke behov for å opplyse hvem som har fått rettigheten.
Organisasjonsnummer skal kun sendes første gang dere tar behovsmeldingen i bruk eller hvis dere senere delegerer rettigheten på nye enheter som vi ikke har fått organisasjonsnummeret til.
Når vi mottar organisasjonsnumrene åpner vi muligheten for å bruke behovsmeldingen for deres kommune så raskt vi kan. Dette er en manuell prosess. Vent derfor en dag før dere sender første behovsmelding.
3. Nye formidlere trenger tilgang
Det er kun første gang deres kommune tar i bruk digital behovsmelding vi må ha beskjed. Når nye formidlere skal få tilgang, skal dere selv gjøre dette ved å gi nødvendige rettigheter i Altinn. Dere skal ikke sende organisasjonsnummer på nytt, så lenge tilgangene tildeles fra samme organisasjonsnummer som vi allerede har fått tilsendt.
Formidler kan be om tilgang
Når digital behovsmelding er åpnet for din kommune kan formidlere uten Altinn-rettighet be om tilgang. Hvis en formidler ber om tilgang, mottar tilgangsstyrer i kommunen en tilgangsforespørsel i Altinn.
Det er viktig at tilgangsstyrer er bevisst på at formidlere som får delegert rettigheten til behovsmelding har fått god opplæring og oppfyller våre forventninger. Dette gjelder også hvis rettigheten gis via en tilgangsforespørsel.
Hvis dere har problemer med å få til delegering av Altinn-rettighetene kan dere ta kontakt med oss på digihot@nav.no.
Dersom ansatte ikke lenger skal ha tilgang
Tilgangsstyrer i kommunen må også fjerne rettigheten i Altinn til formidler som slutter eller av andre årsaker ikke lenger skal ha denne tilgangen.