Personopplysninger i statistikker og rapporter på hjelpemiddelområdet
Når du søker Nav om hjelpemidler eller tilrettelegging, blir personopplysninger om deg lagret. Opplysningene kan også bli brukt i statistikker og rapporter.
Lagring av personopplysninger
Når Nav behandler personopplysninger, er vi nødt til å ha et rettslig grunnlag, et såkalt behandlingsgrunnlag.
Navs behandling av personopplysninger er først og fremst hjemlet i lov.
Opplysninger vi ikke har en lovpålagt plikt til å oppbevare, vil slettes når behovet faller bort.
Når Nav behandler detaljert bruker- og hjelpemiddelinformasjon, er dette hjemlet følgende lovverk:
- Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven), artikkel 6 første avsnitt bokstav e (lovdata.no)
- Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) artikkel 9 andre avsnitt bokstav b (lovdata.no)
- Lov om folketrygd (folketrygdloven) kapittel 10 § 10-6 og 10-7 (lovdata.no)
- Forskrift om hjelpemiddelsentralens virksomhet og ansvar § 1
- Forskrift om hjelpemiddelsentralens virksomhet og ansvar § 5
- Forskrift om hjelpemiddelsentralens virksomhet og ansvar § 10
- Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr § 1
- Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr § 11
Rapporter
Når du har et hjelpemiddel fra Nav hjelpemiddelsentral, bruker vi personopplysninger om deg i rapporter.
Vi informerer ikke deg direkte hver gang vi bruker opplysningene til rapporter. Dette er en del av Navs etablerte praksis og følger våre rutiner og retningslinjer for behandling av personopplysninger.
- service
- reparasjon
- oppfølging
Rapportene lages for å kunne gi deg god service ved å
- følge opp hjelpemidler du har fått
- sikre at hjelpemidlene fungerer som de skal
- sikre at du får den oppfølgingen du trenger.
Nav hjelpemidler og tilrettelegging bruker følgende personopplysninger:
- navn
- fødselsnummer
- bostedsadresse
- telefonnummer
- installasjonsadresse for hjelpemidler
- artikkelnummer, artikkelbeskrivelse og serienummer
- hjelpemiddelkategori og beskrivelse
- Nav-ident
- saksnummer
- navn på ansatt
- serienummer
Nav hjelpemidler og tilrettelegging bruker leverandører som er ansvarlig for utbedring av hjelpemidler. Disse kan i særskilte tilfeller få tilgang til rapporter. Rapportene inneholder kun nødvendige personopplysninger om brukere som leverandørene trenger for å kunne gjøre nødvendig utbedringer på utstyr. Leverandørene har rammeavtale og databehandleravtale med Nav, og skal slette personopplysningene når utbedringen av hjelpemiddelet er gjennomført.
Statistikk og analyse
Du kan lese mer om Navs behandling av personopplysninger i personvernerklæring for Nav.
Du kan lese mer om praksis, rutiner og retningslinjer for offentlig statistikk i Nav.
Oppdatert 20.10.2025