Praksis, rutiner og retningslinjer rundt offisiell og offentlig statistikk fra NAV
Generelt om statistikk fra NAV
Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV) består av den statlige Arbeids- og velferdsetaten og de delene av kommunens tjenester som inngår i de felles lokale NAV-kontorene. NAV er ansvarlig for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning (NAV-loven §1). Arbeids- og velferdsetaten skal forvalte arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven (med noen unntak) og andre lover hvor oppgaver er lagt til etaten, samt innhente informasjon om arbeidsmarkedet (NAV-loven §4).
På bakgrunn av disse lovkravene og krav i årlige tildelingsbrev fra Arbeids- og sosialdepartementet utarbeider NAV statistikk for intern og ekstern bruk. For å understøtte og forstå arbeids- og velferdsforvaltningen er det behov for statistikk over arbeidsmarkedet, personer som bistås av NAV, ytelser som utbetales, overgang til arbeid, utviklingstrekk, omfang og generell informasjon om statistiske enheter.
Offisiell og offentlig statistikk fra NAV
Statistikk fra NAV er enten betegnet som offisiell statistikk eller offentlig statistikk. I tillegg har NAV intern statistikk for styring og analyse av etaten. Offisiell statistikk er de deler av den offisielle statistikken under Nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023 som NAV er ansvarlig for, mens offentlig statistikk er all annen statistikk som publiseres fra NAV.
NAV er ansvarlig for deler av den offisielle statistikken i Norge under Nasjonalt program for offisiell statistikk. Dette gjelder hovedområde 5.1 «Arbeid og lønn», delområde «Arbeidsledighet og ledige stillinger» og delområde «Arbeidsmiljø, sykefravær og arbeidskonflikter», og hovedområde 5.15 «Sosiale forhold og kriminalitet», delområde «Offentlige pensjoner og stønader».
Statistikk fra NAV som under det nasjonale programmet er identifisert som offisiell statistikk er følgende:
- Registrerte arbeidsledige/Helt ledige
- Bruttoledighet sesongjusterte tall
- Deltakere på arbeidsmarkedstiltak
- Registrerte arbeidssøkere
- Sykefravær legemeldt
- Dagpenger
- Personer med nedsatt arbeidsevne
- Mottakere av arbeidsavklaringspenger
- Mottakere av uføretrygd
- Mottakere av grunn- og hjelpestønad
- Mottakere av barnetrygd
- Kontantstøtte, foreldrepenger og engangsstønad
- Stønad til enslig mor eller far
- Barnebidrag
- Mottakere av alderspensjon
- Mottakere av andre pensjoner
- Utbetalte beløp til trygd, stønader og pensjon
Offisiell statistikk utarbeides i henhold til Statistikkloven. I Europa må alle land i EU og EFTA forholde seg til Retningslinjer for europeisk statistikk.
Kravene i statistikkloven er altså i samsvar med europaparlaments- og rådsforordningen om europeisk statistikk, som inneholder kvalitetskrav eller retningslinjer for utvikling, utarbeiding og formidling av europeisk statistikk. Denne er gjort gjeldende i norsk rett gjennom EØS-avtalen. Sammen med FNs 5 grunnleggende prinsipper for offisiell statistikk utgjør de europeiske retningslinjene for statistikk (European Statistics Code of Practice) et internasjonalt rammeverk for offisiell statistikk.
Kravene i de europeiske retningslinjene omfatter hele produksjonskjeden, fra datakildene til statistikken som formidles. Koordinering av statistikkproduksjonen inngår, og det stilles krav til kostnadseffektivitet og begrensning av oppgavebyrden. Faglig uavhengighet og upartiskhet er kjerneverdier for produsenter av offisiell statistikk. Uavhengighet i forhold til politisk og annen ekstern påvirkning på utvikling, utarbeiding og formidling av statistikk er lovhjemlet for SSB. For NAV gjelder kravet til faglig uavhengighet i denne sammenhengen vår virksomhet knyttet til produksjon av offisiell statistikk, men etaten bruker de samme prinsippene også ved produksjon av offentlig statistikk.
Krav til offisiell statistikk angis i statistikkloven § 5:
- Offisiell statistikk skal utvikles, utarbeides og formidles på en faglig uavhengig, upartisk, objektiv, pålitelig og kostnadseffektiv måte.
- Utviklingen, utarbeidingen og formidlingen av offisiell statistikk skal skje på grunnlag av enhetlige standarder og harmoniserte metoder.
- Statistikken skal være relevant, nøyaktig, aktuell, punktlig, tilgjengelig og klar, sammenlignbar og sammenhengende.
Behandling av personopplysninger
NAV er behandlingsansvarlig for data etter personvernforordningen. Hjemmel for behandling av personopplysninger:
- NAV-loven § 1, 4, 4a og 7a (med de lover som denne henviser til: arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og andre lover som forvaltes av arbeids- og velferdsforvaltningen).
- personopplysningsloven § 8
- personopplysningsloven artikkel 6(1)e Allmennhetens interesse eller offentlig myndighet, statistiske formål, jf e) behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt
- personvernforordningen artikkel 89
- for statistikk med særlige kategorier av personopplysninger, gjelder hjemmel i tillegg personopplysningsloven § 9
Hvordan statistikkproduksjonen foregår
Ved utarbeidelse av offisiell og offentlig statistikk fra NAV behandles data i korte trekk slik:
- Data hentes fra NAVs ulike vedtakssystemer og andre kilder (interne og eksterne)
- Pseudonymiserte statistikkopplysninger lagres i datavarehus og en databank på tilgangsstyrt sikker filkatalog
- Pseudonymiserte statistikkopplysninger leses inn i et statistikkprogram
- Data kobles med andre data som f.eks personkjennetegn i henhold til formål med behandlingen
- Data aggregeres til sluttprodukter som tabeller og statistiske mål
- Tabeller og aggregert informasjon publiseres
Informasjon om statistikken
I alle statistikker publisert av NAV skal det tydelig angis «Informasjon om statistikken». Her skal kilde til dataene opplyses, viktige begreper og tellepunkter skal forklares, og eventuelle revisjoner av statistikken skal dokumenteres. «Om statistikken» vises på nav.no som egen sider under Relatert innhold eller som del av selve statistikken.
Publisering av statistikk fra NAV
All statistikk fra NAV, både offisiell og offentlig statistikk, publiseres på nav.no. Statistikken publiseres først her, i henhold til publiseringskalenderen. Ingen utover de som er ansvarlig for statistikkproduksjonen får tilgang til statistikken før den legges ut på nav.no. Fra hovedsiden til statistikk fra NAV er de ulike statistikkene tematisk inndelt.
Gjennomføring av revisjoner eller endringer i statistikken
NAV gjør fra tid til annen revisjoner eller endringer i statistikken, enten fordi kildesystemene endrer seg eller fordi det oppdages feil i tidligere publisert statistikk. Slik revisjoner eller endringer vil alltid dokumenteres i «Om statistikken» under kap 5 Historikk og sammenliknbarhet på den aktuelle statistikken.
Upartisk og objektiv statistikk
Uavhengighet og upartiskhet er kjerneverdier for å ivareta tilliten til offisiell og offentlig statistikk fra NAV.
En måte å sikre dette på er å gjøre de offisielle og offentlige statistikkene fra NAV fritt tilgjengelig samtidig for alle. Publiseringsdatoer og -tidspunkter for statistikk annonseres på forhånd i publiseringskalenderen. I tillegg er det full åpenhet om datakilder og produksjonsmetoder – altså god og synlig dokumentasjon for brukerne av statistikken. Statistikk vil alltid ha en viss usikkerhet, og NAV gir derfor etter beste evne informasjon om mulige feilkilder og usikkerhet.
Statistikken skal være relevant ved at den tilpasses brukerbehov og beskriver aktuelle samfunnsforhold. Den skal være aktuell, nøyaktig, klar, lett tilgjengelig og sammenlignbar over tid og eventuelt mellom land. Tilgjengelighet sikres blant annet gjennom bruk av åpne datastandarder og maskinlesbare formater. Statistikktabeller fra NAV publiseres både i pdf og xlsx-format.
Der NAV gjøres oppmerksom på feil bruk eller tolkning av vår statistikk vil vi gjøre bruker oppmerksom på dette og kreve retting.
Statistikkarbeidet er i Nav organisert i en egen seksjon, Statistikkseksjonen, som er ansvarlig for offisiell og offentlig statistikk. Seksjonen er plassert i Kunnskapsavdelingen. Øvrig statistikkarbeid i NAV, f.eks. for styring av etaten, utføres i andre seksjoner.
Tilgang til data
NAV tilbyr aggregert statistikk og åpne data til alle. NAV tilbyr også i noe grad individdata til forskere. Vi publiserer aggregert statistikk om arbeidsmarkedet og for de fleste ytelsene som NAV forvalter på nav.no.
NAV har fullmakt til å gi dispensasjon fra taushetsplikten for opplysninger til bruk for forskning i saker innenfor Arbeids- og velferdsdirektoratets ansvarsområde, som for eksempel folketrygdloven, arbeidsmarkedsloven, barnetrygdloven og kontantstøtteloven. For å kunne få tilgang til individdata eller andre data som er underlagt lovbestemt taushetsplikt, må forskeren søke om dispensasjon fra taushetsplikten etter forvaltningsloven § 13 d. Mer informasjon om hvordan søke på denne siden.
Forskere må sende søknaden til Arbeids- og velferdsdirektoratet ved Juridisk avdeling, hvis det gjelder tilgang til
- indirekte eller direkte identifiserbare personopplysninger eller andre statistiske enheter
- saksdokumenter i enkeltsaker
- diagnosedata
Mer informasjon om data og forskning på NAV finner du på denne siden.
Åpne data fra NAV
Åpne data handler om å gi media, næringsliv, studenter, forskere og sivilsamfunn tilgang til data offentlig forvaltning har på en slik måte at de lett kan brukes i nye sammenhenger både av mennesker og maskiner. Fra september 2017 publiserer NAV åpne data på data.norge, og vil i økende grad legge ut åpne data på denne siden.
Her finnes
- Beskrivelse av data
- Lisens for bruk av data: Creative Commons Navngivelse 4.0 Internasjonal
- Data
Personvern
I statistikkloven § 3 defineres statistikk som tallfestede opplysninger om en gruppe eller et fenomen, som framkommer ved sammenstilling og bearbeiding av opplysninger om de enkelte enhetene i gruppen eller et utvalg av disse enhetene, eller ved systematisk observasjon av fenomenet. Statistikk skiller seg fra data ved at statistikken baserer seg på, og innebærer en sammenfatning eller aggregering av observasjoner eller data.
Statistikk fra NAV er et resultat av en produksjonsprosess med data som input, primært hentet fra administrative registre. En statistikk vil kunne variere med hensyn til detaljeringsgrad, fra det som kan presenteres i én tabell til en samling av tabeller og figurer som belyser et fenomen. En statistikk omfatter en eller flere enhetstyper med et sett av egenskaper knyttet til seg. Statistikken som viser arbeidsledigheten kan for eksempel ha person som enhet med egenskaper som kjønn, alder, utdanning, bosted, yrke og tidspunkt statistikken gjelder for. Statistikken kjennetegnes av publiseringshyppighet (som for eksempel årlig, kvartalsvis eller månedlig) og geografisk eller annen detaljgrad.
Ingen enkeltpersoner skal kunne identifiseres i statistikk fra NAV. I henhold til Statistikklovens § 7-1 har NAV derfor valgt å erstatte verdier i celler hvor tallene er mindre enn 4 med spesialtegn «*». Dette for å sikre at verdiene ikke kan føres tilbake til identifiserbare enkeltpersoner. I noen statistikker benyttes høyere grense enn 4.
Muligheten for innsyn, retting og sletting
I henhold til lov om behandling av personvernopplysninger §17 er det i hovedsak ikke mulig å be om innsyn i hvilke statistikker en selv kan være en del av:
Retten til innsyn etter personvernforordningen artikkel 15 gjelder ikke for behandling av personopplysninger for arkivformål i allmennhetens interesse, formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller statistiske formål i samsvar med personvernforordningen artikkel 89 nr. 1 så langt
a) | det vil kreve en uforholdsmessig stor innsats å gi innsyn eller |
b) | innsynsrett sannsynligvis vil gjøre det umulig eller i alvorlig grad hindre at målene med behandlingen nås. |
Retten til retting og begrensning av behandling etter personvernforordningen artikkel 16 og 18 gjelder ikke for behandling for arkivformål i allmennhetens interesse, formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller statistiske formål i samsvar med personvernforordningen artikkel 89 nr. 1 så langt rettighetene sannsynligvis vil gjøre det umulig eller i alvorlig grad hindre at målene med behandlingen nås.
Spørsmål om statistikk fra NAV rettes til epost adresse nav.statistikk@nav.no