Utlevering av Nav-ansattes e-postadresser i forbindelse med forskningsprosjekter
Forskere som ønsker å invitere Nav-ansatte til å være respondenter eller informanter i et forskningsprosjekt, må først be om å få levert ut kontaktinformasjonen fra Nav. Vi vurderer deretter om vi skal levere ut opplysningene. Vi gjør dette for å kunne ivareta personvernregelverket for Navs ansatte.
Navs FoU-arbeid skal fremskaffe et solid kunnskapsgrunnlag for vår virksomhet. Navs FoU-plan beskriver prinsippene for FoU-arbeidet og hvordan det kan bidra til å forbedre Nav. Den inneholder også en beskrivelse av hvordan vi i Nav skal fremskaffe og formidle forskning og analyser, samt oversikt over virkemidlene på FoU-området. Å bruke Navs ansatte som respondenter eller informanter, er én måte å innhente kunnskap på som er relevant for forbedring av Navs virksomhet og tjenester, og at Nav kan lykkes med å løse sitt samfunnsoppdrag.
Når du som forsker ønsker at Nav-ansatte skal være respondenter eller informanter, fyller du ut dette skjemaet og sender det til fou@nav.no. Merk eposten med «Utlevering epostadresser til forskning». Dersom du har spørsmål til utfyllingen, kontakt oss på samme epostadresse. Vi har dessverre ikke kapasitet til å bistå bachelor- eller masterstudenter som ønsker å gjennomføre datainnsamling i Nav.
Vurderingskriterier for å få utlevert e-postadresser til forskningsprosjektene
Forskningsprosjekter som er finansiert av Nav eller departement, anser vi som godkjent fordi de allerede har vært gjennom en beslutningsprosess der. Forskningsprosjekter finansiert av andre aktører, som Forskningsrådet, der Nav er en del av prosjektet som partner eller lignende, godkjenner vi i utgangspunktet også.
For forskningsprosjekter som er finansiert av andre aktører, der Nav ikke er direkte involvert, bruker vi disse kriteriene for å vurdere om vi skal levere ut Nav-ansattes epostadresser:
a. samfunnsnytte (Navs virksomhetsstrategi «Nav 2030»)
b. nytteverdien for Nav som organisasjon og Navs tjenester
c. belastning for de berørte Nav-enhetene
d. gjennomførbarhet med god kvalitet både for forskningsprosjektet og Nav
Når vi har vurdert henvendelsen, vil vi be om et digitalt møte der vi blant annet går gjennom skjemaet, spesielt med tanke på utvalgsstørrelse, når undersøkelsen er planlagt gjennomført, lengde på undersøkelsen, og praktiske avklaringer rundt utleveringen av opplysningene.
FoU-seksjonen har dialog med forskerne om størrelsen på utvalget og omfanget av spørsmål de ønsker å stille for å redusere belastningen på Nav-kontorene og de ansatte, uten at det går på bekostning av forskningskvaliteten.
Hvis henvendelsen blir godkjent, leverer vi ut informasjonen vi har blitt enige om, og som du som forsker kan bruke til å kontakte Nav-ansatte for forskningsprosjektet ditt.
Viktig å være klar over:
- Vi tar utgangspunkt i denne oversikten over Nav-kontorer for de forskningsprosjektene som ønsker å invitere ansatte på Nav-kontorene til å delta.
- Vi kan ikke levere ut epostadresser til kommunalt ansatte i Nav.
- Vi gir kun ut epost-adresser. Vi gir ikke ut telefonnumre til Nav-ansatte.
- Ansatte på Nav-kontorene arbeider med mange ulike temaer, og Nav har ikke en totaloversikt over hvem som til enhver tid jobber med hvilke temaer. Vi anbefaler derfor at undersøkelsen går til Nav-kontorleder som videresender den til relevante ansatte på sitt kontor.
- Vær bevisst på hvor stort utvalg prosjektet trenger (antall Nav-kontorer og/eller Nav-ansatte som prosjektet ønsker å invitere til å delta).
- Dersom du skal gjennomføre både en spørreundersøkelse og kvalitative intervjuer, må du fylle ut ett skjema for spørreundersøkelsen og ett for de kvalitative intervjuene. Det er fordi formålet og informasjonen vi trenger vil være forskjellig, for eksempel utvalgsstørrelse og estimert tid for å delta.
- Vi ønsker også at forskningsprosjektet lager en informasjonstekst om undersøkelsen til vårt intranett. Dette har to formål: gi informasjon til de inviterte respondentene/informantene om prosjektet, og for å verifisere at invitasjonen til undersøkelsen er legitim, og ikke et forsøk på phishing eller andre forsøk på nettsvindel.