På denne siden finner du informasjon om bestilling av data fra NAV.
Data fra NAV
NAV tilbyr individdata, aggregert statistikk etter fagområder og åpne data. Vi anbefaler at det gjøres en vurdering av hvorvidt offentlig tilgjengelig statistikk kan dekke ditt behov før man ta kontakt om bestilling av data.
Bestillingsrutine ved utlevering av individdata til forskning
Det er et krav om at utlevering av individdata og data som inneholder taushetsbelagte opplysninger, herunder personopplysninger, krever dispensasjon fra taushetsplikten. Les mer om hvordan søke.
Når dispensasjon foreligger, kan det søkes om individdata i henhold til vedtak fra NAV. I søknaden om utlevering av data ber vi søker om å spesifisere hvilke data det søkes om, dersom det ikke allerede er spesifisert i vedtak om dispensasjon fra taushetsplikten. Vi ber derfor forsker sette seg inn i hvilke områder NAV tilbyr data på, samt hvilke variabler og tidsperiode det er aktuelt å be om allerede før det søkes om dispensasjon fra taushetsplikten til forskning. Se oversiktene under.
Bestilling av data med aktuelle vedlegg sendes deretter til nav.statistikk@nav.no. Av vedlegg som er nødvendig for bestillingen, er vedtak om dispensasjon fra taushetsplikten og en oversikt over ønskede variabler. Vi ber også om at forsker/prosjekt oppgir navn på kontaktperson for databestillingen i e-posten.
Utlevering av data fra NAV
NAV tilbyr data på en rekke ulike formater. Hvilket format som er aktuelt for ditt prosjekt, avklares i samråd med Statistikkseksjonen som sammenstiller datasettene og administrerer utleveringen.
Områder NAV tilbyr data på
NAV tilbyr data om brukere og ytelser, samt data om saksbehandling i NAV.
1. Statistikk om brukere og ytelser
Arbeidssøkere og stillinger
Data om helt arbeidsledige, tiltaksdeltakere, ledige stillinger, permitterte, samt overgangsstatistikk
AAP, nedsatt arbeidsevne og uføretrygd
Data om mottakere av arbeidsavklaringspenger, personer med nedsatt arbeidsevne, uføretrygdmottakere, herunder diagnosestatistikk og uføretrygdede hvor hele eller deles av uførheten skyldes yrkesskade
Sykefravær
Data om legemeldt sykefravær og sykepenger
Familie
Data om ordningene kontantstøtte, foreldrepenger, engangsstønad, svangerskapspenger, barnebidrag, stønad til enslig mor eller far, barnetrygd og foreldrepenger
Pensjon
Data om pensjonsordningene alderspensjon, ytelser til gjenlevende, AFP, krigspensjon og supplerende stønad
Flere statistikkområder
Data om utbetalinger til personer i Norge per fylke og kommune, utbetalinger til personer bosatt i utlandet, samt grunn- og hjelpestønad.
1.1 Variabeloversikt over kjente statistikkfordelinger
Kjønn
Alder
Geografi (fylke, kommune, bydel)
Tidsvariabel
Arbeidsstyrke
Andel av befolkningen
Satser
Yrke
Diagnoser
Fødeland
1.2 Detaljert variabeloversikt
Ved søknad om individdata fra NAV til forskningsprosjekt finner du under et excelark med detaljert variabeloversikt. Merk at denne oversikten ikke er uttømmende.
NAV samler data fra forvaltningen av ytelser som skjer i de forskjellige fagsystemene. Statistikken viser tilgjengelige tall om saksmengde og måloppnåelse i ytelsesforvaltningen. Før en bestilling må det tas stilling til hvorvidt man ønsker å studere saksbehandlingsproduksjonen eller selve resultatet av saksbehandlingen.
Data fra saksbehandlingen samles inn fortløpende fra fagsystemene. Det betyr at man per periode kan se antall innkomne og antall ferdigbehandlede søknader. I tillegg kan man se totalt antall søknader som til enhver tid er innkommet, men ikke behandlet enda (restanser).
Resultatrapporter er datasett som kun består av ferdigstilte saker, og viser resultatet av saksbehandlingen. Typisk for disse er status innvilget/avslått for søknader og omgjort/fastholdt for klager eller anker.
NAV tilbyr saksbehandlingsstatistikk fra 2011.
I tabell 2.1 finner du en oversikt over de mest kjente statistikkfordelingene. For detaljert oversikt og andre spørsmål om saksdata, ta kontakt med Seksjon for styringsinformasjon på nav.statistikk@nav.no.
2.1. Variabeloversikt over kjente statistikkfordelinger
Stønadene NAV forvalter
For eksempel arbeidsavklaringspenger, uføretrygd, dagpenger og sykepenger
Sakstyper
Søknader, revurderinger, klager og anker.
Behandlingsresultat
For vedtatte saker: innvilget/avslått. For vedtatte klager: omgjort/fastholdt.
Organisasjonsenhet
Ansvarlig og behandlende enhet, vedtaksinstans, klageinstans.
Summeringer
Per periode (måned/år): Antall inngang, antall vedtatt, antall i restanse.
Saksbehandlingstid
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid, og liggetid for ubehandlede saker.
Kontakt- og søknadsinformasjon:
Vennligst presiser i emnefeltet temaet for henvendelsen: