Hvilke rekrutteringskanaler benytter virksomhetene? Navs bedriftsundersøkelse 2021
Nav-notat nr.2-2021
Av Audun Gjerde
I Navs bedriftsundersøkelse 2021 har vi sett nærmere på hvilke rekrutteringskanaler virksomhetene benyttet ved forrige rekruttering. Vi ser blant annet på hvor stor andel av stillingene som lyses ut offentlig. Dette sier noe om hvor transparent det norske arbeidsmarkedet er. 59 prosent av virksomhetene i årets undersøkelse svarer at de lyste ut stillingen sin i en offentlig kanal. Dette er en liten nedgang sammenlignet med de siste årene.
Virksomhetene innen offentlig forvaltning, helse- og sosialtjenester samt undervisning benytter
seg i størst grad av offentlige rekrutteringskanaler. Virksomhetene innen jordbruk, skogbruk og
fiske, bygg og anlegg og deler av industrien bruker i mye mindre grad offentlige rekrutteringskanaler, og i større grad uformelle kanaler, som eget nettverk, i rekrutteringsprosessen.
Det er en klar sammenheng mellom størrelsen på virksomhetene og bruken av offentlige rekrutteringskanaler. Et klart flertall av virksomhetene med 50 eller flere ansatte oppgir at de benyttet en offentlig kanal ved forrige rekruttering. Det er også næringsvise forskjeller blant de større virksomhetene, men i mye mindre grad enn blant de mindre. Blant virksomheter med mindre enn ti ansatte varierer rekrutteringspraksisen i mye større grad, og virksomheter innen offentlig forvaltning skiller seg ut ved en høy andel offentlig utlyste stillinger.
De mest populære enkeltkanalene er egen hjemmeside, eget nettverk og stillingsdatabaser på
internett. Bruken av rekrutteringskanaler har endret seg noe de siste årene. Blant annet har
populariteten til trykte medier falt betydelig de siste årene, og flere benytter stillingsdatabaser
på internett. Når vi kontrollerer for forskjeller i næringssammensetning og størrelse på virksomhetene finner vi at virksomhetene i Nordland i større grad lyser ut stillinger offentlig, og at virksomhetene i Øst-Viken og Rogaland i mindre grad lyser ut stillingene offentlig.