Jobbsøkings- og rekrutteringsprosessen – variasjoner og sammenheng mellom jobbsøkeres og arbeidsgiveres kanalvalg
Arbeid og velferd nr.1-2021
Av Sverre Friis-Petersen, Tor Erik Nyberg, Anders Thorgersen, Stine Renate Otterbekk
En av NAVs hovedoppgaver er å bistå jobbsøkere og arbeidsgivere med å finne hverandre i arbeidsmarkedet. Hvilke kanaler partene bruker for å finne og dele informasjon om hverandre er et aspekt ved prosessen. Vi undersøker hvor mange og hvilke kanaler som brukes av begge parter, og hvordan bruken varierer ut fra kjennetegn ved aktørene.
Jobbsøkerne har stort sett høyere søkeintensitet enn arbeidsgivere. Det vil si at de bruker flere kanaler. Blant jobbsøkerne varierer dessuten søkeintensiteten i stor grad med deres digitale kompetanse og status på arbeidsmarkedet. Vi ser altså konturer av et digitalt skille blant jobbsøkerne.
Både jobbsøkere og arbeidsgivere oppgir nettsteder som finn.no og arbeidsplassen.no som de mest brukte kanalene. Når det gjelder uformelle kanaler, for eksempel sosiale nettverk, bruker jobbsøkerne disse som et supplement til nettstedene, mens de for arbeidsgiverne i større grad fungerer som en erstatning for nettstedene. Kontakt med familie, venner og bekjente er den mest brukte uformelle kanalen for jobbsøkerne, mens sosiale medier er den mest brukte blant arbeidsgivere. Dette kan tyde på at jobbsøkerne har potensiale for økt bruk av sosiale medier i sin jobbsøking. I underkant av en femtedel av arbeidsgiverne bruker kun uformelle kanaler i sin rekruttering. Andelen er særlig høy i virksomheter innen bygg- og anlegg, varehandelen og transport- og lager.
To av ti jobbsøkere og en av ti arbeidsgivere oppgir at de samarbeider med NAV. Til forskjell fra de andre kanalene er det jobbsøkere med lav digital kompetanse som i størst grad samarbeider med NAV for å komme i kontakt med arbeidsgivere. Jobbsøkergruppene som i størst grad samarbeider med NAV bruker i mindre grad andre kanaler. Jobbsøkere med nedsatt arbeidsevne uten AAP har langt høyere søkeintensitet enn de med AAP, og bruker mer nettsøk og uformelle kanaler. Bruk av bemanningsbyråer i jobbsøking øker med jobbsøkernes digitale kompetanse og utdanningsnivå. Det kan tyde på at NAV og bemanningsbyråer dekker forskjellige behov hos jobbsøkerne.
English summary
One of the Norwegian Labor and Welfare Administration (NAV) main tasks is contributing to that job seekers and potential employers find each other in the labor market. The channels they use for finding and sharing information is one aspect in these processes. Here, we study how many, and which channels, that are utilized by both parties and how this varies according to the parties’ characteristics.
The job seekers usually have a higher search intensity than the employers. That is, the number of channels they use is higher. The job seekers’ search intensity varies to a large degree according to digital competence and their labor market status. Thus, there seems to be a digital divide between job seekers.
Internet sites such as finn.no and arbeidsplassen.no are the most widely used channels both among job seekers and employers. Job seekers seem to use informal channels, such as social networks, as a supplement to internet sites, while employers to a larger degree use them as a substitute. Family, friends and acquaintances is the most cited informal channel among the job seekers, whereas it is social media among the employers. Perhaps the job seekers ought to increase their social media use. Nearly one fifth of the employers merely use informal channels in their recruitment processes. The portion is highest within the construction, wholesale and retail, transportation and storage trades.
Two tenth of the job seekers and one tenth of the employers cite that they cooperate with NAV. Compared to the other channels, the job seekers who use NAV to reach potential employers are characterized by lower degrees of digital competence. Also, the job seekers who cooperate with NAV use other channels to a less degree. Job seekers with impaired work ability who do not receive work assessment allowance (AAP) have a significantly higher search intensity than those who receive AAP, and they use internet sites and informal channels to a larger degree. In contrast, job seekers’ use of staffing agencies increase with their digital competence and educational level. It thus seems that NAV and the staffing agencies cater to different needs among the job seekers.