En helt ny arbeidsindikator måler hvor godt Nav lykkes med å få folk i jobb. De første resultatene for Nav Trøndelag viser en positiv utvikling det siste året.
– En av Navs viktigste oppgaver er å bidra til at folk kommer i jobb. Jeg er veldig glad for at vi nå har fått et verktøy som måler hvor godt vi lykkes på dette området. Det gir oss verdifull innsikt i eget arbeid, som vi skal vi bruke til å bli enda bedre, sier direktør i Nav Trøndelag, Torbjørn Aas.
Den nye arbeidsindikatoren måler Navs bidrag til at folk kommer ut i jobb. Den tar utgangspunkt i personene som får arbeidsrettet oppfølging fra Nav i en gitt måned, og hvor mange av disse som er i jobb tre måneder senere.
Indikatormodellen beregner et statistisk forventet resultatet, basert på kjennetegn ved personene som får oppfølging fra Nav og forholdene på arbeidsmarkedet.
Forskjellen mellom det statistisk forventede resultatet, og det faktiske resultatet, viser om Nav har bidratt til å få flere eller færre ut i jobb enn forventet.
Les mer om arbeidsindikatoren her: Spørsmål og svar om arbeidsindikatoren
Positiv utvikling i Trøndelag
I september 2024 var det 22 177 personer som fikk arbeidsrettet oppfølging i regionen som omfattes av Nav Trøndelag. Tre måneder senere, altså i desember, var 20,9 prosent av disse i jobb minst 19 timer i uka. Det er 0,1 prosentpoeng lavere enn den statistiske forventningen skulle tilsi, men noe høyere enn landssnittet (-0,6 prosentpoeng).
– Vi ligger fortsatt lavere enn det som er forventet, men vi ser at det har vært en positiv utvikling i Trøndelag. Fra september 2023 til september 2024 har indikatoren endret seg fra -0,4 til -0,1. Målt ved indeks betyr det en bedring på 1,5 prosent. Arbeidsindikatoren gir oss mer kunnskap om hva som virker og det vil vi bruke i vår kvalitetsutvikling, i arbeid med innovasjon og med å se på hvordan vi best bruker våre ressurser. Vi skal gjør mer av det som virker godt, og mindre av det som ikke virker like godt, sier Aas.
Prioriterte målgrupper
Indikatoren kan deles opp etter Navs prioriterte målgrupper. Det er unge under 30 år som omfattes av Ungdomsgarantien, innvandrere fra landgruppe 3, langtidsarbeidssøkere og personer som trenger veiledning/har nedsatt arbeidsevne.
Blant unge under 30 år som omfattes av Ungdomsgarantien (4 983 personer) var 15,7 % i jobb, noe som er 1,4 prosentpoeng lavere enn forventet (landet 1,1 prosentpoeng lavere enn forventet).
Blant innvandrere fra landgruppe 3 (4 545 personer) var 21,1% i jobb, noe som var 0,7 prosentpoeng høyere enn forventet (landet 0,2 prosentpoeng lavere enn forventet i perioden)
Blant arbeidssøkere som har vært ledige i minst ett år (1 495 personer) var 22,6 % i jobb, noe som er 1,6 prosentpoeng lavere enn forventet (landet 0,7 prosentpoeng lavere enn forventet)
Blant personer som trenger veiledning og har nedsatt arbeidsevne (15 109 personer), var 17,4% i jobb, 0,5 prosentpoeng lavere enn forventet (landet 0,5 prosentpoeng lavere enn forventet)
– I vår region viser arbeidsindikatoren best utvikling i overgang til jobb for brukere som trenger veiledning fra oss og som har nedsatt arbeidsevne. Det siste året har andelen i jobb tre måneder etter, økt med 1,9 prosent for denne gruppen.
Vi har gjort flere endringer det siste året som vil gi tettere og bedre oppfølgingen av unge under 30 år. Sentralt her er også vår satsning med Trøndelagsmodellen hvor vi sammen med Trøndelag fylkeskommune og arbeidsgivere i Trøndelag samarbeider for å gi kvalifisering for en varig tilknytning til arbeid. Vi håper også å komme i gang med forsøket “Et enklere Nav” i løpet av neste år. «Et enklere Nav» har som formål om å hjelpe flere unge ut i jobb eller utdanning, gjennom å gjøre Nav enklere og mindre byråkratisk, sier Aas.
Sier ikke noe om årsaker
Det vil alltid være en viss usikkerhet i arbeidsindikatorens tall. Det fordi ingen modell kan ta høyde for absolutt alle faktorer som påvirker hvorvidt en person kommer i jobb. Usikkerheten i tallene vil være betydelig større for små Nav-kontorer, enn for store.
Indikatoren gir heller ikke informasjon om årsakene til at resultatene er som de er, og for eksempel forskjellen mellom fylker eller Nav-kontorer.
– Resultatene på Nav-kontor-nivå må tolkes med varsomhet. De kan svinge mye fra måned til måned. Det viktige blir å se på utviklingen over tid, og om vi beveger oss i riktig retning, sier Torbjørn Aas.
Se alle tallene fra arbeidsindikatoren her