En helt ny arbeidsindikator gir Nav verdifull innsikt i hva som kan bidra til å hjelpe folk inn i arbeidslivet.
Det kan være vanskelig å måle effekten av Navs innsats, siden det at en person inkluderes i arbeidsmarkedet avhenger av mange faktorer, som livssituasjonen og kompetansen til arbeidssøkeren og forholdene på arbeidsmarkedet.
– En av Navs viktigste oppgaver er å bidra til at folk kommer i jobb. Vi ønsker å utvikle oss og forbedre tjenestene for de som trenger oss mest, og hjelpe flest mulig inn i arbeidslivet. Den nye indikatoren er et verktøy som bringer oss nærmere svaret på hva som virker, sier Maria Walberg, direktør i Nav Oslo.
Arbeidsindikatoren tar både hensyn til situasjonen i arbeidsmarkedet, og kjennetegn ved personene som Nav hjelper.
– Ved å kontrollere for disse faktorene er vi nærmere å si noe om Navs reelle bidrag for å hjelpe folk inn i arbeidslivet, forklarer Walberg.
I Oslo vil indikatoren bli brukt i styringsdialogen med Nav-kontorene, og fremme diskusjoner rundt kvalitetsutvikling, styring og effektiv ressursutnyttelse. Det viktigste blir å følge utviklingen over tid.
– Når vi ser endringer i indikatoren, kan vi bruke informasjonen det gir oss til å justere kursen. Vi skal gjøre mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker like godt, sier Walberg.
Arbeidsindikatoren må alltid tolkes med varsomhet
Arbeidsindikatoren er landsomfattende, og Nav har utarbeidet indikatoren i samarbeid med forskere fra Oslo Economics og Frisch-senteret.
Forskjellen mellom det statistisk forventede resultatet, og det faktiske resultatet, forteller i større grad enn tidligere om Nav har bidratt til å få flere eller færre ut i jobb enn forventet.
Dersom resultatet for eksempel viser 0,8, betyr det at andelen som har kommet i jobb er 0,8 prosentpoeng høyere enn statistisk forventet.
– Arbeidsindikatoren er ikke en fasit, og må tolkes med varsomhet. Det viktige blir å se på utviklingen over tid, om vi beveger oss i riktig retning og justere kursen underveis, sier Walberg.
Indikatoren forklarer ikke hva som er årsakene til resultatene eller forskjellene mellom fylker og Nav-kontor. Viktige momenter kan for eksempel være Nav-kontorenes økonomiske og organisatoriske rammer, veiledernes vurderinger og beslutninger, eller arbeidsmarkedet i den enkelte bydel. Resultatene i arbeidsindikatoren må tolkes med varsomhet, og er mest av alt et utgangspunkt for ledelse og dialog om hva som virker og ikke virker.
– Jeg er opptatt av at innbyggerne i Oslo skal få et likeverdig tilbud på tvers av bydelene. Jeg har stor tro på at den nye arbeidsindikatoren vil bidra til at vi når målene om økt kvalitet uavhengig av hvor du bor i Oslo, sier Walberg.
Hva viser arbeidsindikatoren i Oslo?
Per september 2024 var det 42 512 personer i Oslo som fikk arbeidsrettet oppfølging fra Nav. Arbeidsindikatoren viser at tre måneder senere, altså i desember, var 16,6 prosent av disse i jobb minst 19 timer i uken. Det er 1,1 prosentpoeng lavere enn den statistiske forventningen, gitt kjennetegn ved personene og arbeidsmarkedet.
Tilsvarende tall for desember året før var - 1,4. Utviklingen det siste året har dermed vært svakt positiv.
Ser vi på Oslos bydeler, har fire Nav-kontor et positivt resultat per desember 2024, det vi si at de ligger over forventet overgang til arbeid. Det er Nav-kontorene i bydel Ullern, Vestre-Aker, Nordstrand og Østensjø. Lavest resultat har Stovner, Grünerløkka og Gamle Oslo.
Oversikt over arbeidsindikatoren for Nav-kontorene i Oslo per desember 2024:
Nav Ullern: 0,7 pp
Nav Vestre Aker: 0,5 pp
Nav Nordstrand: 0,4 pp
Nav Østensjø: 0,2 pp
Nav Nordre Aker: - 0,4 pp
Nav St. Hanshaugen: - 0,7 pp
Nav Alna: - 0,8 pp
Nav Grorud: - 0,9 pp
Nav Søndre Nordstrand: - 1,1 pp
Nav Bjerke: - 1,3 pp
Nav Sagene: - 1,8 pp
Nav Frogner: - 1,8 pp
Nav Gamle Oslo: - 2,1 pp
Nav Grünerløkka: - 2,2 pp
Nav Stovner: - 2,3 pp
For de prioriterte målgruppene i Nav er arbeidsindikatoren i Nav i Oslo lavere enn forventet for alle de prioriterte gruppene. Med unntak av personer med nedsatt arbeidsevne ligger Oslo godt under landsgjennomsnittet (tall per 4. kvartal 2024):
Unge under 30 år omfattet av ungdomsgarantien: 13,9 prosent i jobb tre måneder senere. 2,2 prosentpoeng færre i jobb enn forventet.
Innvandrere fra landgruppe 3: 13,3 prosent i jobb tre måneder senere. 1,2 prosentpoeng færre i jobb enn forventet.
Langtidsarbeidssøkere: 15,7 prosent i jobb tre måneder senere. 3,3 prosentpoeng færre i jobb enn forventet.
Personer med nedsatt arbeidsevne: 14,4 prosent i jobb tre måneder senere. 0,6 prosentpoeng færre i jobb enn forventet.
Se også infografikken.
For mer informasjon, ta kontakt Nav Oslos pressevakt på telefon. 90 11 21 19 eller e-post: nav.oslo.presse@nav.no
.png&w=768&q=90)