En av Navs viktigste oppgaver er å bidra til at folk kommer i jobb. Nav har utviklet en arbeidsindikator som måler hvor godt vi lykkes med dette arbeidet. De første resultatene viser at Nav-kontorene i Møre og Romsdal samlet leverer de beste resultatene i landet.
– En av Navs viktigste oppgaver er å bidra til at folk kommer i jobb. Det er bra at vi nå har fått et verktøy som måler hvor godt vi lykkes med samfunnsoppdraget vårt. Det gir oss verdifull innsikt i eget arbeid, som vi skal vi bruke til å bli enda bedre, sier direktør i Nav Møre og Romsdal Stein Veland.
Den nye arbeidsindikatoren måler Navs bidrag til hvorvidt folk kommer ut i jobb. Den tar utgangspunkt i personene som får arbeidsrettet oppfølging fra Nav i en gitt måned, og hvor mange av disse som er i jobb tre måneder senere.
Indikatoren beregner et statistisk forventet resultatet basert på kjennetegn ved personene som får oppfølging fra Nav, og forholdene på arbeidsmarkedet.
Forskjellen mellom det statistisk forventede resultatet, og det faktiske resultatet, viser om Nav har bidratt til å få flere eller færre ut i jobb enn forventet.
Den statistiske forventningen er basert på hvordan det har gått med personer som tidligere har hatt arbeidsrettet oppfølging i Nav, i perioden fra 2017 og fram til nå. Indikatoren måler altså bidraget til Nav sammenlignet med hva Nav tidligere har fått til.
Se artikkelen Spørsmål og svar om arbeidsindikatoren for mer detaljert informasjon om hvordan indikatoren fungerer, og for eksempel hvilke kjennetegn ved personer den tar høyde for.
Gode resultater og positiv utvikling i Møre og Romsdal
I september 2024 var det 13 233 personer som fikk arbeidsrettet oppfølging i regionen som omfattes av Nav Møre og Romsdal. Tre måneder senere, altså i desember, var 22,8 prosent av disse i jobb minst 19 timer i uka. Det er 1,3 prosentpoeng flere enn den statistiske forventningen skulle tilsi.

– Jeg er glad for å se at det gode arbeidet som gjøres ute i Nav-kontorene gir synlige resultater. I arbeidet med å få jobbsøkere i arbeid er det spesielt viktig med god veiledningskompetanse. Dette er noe vi har jobbet målbevisst med å styrke, sier Veland.
– Vi har også over flere år prioritert og styrket markedsarbeidet i kontorene våre, slik og at dette nå er en naturlig del av arbeidet til den enkelte veileder. Vi samarbeider også godt med arbeidsgivere om rekruttering og inkludering, og bruker arbeidsmarkedstiltakene aktivt i ordinært arbeidsliv for å redusere utenforskap. Jeg vil også fremheve det gode samarbeidet vi har med kommunene, utdanningsinstitusjonene og andre samarbeidspartnere i fylket, sier Veland.
Prioriterte målgrupper
Indikatoren kan deles opp etter Navs prioriterte målgrupper. Det er unge under 30 år som omfattes av Ungdomsgarantien, innvandrere fra landgruppe 3, langtidsarbeidssøkere og personer som trenger veiledning og har nedsatt arbeidsevne.
For disse målgruppene viser indikatoren følgende resultat for Nav Møre og Romsdal for måleperioden september – desember 2024. Resultat for samme periode i 2023 vises i parentes.
- Av 2 823 innvandrere fra landgruppe 3 var 26,3 % i jobb, noe som var 3,3 prosentpoeng høyere enn forventet (2023: 1 prosentpoeng høyere enn forventet).
- Av 2 693 unge under 30 år, som omfattes av Ungdomsgarantien, var 19,6 % i jobb, noe som er 0,9 prosentpoeng høyere enn forventet (2023: 0,1 prosentpoeng lavere enn forventet).
- Av 1 028 langtidsarbeidssøkere med varighet over ett år var 21 % i jobb, noe som er 3 prosentpoeng lavere enn forventet (2023: 1,4 prosentpoeng lavere enn forventet).
- Av 9 007 personer som trenger veiledning og har nedsatt arbeidsevne var 20,6 % i jobb, 1,5 prosentpoeng høyere enn forventet (2023: 0,5 prosentpoeng høyere enn forventet).
Sier ikke noe om årsaker
Det vil alltid være en viss usikkerhet i arbeidsindikatorens tall. Det fordi ingen modell kan ta høyde for absolutt alle faktorer som påvirker hvorvidt en person kommer i jobb. Usikkerheten i tallene vil være betydelig større for små Nav-kontorer, enn for store.
Indikatoren gir heller ikke informasjon om årsakene til at resultatene er som de er, og for eksempel forskjellen mellom fylker eller Nav-kontorer.
– Resultatene på Nav-kontor-nivå må tolkes med varsomhet. De kan svinge mye fra måned til måned. Det viktige blir å se på utviklingen over tid, og om vi beveger oss i riktig retning, sier Stein Veland.
For statistikk, se samlesiden Arbeidsindikator - nav.no