Om tilganger i Altinn
Daglig leder i virksomheten (juridisk enhet eller det nærmeste organisasjonsleddet) må tildele tilgang til fire tjenester i Altinn.
Det er fire ulike tjenester som gjelder digitale sykmeldinger. Det er viktig å merke seg at dette er enkeltrettigheter, ikke roller.
1. «Sykmelding»
- gir tilgang til digitale sykmeldinger som arbeidstakeren sender fra nav.no.
- gir tilgang til å melde inn til NAV hvem som er nærmeste leder for den sykmeldte
3. «Søknad om sykepenger»
- gir tilgang til digital søknad om sykepenger som den sykmeldte har fylt ut og sendt inn fra nav.no
4. «Digital oppfølgingsplan for sykmeldte»
- gir tilgang til digital oppfølgingsplan som den ansatte og lederen skriver sammen på nav.no
5. «Brev om dialogmøter»
- gir tilgang til innkalling, endringer, avlysning og referat fra dialogmøter.
Hvordan bruke Altinn?
Her finner du veiledninger i bruk av Altinn.
Hvem har tilgang?
De som har tilgang og kan tildele tilgangene videre må ha en av disse rollene i enhetsregisteret:
- daglig leder / administrerende direktør
- styrets leder
- innehaver
- komplementar
- deltaker med delt ansvar
- deltaker med fullt ansvar
- bestyrende reder
- norsk representant for utenlandsk enhet
- bostyrer
Hvem skal ha tilgang?
For små virksomheter:
Daglig leder (eller tilsvarende) kan administrere det som kommer inn i Altinn selv, og trenger ikke å tildele tilganger. Alternativt kan regnskapsfører eller en stedfortreder få tilgangene.
For store virksomheter:
Daglig leder (eller tilsvarende) på juridisk enhet eller det nærmeste organisasjonsleddet må gi tilganger i Altinn til utvalgte personer på HR/lønn. Dette kan være:
- personer på en sentral HR/lønns-enhet som skal ha tilganger i Altinn for alle virksomhetens bedriftsnumre (sentralisert håndtering)
- personer på ulike HR/lønns-enheter som skal ha tilganger i Altinn for sitt/sine egne bedriftsnumre (desentralisert håndtering)
Sykmeldingen, skjemaet for nærmeste leder og søknadene om sykepenger blir sendt til innboksen til undernummeret som den sykmeldte er innmeldt på gjennom a-ordningen. Når tjenestene tildeles på juridisk enhet eller organisasjonsledd vil dette også gi rettigheten til tjenestene på de underliggende bedriftsnumrene.
Vi anbefaler ikke å opprette en egendefinert rolle for tjenestene.
Ledere med oppfølgingsansvar får tilgang til sykmeldingen og søknaden om sykepenger på nav.no/dinesykmeldte.
Alle personalledere med oppfølgingsansvar bør altså ikke ha tilganger i Altinn.
Les mer om tilganger i Altinn. Sørg for at du får varsler fra Altinn.
Ønsker dere å få varsler om nye sykmeldinger, velger du dette under kontaktinformasjon i Altinn.
Er det vanskelig å finne dokumentene?
Altinn har en avansert søkefunksjon som lar deg utføre og lagre avanserte søk med ulike søkekriterier. Søkefunksjonen lar deg søke i hele meldingsboksen og du kan blant annet filtrere søket på hvem, hva, når, fra hvilken etat, status og tittel.