Hjelpemiddel
Hjelpemidler for punktskrift
For deg som er blind eller har sterkt nedsatt syn, og som kan eller skal lære deg punktskrift.
For å kunne få hjelpemidler med punktskrift må du oppfylle disse kravene:
- Synsnedsettelsen din må være varig, det vil si at du har hatt eller kommer til å ha nedsatt syn over to år.
- Du har en synsnedsettelse med synsskarphet (beste visus) som er 0,33 eller dårligere.
- Hvis synsfeltet ditt er innskrenket (synsfeltutfall) kan du ha rett til synshjelpemidler selv om visus er bedre enn 0,33.
- Du må kunne håndtere og nyttiggjøre deg hjelpemiddelet.
- Du må være medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Du kan få hjelpemidler med punktskrift som er spesialutviklet for personer med varig nedsatt syn gjennom NAV Hjelpemiddelsentral. Du kan få hjelpemidler med punktskrift til arbeid, utdanning og dagligliv.
Hjelpemidler du kan få:
Leselist som gjør om tekst på datamaskinen til punktskrift
Klokke med punktskrift
Printer for punktskrift
Skrivemaskin for punktskrift (manuell brailler)
Programvare som kan brukes til hjelpemidler for punktskrift, som for eksempel skjermleser og konverteringsprogrammer.
Du kan lese mer om leselist og IKT på kunnskapsbanken.net
Hvis du har hatt reiseutgifter på grunn av utprøving av hjelpemidler, kan du søke om å få dekket reiseutgifter.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Første gang du søker om synshjelpemidler må du legge ved dokumentasjon fra øyelege som viser at du har en øyesykdom. Før du søker om hjelpemidler bør du sjekke om du har oppdaterte briller. Det gjør du hos optiker.
Måten du skal søke på kommer an på hvilken sammenheng du skal bruke hjelpemidlene i.
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Noe kan inngå i arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt (lovdata.no). Både arbeidsgiver, bedriftshelsetjenesten eller du selv kan ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral som kan hjelpe dere med å utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. NAV Hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på NAV-kontoret kontakte NAV Hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Du må søke selv, men NAV Hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Det er kommunen som har ansvaret for å søke om hjelpemidler i skole og barnehage. Avhengig av både kommune og hjelpemiddeltype, varierer det hvilke deler av kommunen som tar hovedansvaret, men ofte vil dette være ergoterapitjenesten. Skolen eller barnehagen skal involveres. Spesialpedagoger, PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste), kommunale hørselskontakter eller synskontakter, er eksempler på fagpersoner som kan involveres.
Som foresatt skal du skrive under på søknaden.
Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste) eller NAV Hjelpemiddelsentral kan bistå med veiledning og hjelp til å velge riktig hjelpemiddel.
Når du skal søke om hjelpemidler til dagliglivet, anbefaler vi at du får hjelp fra kommunen du bor i. En kommunal synskontakt eller hjelpemiddelformidler kan kartlegge behovet ditt og finne ut hva du trenger.
Som regel er det best at kommunal hjelpemiddelformidler fyller ut søknaden på dine vegne. Vedkommende skal også bidra med oppfølging og opplæring.
Hvorfor bør du få hjelp av kommunen?
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at du får med all informasjonen som er nødvendig. Kommunale formidlere:
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
En kommunal formidler kan skrive en søknad med riktig dokumentasjon, utredning og god begrunnelse, og vil bidra til at NAV kan behandle søknaden din raskere.
Hvis du ønsker å søke selv
Vær oppmerksom på at en hjelpemiddelsøknad ofte krever god kjennskap til regelverket. Det finnes også svært mange ulike hjelpemidler med forskjellige funksjoner og bruksområder, og det er ikke alltid enkelt å vite nøyaktig hvilket hjelpemiddel du kan ha bruk for og krav på.
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger, derfor anbefaler vi deg å be om hjelp fra kommunen.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv.
Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av NAV.
- Se etter produkter som er på avtale med NAV (finnhjelpemiddel.nav.no).
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med NAV ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Dette må søknaden din inneholde:
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv. NAV Hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Når du printer ut søknadsskjema må du også printe ut en førsteside. På førstesiden står det hvilken adresse du skal sende søknaden til.
Søknad om hjelpemiddel for punktskrift
Bekreftelse fra fagperson på at du har en synsnedsettelse.
Bekreftelse på hvem som har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest noen i kommunen din som har dette ansvaret.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du trenger å prøve ut et hjelpemiddel, kan en fagperson i kommunen henvise deg til utprøving hos NAV Hjelpemiddelsentral.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hjelpemidlene blir først levert fra NAV Hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med NAV Hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Kommunen har ansvaret for å montere utstyret, tilpasse det og lære deg å bruke hjelpemidlet.
Har du fått hjelpemidler til arbeid, vil du få hjelp til montering, tilpassing og opplæring av rådgiver ved NAV Hjelpemiddelsentral, eller av kommunen du bor i.
Kommunens voksenopplæring har ansvar for opplæring i punkthjelpemidler.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 5 måneder |
Anke til NAV Klageinstans | 5 måneder |
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading, bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte. Behov for reparasjon må alltid avklares med Nav hjelpemiddelsentral.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral hvis:
du har behov for oppdatering av spesialprogramvare
du har en leselist som trenger å renses
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
- Av og til må man bytte hjelpemiddel, for eksempel hvis det er utslitt eller det ikke passer lenger. Ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å bytte. Hvis du ønsker å ordne det selv, kan du sende søknad om bytte.
- Du kan bare bytte til samme type hjelpemiddel. Trenger du et annet må du søke på nytt.
- Hvis hjelpemiddelet ikke fungerer og ikke kan repareres, kan det hende det holder å bytte enkeltdeler. Ved bytte av enkeltdeler er det viktig å passe på at den nye delen fungerer sammen med den gamle. Du bør få hjelp av en tekniker i kommunen til å finne ut av dette.
- Hvis du mister eller ødelegger hjelpemidler kan du som regel få nytt. Ta kontakt med kommunen eller bruk bytteskjemaet.
- Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger, skal du sende det tilbake. Ta kontakt med kommunen din eller NAV Hjelpemiddelsentral.
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.