Kort om grunnmønster og søm av klær
Et grunnmønster er et grunnriss av kroppens form og mål som brukes som grunnlag for å skreddersy klær. Spesialsøm innebærer at klærne blir sydd med utgangspunkt i et grunnmønster.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om grunnmønster og søm av klær
Et grunnmønster er et grunnriss av kroppens form og mål som brukes som grunnlag for å skreddersy klær. Spesialsøm innebærer at klærne blir sydd med utgangspunkt i et grunnmønster.
Hvem kan få?
Nav gir støtte til dette hvis du har en kroppsform som gjør at du må få klærne dine spesialsydd fordi du:
- har feilstillinger i ryggen, overkroppen, armer eller ben
- mangler armer eller ben
- har armer eller ben som er vesentlig kortere enn vanlig
- er kortvokst
Du kan ikke få støtte til grunnmønster og spesialsydde klær på grunn av overvekt.
Du kan ikke få støtte til å spesialtilpasse eller sy om klær som er kjøpt i vanlig butikk, eller til å kjøpe spesialklær for funksjonshemmede.
Hva kan du få støtte til?
Du kan få dekket:
- utgifter til grunnmønster
- utgifter til å endre grunnmønsteret
- utgifter til å få spesialsydd klær etter grunnmønsteret
Hvor mye kan du få?
Grunnmønster
Utgiftene til grunnmønster dekkes etter faste satser.
Satsene gjelder fra 1. januar 2022.
Type | Beløp |
---|---|
Kortvokste (overdel/kjole) | 2 771 kroner |
Kortvokste (bukse) | 1 385 kroner |
Skjeve figurer (ulik høyre og venstre side) | 6 760 kroner |
Personer med kul (pukkel) | 9 465 kroner |
Personer med ekstreme avvik | 12 189 kroner |
Prisene gjelder fra og med måltaking frem til ferdig mønster, eksklusive merverdiavgift og eventuelle reiseutgifter.
Spesialsydde klær
Hvis alle klærne dine må sys, kan du få dekket årlige utgifter med inntil 23 724 kroner. Hvis du bare trenger spesialsydde klær til overkroppen eller til underkroppen, kan du årlig få dekket inntil 11 862 kroner.
Levering og ventetid
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 4 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 4 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Søknad og dokumentasjon
Du kan fritt velge en fagperson som kan utforme grunnmønster eller sy klærne.
Fagpersonen må legge ved en beskrivelse eller en bekreftelse på at de har kompetansen som skal til for å konstruere grunnmønster.
Du kan få støtte til grunnmønster ved å sende inn søknad.
Du kan få refundert utgifter til grunnmønster ved å sende inn kvitteringer til NAV.
Den som lager mønsteret, kan eventuelt sende faktura i EHF-format med organisasjonsnummer. I så fall må det legges ved en fullmakt fra deg som søker.
Reiseutgifter
NAV dekker opphold og transport i forbindelse med utforming og tilpasning av mønster.
Som transport gjelder:
- billigste reisemåte med offentlig transport
- taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det.
Hvis det er en betydelig belastning å reise for den som skal ha grunnmønsteret, kan den som lager grunnmønsteret få dekket reise til hjemmebesøk.
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til pengestøtte. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du skal gå fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist.
Anke vedtak
Hvis du har fått et vedtak fra NAV Klageinstans som du mener er feil, kan du med noen unntak anke. I vedtaket kan du lese om fristen for å anke.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.