Arm- og benproteser
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 30. juni 2023
Kort om arm- og benproteser
En protese er et ortopedisk hjelpemiddel som skal erstatte en manglende kroppsdel. Dette er ofte arm- eller benproteser.
Innhold
Kort om arm- og benproteser
En protese er et ortopedisk hjelpemiddel som skal erstatte en manglende kroppsdel. Dette er ofte arm- eller benproteser.
Hvem kan få?
- For å få protese, må den være nødvendig og nyttig for at du skal kunne opprettholde et vanlig funksjonsnivå.
- Du må være medlem av folketrygden.
Hva kan du få støtte til?
Folketrygden dekker hele beløpet for proteser. Leverandøren av protesen sender fakturaen direkte til NAV.
Du kan få støtte til protese hvis du helt eller delvis mangler arm eller ben.
Andre proteser det gis støtte til, er brystproteser, øyeproteser og ansiktsdefektproteser.
Proteser som plasseres inne i kroppen ved hjelp av kirurgi, for eksempel kunstige ledd, regnes ikke som ortopedisk hjelpemiddel i Folketrygdloven.
Støtte til flere proteser
Du kan få støtte til flere proteser samtidig hvis det blir vurdert at du trenger det. Grunnen til at du trenger flere proteser, kan for eksempel være at du trenger ulike proteser til ulike aktiviteter. I noen tilfeller dekkes også stønad til reserveproteser.
Aktivitetshjelpemidler
Barn og ungdom under 26 år kan få stønad til spesialprotese til idretts- og mosjonaktivitet.
Er du over 26 år og har en funksjonsnedsettelse, kan du søke om ulike aktivitetshjelpemidler som for å delta i fysisk aktivitet, friluftsliv, mosjon, idrett og trening.
Søknad og dokumentasjon
Du skal ikke selv fylle ut og sende inn søknaden. En sykehuslege eller legespesialist fyller ut søknaden på dine vegne, og sender det til leverandøren av hjelpemidlet.
- Fastlegen din kan ikke søke for deg, men kan henvise deg videre til en spesialist.
- Leverandøren legger inn tilleggsopplysninger hvis det er behov for det, og videresender skjemaet til NAV.
- NAV vil så avgjøre om vilkårene for stønad er til stede, og om søknaden din kan innvilges.
- Hvis søknaden din innvilges og du samtykker, sender NAV en kopi av vedtaket ditt til verkstedet. Etter dette skjer dialogen om bestillingen mellom deg og verkstedet. Det er viktig at bestillingen skjer gjennom en leverandør som har rammeavtale med NAV.
- Ortopediingeniør hos leverandøren sender inn søknad om gjenanskaffelse av samme type hjelpemiddel som du har fått tidligere.
Flere av leverandørene har i tillegg underavdelinger.
Atterås AS
Møllendalsveien 1, 5009 Bergen, tlf.: 93 68 60 00, e-post: post@atteraas.no
Barnetekniske AS
Ingvald Ludvigsens gate 20, 3027 Drammen, tlf.: 32 82 3018, e-post: post@barnetekniske.no
Blatchford Ortopedi AS
Skibåsen 42 B, 4636 Kristiansand, tlf: 38 02 32 00, e-post: post@blatchford.no
BT Ortopedi AS
Ingeniør Rybergs gate 114, 3027 Drammen, tlf. 32 80 93 93, e-post: post@bto.no
Drevelin AS
Møllendalsveien 8, 5009 Bergen, tlf.: 55 20 64 64, e-post: drevelin@drevelin.no
Drevelin Ortopedi Sør AS
Kongsgård Allé 53, 4632 Kristiansand, tlf.: 40 00 48 08, e-post: drevelin@drevelinsor.no
Hamar Ortopediske AS
Torggata 1, 2317 Hamar, tlf.: 62 51 19 50, e-post: post@hamar-ortopediske.no
Moss Ortopediske Klinikk AS
Prinsens gate 9, 1530 Moss, tlf.: 69 25 00 35, e-post: post@moss-ok.no
Norsk Ortopedisk Fottøy AS
Oslogata 4, 1610 Fredrikstad, tlf: 69 30 00 10, e-post: post@nof-as.no
Norsk Teknisk Ortopedi AS
Postboks 10, 2313 Ottestad, tlf.: 62 57 44 44, e-post: nto@ortonor.no
OCH Ortopedi AS
Innspurten 9, 0663 Oslo, tlf.: 23 28 82 00, e-post: post@och.no
Ortopediteknikk A/S
Ryensvingen 6, 0680 Oslo, tlf.: 23 03 56 00, e-post: ryen@ortopediteknikk.no
Ortoteket AS
Bussedalen 3, 3616 Kongsberg, tlf.: 48 43 61 00, e-post: post@ortoteket.no
Sophies Minde Ortopedi AS
Brynsveien 14, 0667 Oslo, tlf.: 22 04 53 60, e-post: post@sophiesminde.no
Teknomed AS
Skolmar 13, 3232 Sandefjord, tlf.: 33 45 45 33, e-post: info@teknomed.no
Trøndelag Ortopediske Verksted AS
Professor Brochs gate 8C, 7030 Trondheim, tlf.: 73 84 56 30, e-post: post@tov.no
ØSTO Ortopedisenter AS
Gartnerveien 10, 2312 Ottestad, tlf.: 62 57 39 00, e-post: post@osto.no
Levering og ventetid
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med verkstedet du bestiller fra.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om protese | 24 uker |
Når et ortopedisk hjelpemiddel er utlevert, reparert eller justert, underskriver du og ortopediingeniøren en ferdigattest.
Tilpasning og opplæring
Når du skal ha et ortopedisk hjelpemiddel, kan det hende du trenger å møte opp for prøving og tilpasning flere ganger.
Hvis du trenger å justere, korrigere eller reparere hjelpemiddelet, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet. Opplever du et akutt problem, er det vanligvis mulig å få hjelp på kort varsel.
Ofte vil det også være nødvendig med assistanse fra fysioterapeuter og ergoterapeuter for å trene på å bruke protesen.
Reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste ortopeditekniske virksomhet. Alle ortopeditekniske virksomheter innenfor helseregionen din regnes som ditt nærmeste verksted. Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til pengestøtte. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Trenger du ny protese?
En protese forventes å vare i minst ett år. Hygieniske årsaker, som at protesen blir skitten, er som regel ikke grunn nok til å få ny støtte. I slike tilfeller vil protesen heller utstyres med overtrekkshansker eller overtrekkssokker som kan vaskes eller skiftes uten at hele protesen må byttes ut.
Skal du søke om støtte til det samme hjelpemiddelet som du har fått støtte til tidligere? Hvis spesialistlegen ga deg fullmakt til å søke på nytt i den første søknaden, trenger du ikke skaffe ny legeerklæring.
Kontakt det ortopediske verkstedet når du skal søke om ny protese fordi du ikke lenger kan bruke den gamle.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 24 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.