Registrer deg som arbeidssøker
Rettigheter
- Du har krav på at NAV vurderer behovet ditt for veiledning. Dette er en rettighet du har etter NAV-loven § 14a. (les paragrafen på lovdata.no)
- Du får et brev der du kan lese mer om tjenestene vi foreslår for deg.
Plikter
- Du må sende meldekort hver 14. dag. Det er et krav for å få oppfølging og økonomisk støtte.
- Du må være aktiv arbeidssøker, søke på ledige stillinger og holde CV-en oppdatert.
Dine opplysninger
Når du registrerer deg som arbeidssøker vurderer NAV opplysningene dine og foreslår oppfølging for deg. For å vurdere hva slags tjenester du trenger må vi ha opplysninger om
- alderen din
- du har vært i jobb
- utdanningen din
- eventuelle utfordringer
Vi vurderer de opplysningene du har gitt oss opp mot de opplysningene vi har om andre arbeidssøkere i omtrent samme situasjon som deg. På bakgrunn av dette blir det laget et automatisk forslag til hvilke tjenester vi tror kan passe deg. En veileder vurderer forslaget og sender deg et vedtak.
Hvis det skjer endringer som gjør at opplysningene du har gitt oss ikke er riktige lenger, kan du ta kontakt med oss på nav.no. Da gjør vi en ny vurdering av ditt behov for tjenester. Dersom du er uenig i det oppfølgingsbehovet vi foreslår, har du mulighet til å gi tilbakemelding om dette inne på innloggede sider.
Alle personer med lovlig opphold i Norge har rett til å bli registrert som arbeidssøkere. Dette går frem av arbeidsmarkedsloven § 10. Når du henvender deg til NAV som arbeidssøker har du også en rett til å få vurdert ditt bistandsbehov for å komme i arbeid. Dette går frem av NAV-loven § 14 a. NAV er også etter NAV-loven § 4 forpliktet til å bistå deg som arbeidssøker med å komme i jobb.
Var dette nyttig å lese?
Når du registrerer deg som arbeidssøker ber vi om opplysninger fra deg for å kunne tilby oppfølging tilpasset din situasjon og dine behov. Opplysningene bruker vi til en behovsvurdering som vi etter NAV-loven § 14 a er pålagt å utføre. Formålet er å gi NAVs veiledere støtte til å treffe vedtak om riktig bistandsbehov slik at vi kan tilby oppfølging og informasjon tilpasset din situasjon.
Les mer om hvordan NAV behandler personopplysningerVar dette nyttig å lese?
Du må ha elektronisk ID for å registrere deg
For å registrere deg hos NAV, må du logge inn med BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.
Har du ikke elektronisk ID?
Skaff deg elektronisk ID
Hos ID-porten kan du skaffe deg elektronisk ID. Du kan velge mellom BankId, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.
Skaff deg elektronisk IDRegistrer deg på NAV-kontoret
Hvis du ikke kan skaffe deg elektronisk ID, må du møte opp på NAV-kontoret ditt. Der kan du få hjelp til å registere deg slik at du kan sende meldekort med MinID.
Du kan finne ditt NAV kontor ved å søke på postnummer, poststed eller kommunenavn i søkefeltet.
Søk etter NAV kontor