Pengestøtte
Tilskudd til kjøp av PC eller nettbrett ved lese- og skrivevansker
Gir økonomisk støtte til barn med spesifikke lese- og skrivevansker som dysleksi.
Innhold på siden
Du kan få tilskudd til kjøp av PC eller nettbrett hvis du:
- er elev i grunnskolen
- har spesifikke lese- og skrivevansker som dysleksi
- kan dokumentere at du har behov for pc eller nettbrett til skolearbeidet.
Du vil ikke få dette tilskuddet hvis behovet ditt kan dekkes av utstyr som skolen tilbyr ved personlig utlån. Hvis du ikke har nok nytte av utstyret skolen tilbyr, må skolen eller PP-tjenesten dokumentere og begrunne dette.
Se hva som gjelder for ulike lese- og skrivevansker:
For å få tilskudd av NAV til PC eller nettbrett må du kunne vise at du har spesifikke lese- og skrivevansker . Det betyr at det er lese- og skrivevanskene i seg selv som er hovedproblemet.
Begrepene «Spesifikke lese- og skrivevansker» og «dysleksi» blir brukt om hverandre. Det er ikke et krav til at du har diagnosen dysleksi.
Hvis du har generelle lese- og skrivevansker kan du ikke få tilskudd av NAV til PC eller nettbrett.
Generelle lese- og skrivevansker betyr at vanskene kommer fra noe annet. Det kan være konsentrasjon, atferdsvansker, forsinket språkutvikling, motorikk, redusert kognisjon eller andre sykdommer.
I disse tilfellene er det skolen som har ansvar for at du har de hjelpemidlene du trenger.
I dette kapittelet
Du kan få tilskudd til å kjøpe PC eller nettbrett.
- Tilskuddet skal gå til å dekke PC eller nettbrett når du har spesifikke lese- eller skrivevansker, og skolens utstyr ikke dekker behovet ditt.
- Du kjøper produktene selv.
- Du trenger ikke å levere kvittering eller annen dokumentasjon på det du har kjøpt.
- Tilskuddet er et fast beløp, og du kan søke om nytt tilskudd etter fire år.
Satsene gjelder fra 1. januar 2024.
Type | Beløp |
---|---|
Støtte til PC eller nettbrett | 3 579 kroner per enhet |
Programvare som er innebygd i pc-en, vil ofte dekke behovet for lese- og skrivestøtte. Når dette ikke er tilfellet, kan du søke NAV om forsterket lese- og skrivestøtteprogram.
I dette kapittelet
Søknaden må beskrive undervisningen, og hvorfor det er nødvendig med datahjelpemidler.
Du må oppgi et navn på en som har oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet.
Kontaktperson ved skolen må bekrefte at PC eller nettbrett skal inngå i det pedagogiske opplegget ved skolen.
Søknaden bør fylles ut av en fagperson ved skolen eller PPT.
Foresatte må signere søknaden.
Ikke alle punkter skal fylles ut
Skjemaet du kommer til er et skjema som gjelder flere ordninger. For å søke om tilskudd til PC eller nettbrett er det derfor ikke nødvendig å fylle ut følgende punkter:
- Punkt 2. Gjelder
- Punkt 3. Boform
- Punkt 4. Fastlege
- Punkt 6. Liste over produkter som søkes
Samme skjema brukes på mange ulike områder, selv om det heter "bevegelse".
Dokumentasjon fra PPT eller skole:
- at du har spesifikke lese- eller skrivevansker
- at behovet ikke dekkes av utstyr som skolen tilbyr av personlig utlån.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du får skriftlig svar når NAV Hjelpemiddelsentral har behandlet søknaden.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Oppdatert 14.06.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.