Slik gjør du det — For andre samarbeidspartnere
Web-oppslag i Aa-registeret
Offentlige virksomheter kan slå opp informasjon om arbeidsgivere og arbeidstakere i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret.
Innhold på siden
Offentlige virksomheter kan slå opp
- arbeidsgivere via organisasjonsnummer
- arbeidstakere via fødselsnummer eller D-nummer
Tjenesten er gratis, men du må søke for å få tilgang.
Annen aktuell informasjon:
Tjenesten kan bare brukes av offentlige virksomheter og el-tilsyn som har søkt og fått tilgang til Aa-registeret via Web-oppslag.
Arbeidsgiveren delegerer Altinn-rettigheten til ansatte som har tjenstlig behov for tilgang.
Den ansatte
- må godkjenne brukervilkårene i løsningen før hen kan slå opp i registeret.
- bør også kjenne til de generelle brukervilkårene for å bruke NAVs distribusjonsløsninger. Brukervilkårene blir godkjent av arbeidsgiveren i forbindelse med søknaden om tilgang til tjenesten.
For å kunne logge inn i tjenesten, trenger du Altinn-rettigheten «Tilgang til Aa-registeret for samarbeidspartnere – WebOppslag».
Delegere rettigheter
Det er i utgangspunktet ingen i virksomheten som har denne rettigheten, men brukere som har rollen Hovedadministrator i Altinn, kan gi rettigheten til seg selv og/eller andre.
De som får tildelt rollen som Hovedadministrator fra Enhetsregisteret, er:
- daglig leder
- styreleder
- innehaver
- bestyrende reder
I tillegg kan brukere som har rollen "Tilgangsstyrer" og har fått delegert tjenesterettigheten, delegere rettigheten videre til andre brukere.
Guide for hovedadministrator
Er du hovedadministrator eller har rettigheten "Tilgangsstyrer" i Altinn, kan du bruke denne guiden til å delegere rettigheter til andre i virksomheten (PDF). Husk at du først kan delegere etter at NAV har innvilget søknaden om tilgang.
- Rollen som hovedadministrator er beskrevet nærmere i Altinn.
- Du kan også kontakte Altinn for mer brukerstøtte om delegering.
Når du skal logge deg på Web-oppslag, bruker du ID-porten hos Difi. Du må bruke et av alternativene med sikkerhetsnivå 4. Les mer om alternativene her (Difi).
- Alle oppslag blir logget.
- Personer du har gjort oppslag på, kan be om innsynslogg.
- Dataene er tilgjengelige 24/7.
- Påloggingen varer i 2 timer.
- Dataminimeringen og filtreringen du velger, lagres under påloggingen, men må gjøres på nytt neste gang du logger på.
Se brukerveiledning til tjenesten (PDF).
Hvis du har fått tilgang til Web-oppslag gjennom Altinn, kan du gå til tjenesten.
Når du har fått tilgang til Aa-registeret, får du også tilgang til NAVs brukerstøtte for Aa-registeret. Her kan du stille spørsmål, melde om feil og endringsønsker og ha dialog med brukerstøtte.
Også hvis du er en aktør som ønsker tilgang eller har spørsmål om Aa-registeret, kan du ta kontakt med brukerstøttetjenesten. Les mer om tjenesten:
Få brukerstøtte til Aa-registeret
Slik gjør du det
Oppdatert 24.05.2024