Få brukerstøtte til Aa-registeret
FOR SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 29. september 2023
Kort om brukerstøtte til Aa-registeret
Når du har fått tilgang til Aa-registeret, får du også tilgang til tjenesten brukerstøtte. Her kan du stille spørsmål, melde om feil og endringsønsker og ha dialog med brukerstøtte.
Mer om registeret:
Innhold
Kort om brukerstøtte til Aa-registeret
Når du har fått tilgang til Aa-registeret, får du også tilgang til tjenesten brukerstøtte. Her kan du stille spørsmål, melde om feil og endringsønsker og ha dialog med brukerstøtte.
Mer om registeret:
Hvem kan få brukerstøtte?
Har du fått tilgang til Aa-registeret, har du også tilgang til brukerstøtte.
Også hvis du er en aktør som ønsker tilgang eller har spørsmål om Aa-registeret, kan du bruke tjenesten hvis du har riktig rolle i Enhetsregisteret.
Se Rettigheter og delegering i kapitlet Slik logger du inn.
Dette kan brukerstøtten hjelpe med
Spørsmål kan for eksempel handle om
- hvordan få tilgang og fylle ut søknad
- søknader under behandling
- hvordan tjenestene fungerer
- hvordan du skal forstå innholdet i registeret
- tekniske løsninger
Gjennom brukerstøtte kan du også
- varsle om feil
- varsle om sikkerhetsbrudd
- melde inn ønske om endringer
- stille generelle spørsmål om registeret
Ofte stilte spørsmål
Før du sender faglige, funksjonelle eller tekniske spørsmål, bør du se om spørsmålet ditt allerede er besvart i vanlige spørsmål og svar (Github).
Du finner også en faglig og teknisk beskrivelse av tjenestene våre på brukerstøtte for registeret (Github).
Før du bruker tjenesten
Når du har fått innvilget tilgang, må du godkjenne NAVs brukervilkår for tjenesten (PDF). Blant annet er det et krav at brukere skal henvende seg til NAV gjennom tjenesten.
Brukere av registeret må også abonnere på varslinger fra NAV for å få viktige nyheter og endringer i de ulike løsningene. Se beskrivelse av hvordan du abonnerer på varslinger fra NAV (Github).
Slik logger du inn
Når du skal logge deg på for å få brukerstøtte, bruker du ID-porten hos Difi. Du må bruke et av alternativene med sikkerhetsnivå 4. Les mer om alternativene her (Difi).
Du må ha Altinn-rettigheten «NAVs brukerstøtte for Aa-registerets distribusjonsløsninger» for å kunne logge deg på.
Når du har logget inn, oppgir du hvilken enhet du representerer. Du finner enheten din i bedriftsvelgeren oppe i høyre hjørne.
For å ha Altinn-rettigheten «NAVs brukerstøtte for Aa-registerets distribusjonsløsninger», må man være registrert i Enhetsregisteret som enten
- bestyrende reder
- daglig leder / administrerende direktør
- deltaker med delt ansvar
- deltaker med fullt ansvar
- komplementar
- norsk representant for utenlandsk enhet
- styrets leder
Delegere rettigheter
Se hvordan du delegerer rettigheter til andre som skal kunne gjøre oppslag i Aa-registeret (Altinn).
Få brukerstøtte
Du kan stille spørsmål, melde om feil og endringsønsker og ha dialog med brukerstøtte.