Slik gjør du det — For andre samarbeidspartnere
Få brukerstøtte til Aa-registeret
Aktører som har fått tilgang til tjenester fra Aa-registeret, eller aktører som ønsker tilgang eller har spørsmål om Aa-registeret, kan henvende seg til NAV gjennom tjenesten Brukerstøtte for Aa-registerets distribusjonsløsninger.
Innhold på siden
Tjenesten krever at du har fått delegert rettighet fra din arbeidsgiver, se kapittelet Altinn-rettighet og delegering.
For å få tilgang til Aa-registeret, må aktører godkjenne NAVs brukervilkår for tjenesten. Her stiller vi blant annet krav til at aktører
- skal benytte denne tjenesten når de henvender seg til NAV
- må abonnere på varslinger fra NAV for å fange opp viktige nyheter og endringer i løsningene
Annen aktuell informasjon:
Før du sender faglige, funksjonelle eller tekniske spørsmål i brukerstøttetjenesten, må du sjekke vanlige spørsmål og svar (Github).
Se også faglig og teknisk beskrivelse av tjenestene (Github).
Hvis du ikke finner svar på spørsmålene dine, kan du bruke kontakte brukerstøtte når du
- har spørsmål om å søke tilgang til Aa-registeret
- har faglige, funksjonelle og tekniske spørsmål om Aa-registeret og distribusjonsløsningene
- vil varsle om feil eller sikkerhetsbrudd
- vil melde endringsønsker
- har tips om uriktige eller manglende opplysninger i registeret
Hvis du ser uriktige eller manglende opplysninger i registeret ønsker vi at du tipser oss om dette gjennom NAVs brukerstøtteløsning.
Eksempler på hva det kan tipses om:
- Feil eller manglende start- og/eller sluttdato
- Arbeidsforhold er ikke rapportert, men skulle vært det
- Mistanke om at det foreligger fiktive arbeidsforhold
- Manglende eller feil rapportering av permisjon/permittering
- Feil stillingsprosent
- Manglende rapportering av inntekt, men arbeidsforhold er rapportert
Et godt tips om mulig uriktige eller manglende opplysninger i Aa-registeret må inneholde:
- Navn og fødsels- og personnummer til den det gjelder
- Hvem er arbeidsgiver (organisasjonsnummer)
- Dato for når forholdet ble avdekket/oppdaget
- Bakgrunnen for tipset
- All dokumentasjon/info som understøtter grunnlaget for tipset som dere har lov til å dele
- Informasjon om det foreligger arbeidsavtale, timelister?
- Annen informasjon som tilsier at vedkommende arbeider der
- Vurdering av hvor sannsynlig det er at det foreligger et reelt arbeidsforhold
- Har dere gitt noe informasjon til arbeidsgiver? Hva?
Når du har fått innvilget tilgang, må du godkjenne NAVs brukervilkår for tjenesten (pdf). Blant annet er det et krav at brukere skal henvende seg til NAV gjennom tjenesten.
Brukere av registeret må også abonnere på varslinger fra NAV for å få viktige nyheter og endringer i de ulike løsningene. Se beskrivelse av hvordan du abonnerer på varslinger fra NAV (Github).
For å kunne logge deg inn i tjenesten, må du ha Altinn-rettigheten «NAVs brukerstøtte for Aa-registerets distribusjonsløsninger».
Innehavere av følgende roller i Enhetsregisteret har denne rettigheten:
- Bestyrende reder
- Daglig leder / administrerende direktør
- Deltaker med delt ansvar
- Deltaker med fullt ansvar
- Komplementar
- Norsk representant for utenlandsk enhet
- Styrets leder
Rettighetshaver kan delegere rettigheten til andre som skal kunne gjøre oppslag i Aa-registeret. Se hvordan du delegerer rettigheter (Altinn).
For å logge på tjenesten, må du bruke ID-porten hos Difi med sikkerhetsnivå 4.
Oppdatert 20.08.2024