Mer om digitalisering av hjelpemiddelområdet
Hvordan kan NAV Hjelpemidler og tilrettelegging gjennom digitalisering bidra til et mer helthetlig og effektivt hjelpemiddelsystem?
Hjelpemiddelområdet i både NAV og kommunene står overfor utfordringer knyttet til vekst i antall hjelpemiddelbrukere. For å kunne håndtere denne veksten og samtidig levere gode tjenester, må det etableres digitale og sømløse løsninger mellom innbygger, kommune og NAV.
Se også siden Bruke digitale løsninger
Digitalisering av hjelpemiddelområdet er organisert som et eget utviklingsløp. Dette utviklingsløpet har fått navnet DigiHoT. Vi utvikler løsningene litt etter litt. Dette innebærer hyppige lanseringer av løsninger hvor vi prioriterer etter hva som gir størst nytte for brukerne av løsningene. Hvilke konkrete løsninger som er de beste for å svare på ulike brukerbehov og brukersituasjoner, avdekkes derfor underveis. Utvikling og pilotering av løsninger skjer i samarbeid med innbyggere, egne ansatte og kommunen.
Digitalisering av Hjelpemidler og tilrettelegging (DigiHoT) jobber i dag med:
- digital løsning for å melde behov om hjelpemidler. Vil du se hvordan denne ser ut? Ta en kikk på vår demoside av den digitale tjenesten. Det er ingen ekte personinformasjon her, så du kan klikke deg rundt som du vil. I dag er det kun kommunalt ansatte som har tilgang på denne tjenesten.
- Digital bestillingsordning
- ny saksbehandlingsløsning for egne ansatte.
- automatisere ulike interne prosesser i NAV Hjelpemidler og tilrettelegging.
- ny digital løsning for tolkebestillinger og formidling av tolkeoppdrag.
- ny løsning som viser informasjon om hjelpemidler, deler og tilbehør. Denne erstatter dagens hjelpemiddeldatabase, og heter FinnHjelpemiddel.
- digital delbestillingsløsning for kommunale teknikere (lansert) og for brukerpassbrukere (kommer).